07.01.2020  |  Strategi & ledelse

Novozymes og Grundfos leder efter nye ideer hos iværksættere

Projektet HelloScience skal føre til nye og bedre løsninger på de udfordringer de 17 verdensmål repræsenterer. Først og fremmest ved at give plads og udviklingsrum til iværksættere og deres ideer.

Hos verdensmålsfrontløberen Novozymes, enzymproducenten fra Bagsværd, nøjes man ikke med at sætte mål for den eksisterende virksomhed, som er i tråd med de 17 globale målsætninger. Man har også lagt sig i selen for at finde fremtidens forretningsmuligheder gennem et udvidet samarbejde med iværksættere.

Det skriver www.berlingske.dk 

Læs også: CSR Agendaen #2: Partnerskaber, bæredygtighed og innovation

Det sker gennem projektet HelloScience, hvor iværksættere og etablerede virksomheder kan finde hinanden i innovation og forretningsideer der støtter op om bæredygtighed– i første omgang via en digital platform. Ved HelloScience begyndelse i 2017 var fokus på verdensmål 6: rent vand og sanitet, meni dag arbejder man også målrettet på verdensmål 3: sundhed og trivsel og verdensmål 2: stop sult.

»Vi tager afsæt i FNs klimarapport og verdensmål. Hvis vi skal imødekomme de mål, så kræver det en omstilling i et omfang, vi aldrig har set før. Vi mener, at den omstilling kræver nogle helt nye partnerskaber på tværs af førende forskere, globale virksomheder og spirende startups,« fortæller lederen af HelloScience, Alfred Birkegaard, til berlingske.dk.

Sådan arbejder HelloScience

HelloScience arbejder i tre trin:

1) OPEN CHALLENGE: Mennesker byder ind med ideer og mulige løsninger på definerede udfordringer
2) LIVELAB: Hvor HelloScience faciliterer events hvor de mest lovende ideer møder mennesker, som kan støtte deres udvikling

Både trin 1 og 2 foregår ofte som hackathons.

3) INCUBATION: Hvor udvalgte projekter får mentorer og ressourcer, der kan hjælpe dem med at accelerere deres udvikling.

»Det er nogle meget komplekse problemstillinger, og her kan startups bidrage med nye løsninger på de største udfordringer. Samtidig kan de store virksomheder hjælpe startups med at vokse og give adgang til forskning, testning og netværk,« siger han – også til berlingske.dk.

Mange gode kræfter i økosystemet
HelloScience samler en række kompetencer og netværk i et fælles økosystem for innovation. De etablerede virksomheder er repræsenteret ved ikke bare Novozymes, Grundfos er også partner i platformen. Andre partnere tæller Kromann Reumert, som hjælper med juridiske spørgsmål, DTU Skylab, som er det tekniske universitets innovationsplatform, Climate KIC, som er et europæisk innovationsnetværk med fokus på grøn omstilling, Henning Holck-Larsen Foundation og Jaaga, som på forskellige måder arbejder med innovation i Indien, og Unleash, som samler unge iværksættere og innovatører fra 129 lande. 

For Novozymes handler HelloScience om at finde frem til de nye muligheder, som de ikke kan udvikle alene. 

”… Vi har erfaring og ekspertise, men vi har ikke alle svar. Derfor er vi nødt til at finde måder at samarbejde med helt nye partnere … HelloScience er et eksperiment som skal hjælpe os med at identificere sådanne potentielle partnere,” siger Thomas Videbæk, som er en del af Novozymes øverste ledelse har skrevet til berlingske.dk 

Læs også: Regeringen vil give Innovationsfonden central rolle i grøn omstilling

Et af de konkrete projekter, som udvikles gennem HelloScience, er virksomheden Solarsack som har udviklet en pose, som ved hjælp af solens stråler kan rense vand inde i posen. SolarSack begyndte som en kandidatafhandling i 2017 og er i dag ved at producere til en ordre på 25.000 stk, som skal testes og evalueres i løbet af de næste seks måneder.

Denne artikel er en del af temaet I fokus: innovation og bæredygtighed

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere