NettoCare ambassadører sætter sikkerheden på dagsordenen

I 2008 opfandt Netto, i et bredt samarbejde på tværs af organisationen, NettoCare for at imødegå den stigende udfordring med især røverier. Sloganet ”NettoCare – pas godt på dig selv og dine kolleger” blev lanceret sammen med en årlig kampagne, når det begyndte at blive efterår og mørkt udenfor, og antallet af røverier steg.

18.05.2015

CSR.dk

Kampagnerne omfattede bl.a. plakater til frokoststuerne, armbånd til medarbejderne, artikler i personalebladet samt et krav om, at butikschefen afholdt personalemøde, hvor NettoCare kom på dagsordenen og alle fik repeteret reglerne.

I takt med stigningen af røverierne blev andre elementer inkorporeret – fx teknisk udstyr, Safepay, og tidsforsinkelse på pengeskabe, mv. Netto fik også produceret en ny film om både røveri, tyveri og konflikter med kunder  i øjenhøjde med medarbejderne, og hvor en del af rollerne blev spillet af Netto- medarbejdere.

Disse tiltag viste sig efterhånden ikke tilstrækkelige, så derfor nytænkte Netto konceptet i starten af 2014. En udfordring i en stor virksomhed er altid at nå ud til alle medarbejdere.

NettoCare  skal sikre medarbejdernes tryghed
Der var engang, hvor antallet af røverier steg i takt med, at temperaturen faldt og det blev mørket om aftenen. Sådan er det ikke længere.  

Det er ikke kun i den mørke vintertid, at der sker røverier i detailhandlen. Der sker desværre mange røverier året rundt nu, og derfor er det vigtigere end nogensinde, at der hele tiden er fokus på sikkerhedsprocedurer i det daglige arbejde. Det gør Netto med en NettoCare ambassadør i hver butik.

”Vi oplever for tiden flere udfordringer, når det til kommer røverier. Antallet stiger, og problemet er spredt over hele året. Samtidig har de udvidede åbningstider gjort det sværere at komme ud med vores budskaber på butikkernes personalemøder, da det er svært at samle alle medarbejderne. Derfor udpegede vi en NettoCare ambassadør i hver butik med henblik på at fastholde fokus og sørge for, at alle ved, hvordan man skal passe på sig selv og sin kollega,” fortæller Jess Pedersen, sikringskonsulent i Dansk Supermarked og Birgitte Oredson, miljøkonsulent i Netto.

Fokus året rundt
Initiativet blev implementeret i alle Netto-butikker, og NettoCare ambassadøren har flere forskellige opgaver.

”Ambassadøren skal være butikkens rollemodel og holde fokus på vores sikkerhedsprocedurer over for sine kolleger – hele året – gennem løbende dialog i butikken i det daglige. Ligesom ambassadøren får til opgave at stå for vidensdeling med andre ambassadører i en lukket Facebook-gruppe, hvor der også er mulighed for at stille spørgsmål. Sikkerhed skal ikke længere ’bare’ være et punkt på personalemødet. Det skal tænkes ind som et fast punkt i vores daglige arbejde,” fortæller Jess og Birgitte. 

Butikkens NettoCare ambassadør står også for oplæringen af nye medarbejdere i NettoCare, så vi sikrer en ensartet og grundig indføring i Nettos sikkerheds-procedurer. Inden det sker, bliver ambassadøren klædt på til rollen af Intern Sikkerhed og Miljøafdelingen.

Sikrer bedre forhold
Ambassadøren står ikke alene med ansvaret. Butikschefen er fortsat ansvarlig for, at medarbejderne overholder alle regler. Ambassadøren kan i højere grad betragtes som en hjælpende hånd, så det daglige fokus fastholdes.

Det er umagen værd
NettoCare er blevet en del af Nettos CSR-arbejde, og det er umagen værd, fortæller HR-chef i Netto, Christian Dahl. Udover at Netto blev belønnet med Arbejdsmiljøprisen 2014 i kategorien psykisk arbejdsmiljø, betyder NettoCare, at vi har et koncept til at håndtere voldsomme hændelser, og det er vigtigt i en tid med udfordringer med både røverier og et stigende antal tyverier. 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

23.12.2024CSR.dk

Benhårde prioriteringer kan være nødvendige for fremtidens klimatilpasning

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams