Nu kæmper 1.000 medlemmer af REFOOD mærket mod madspild
I slutningen af november måned rundede foreningen REFOOD mærket, medlem nr. 1.000.
Foreningen, der har eksisteret siden 2014, arbejder for visionen om en bæredygtig fødevaresektor, præget af mindre ressourcespild og mere genanvendelse, og bidrager med konkrete initiativer, der understøtter medlemmernes kommunikation og branding af deres egen indsats.
REFOOD mærket har oplevet en jævn medlemstilgang lige siden begyndelsen, hvilket der måske er en forklaring på i følge Katrine Storgaard, direktør i foreningen”selvom der er tendens til metal-træthed i branchen overfor ordet madspild, så er den stadigt store tilgang af medlemmer efter 5 år, et udtryk for at denne dagsorden stadig er meget aktuel i fødevarebranchen. Mindre madspild ér en del af løsningen på den klimaudfordring vi står midt i – og det er en dagsorden vi alle sammen kan forstå og bidrage til, lige meget hvor vi står i fødekæden”.
Stifterne bag REFOOD mærket er L&F, Unilever Food Solutions, Agro Business Park, StopSpildAfMad og Daka ReFood. Foreningen udgav i oktober måned bogen ”Retake Your Foodwaste”. Bogen byder ind på agendaen om mindre madspild, men ud fra et professionelt perspektiv, med fokus på kreativt at udnytte alt af de råvarer, man har til rådighed i langt højere grad, end det er tilfældet mange steder i dag.