06.10.2021 | Klima, miljø og energi
NU ÅBNER NORDEUROPAS STØRSTE SOLCELLEPARK
Indhold fra partner Hvad er dette?
Med sine 207 megawatt skal solcelleparken ved Holstebro bidrage til klimaomstillingen og sikre mere vedvarende energi i det danske elnet. BESTSELLER vil med køb af strøm fra parken være med til at dække sit strømforbrug med grøn energi
Det er Danmarks og Nordeuropas hidtil største solcellepark, der åbner, når parken kobles til det danske elnet i de kommende dage.
Når samtlige solceller er tilsluttet, har solcelleanlægget en kapacitet på 207 megawatt og kan producere grøn energi svarende til 130.000 danskeres årlige strømforbrug.
Det er HEARTLAND, som har etableret solcelleparken, der er anlagt uden offentlig støtte eller tilskud. Lise Kaae, direktør i HEARTLAND, glæder sig over, at anlægget nu er klar til at blive indviet og taget i brug:
”Det er en markant milepæl, der bidrager meget konkret til en grøn omstilling. Vi har nogle særlige muligheder for at investere langsigtet og i løsninger, der kan gøre en forskel. Vi er stolte over, at vores solcelleanlæg nu kan åbne og blive koblet på elnettet, så endnu flere danskere og virksomheder kan aftage grøn, vedvarende energi.”
BESTSELLER vil dække sit energiforbrug
BESTSELLER – med bl.a. tøjmærkerne ONLY, JACK & JONES, VERO MODA og NAME IT – er en af de virksomheder, der vil aftage strøm fra solcelleparken. Og BESTSELLER ønsker helt konkret at dække hele sit energiforbrug med grøn, vedvarende energi.
”I BESTSELLER vil vi gerne benytte og samtidig fremme udviklingen af vedvarende energi, som spiller en afgørende rolle i den klima-omstilling, vi ønsker at bidrage til. Derfor er vi glade for, at solcelleanlægget gør det muligt for os at aftage grøn strøm svarende til vores energiforbrug, og som dermed bidrager til vores klimamål i Fashion FWD,” siger Dorte Rye Olsen, der er ansvarlig for bæredygtighed hos BESTSELLER.
”Vi er samtidig bevidste om, at langt størstedelen af BESTSELLERs udvidede klimaaftryk findes i vores værdikæde, fra produktion til forbrugsfasen. Der er derfor fortsat meget arbejde forude i at nå vores samlede klimamål. Her tager vi ansvar for det, der starter ved os selv, hvilket er et vigtigt skridt i at inspirere til yderligere handling.”
Etableringen af Nordeuropas største solcelleanlæg har været i gang i det seneste halvandet år, og danske Better Energy har været med til at opføre energiparken.
- - - - - - - -
FAKTA: Solcelleparken
Den nye solcellepark er placeret ved Bur, som ligger lige udenfor Holstebro.
Anlægget er 222 hektar stort, hvilket svarer til mere end 300 fodboldbaner.
I alt opnår anlægget en kapacitet på 207 megawatt og kan producere grøn energi svarende til det elforbrug, 130.000 danske forbrugere normalt har på et år.
Solcelleanlægget er ejet af HEARTLAND og opført af Better Energy.
Solcelleanlægget er etableret, så det tager hensyn til dyre- og planteliv i området. Markerne omlægges bl.a. til økologi, vil blive vildt beplantet med frø fra lokal Holstebro-producent og får vil græsse på hele arealet.
En række danske virksomheder vil dække dele af deres energibehov med køb af strøm fra anlægget. Bl.a. BESTSELLER, Normal og Nemlig.com.
FAKTA: Power Purchase Agreement - PPA
Energien fra HEARTLANDs solcelleanlæg vil blive solgt til virksomheder gennem såkaldte Power Purchase Agreements (PPA).
Virksomhederne garanterer gennem PPA’erne at købe strøm fra solcellerne til en fast pris.
I dag er det ikke muligt at levere strøm til forbrugere og virksomheders stikkontakter udelukkende baseret på vedvarende energi. Al strøm fra både vedvarende og fossile energikilder blandes sammen i elnettet, og transporteres derefter videre – hvilket betyder, at ingen på nuværende tidspunkt konsekvent kan få 100 procent grøn strøm i stikkontakten.
Til gengæld sikrer PPA’en, at man tilfører ny vedvarende energi til samfundet, da solcelleanlægget er opført netop på baggrund af aftalen for at kunne dække forbruget.
Med en PPA vil virksomheder over en længere årrække aftage grøn energi, mens energiproducenterne – gennem stabiliteten i aftalen – kan foretage investeringer i konstruktionen af bæredygtige energiprojekter og tilføre mere vedvarende energi til det danske el-system.
Strømmen fra anlægget i Holstebro kan ikke indgå i energimikset uden for Europa, hvorfor BESTSELLERs elforbrug udenfor Europa dækkes med kontrakter med andre lokale vedvarende energianlæg.
Klima, miljø og energi

Har læder en fremtid hos BESTSELLER?
Med en ny investering og flere igangværende samarbejder udforsker BESTSELLER markedet for alternativer til læder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

BESTSELLER når vigtigt klimamål – samtidig venter langt de sværeste klimareduktioner forude
På knap 100 sider udfolder BESTSELLER sine seneste skridt i den rigtige retning, hvor alt fra klima og miljøpåvirkninger, over arbejdsforhold, menneskerettigheder og etik, til genanvendte materialer og innovation afdækkes.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

JACK & JONES implementerer opsigtsvækkende pakistansk bomuld
Med den første høst nogensinde af certificeret ’overgangsbomuld’ (in-conversion cotton) fra Pakistan skriver BESTSELLER og dets brand JACK & JONES historie i samarbejde med deres mangeårige leverandør og partner, Artistic Milliners.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

BESTSELLER lancerer cirkulær design guide og gør den tilgængelig for alle
Med en ny standard for, hvordan BESTSELLER vil arbejde med og designe cirkulære kollektioner, vil den danske modevirksomhed skubbe på udviklingen i hele branchen. Derfor lægger BESTSELLER også guiden åbent frem, så alle kan benytte den og bidrage til de
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Med banebrydende blockchain-samarbejde vil BESTSELLER spore 25 millioner stykker tøj
BESTSELLER er en af de første modevirksomheder til at skalere ny blockchain-løsning, der kan sikre sporbarhed, transparens og validering af tøj - til gavn for både branchen og forbrugere.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

BESTSELLER investerer i ny bæredygtighedspioner
Udtjent tøj skal ikke kasseres for blot at slutte sin livscyklus på genbrugspladsen. Udfordringen? Teknologien, der kan sørge for en cirkulær tøjproduktion, er kun netop i gang med at blive udviklet. BESTSELLER investerer derfor nu igen i innovation.
Indhold fra partner