Netto lancerer Fairtrade-roser i sortimentet

Netto har føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne.

Nettos kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne..

Netto har valgt at føje Fairtrade-roser til kædens blomstersortiment. Det er ifølge Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg, en rigtig god idé, og det er der flere grunde til – blandt andet klimahensyn og ordentlige løn- og arbejdsvilkår for de ansatte. Og så gør Nettos beslutning det markant nemmere for danske forbrugere overhovedet at få fat i Fairtrade-certificerede roser.

”Det har været næsten umuligt at opdrive en buket roser fra et af de mange Fairtrade-certificerede blomstergartnerier i danske supermarkeder og blomsterhandlere. Nettos beslutning om at føre Fairtrade-roser i deres butikker gør det gode valg tilgængeligt for endnu flere danske forbrugere, og det glæder mig virkelig,” siger Camilla Lerberg.

Nettos direktør Braw Bakir ser introduktionen af Fairtrade-roser som et naturligt skridt i kædens målsætning om en mere bæredygtig forretning og et konkret tilbud til kædens bevidste kunder.

”Netto har som Danmarks største dagligvarekæde et stort ansvar både etisk, socialt og miljømæssigt. Vi vil gerne give vores kunder mulighed for at vælge bæredygtighed til – også når de køber roser. Vi har stærke holdninger til, hvordan vi behandler miljøet og ikke mindst menneskerne omkring os, og det taler Fairtrade-roserne direkte ind i,” siger Braw Bakir.

Dyrkes i naturligt miljø af kvinder, der får adgang til ressourcer
Fairtrade-blomster dyrkes i lande, hvor drivhusene er naturligt opvarmede og oplyste – blandt andet Etiopien, Kenya og Tanzania. Det betyder, at blomsterne i gennemsnit har et mindre CO2-aftryk end dem, der dyrkes i kunstigt opvarmede og oplyste drivhuse i lande med et køligere klima – som for eksempel Holland. Det gælder også, når man regner CO2-aftrykket ved transporten af blomsterne med. Roser med Fairtrade-mærket opfylder samtidig de standarder, som er specificeret for miljøvenlig produktion.

Derudover betyder Fairtrade-certificeringen, at arbejderne på blomsterfarmene har gode arbejdsforhold, og at de får en ordentlig løn. Roser med Fairtrade-mærket giver samtidig en ekstra indtægt til arbejderne i form af et Premium-tillæg, som de kan investere i fx uddannelse, skolegang og sundhed.

Fairtrade-roserne er også med til at skabe lighed mellem kvinder og mænd. Blomsterfarme beskæftiger lige så mange kvinder som mænd, og det er deres mulighed for at få samme adgang til ressourcer som mænd – til stor gevinst for samfundet. FN estimerer, at ligestilling mellem kønnene i landbruget kan mindske antallet af sultende mennesker med op til 150 millioner.

Rosen er den mest solgte afskårne blomst i Europa, og år efter år står den for op til 50 procent af det samlede blomstersalg. Her i Danmark har det hidtil været muligt at købe Fairtrade-mærkede roser i Lidl og udvalgte Coop-butikker, men nu kan også Nettos kunder købe en buket Fairtrade-certificerede roser, som både pynter i stuen og tager hensyn til mennesker og miljø.

Læs mere om Fairtrade-blomster

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø