Ny analyse: Danskerne kender og har tillid til Fairtrade-mærket, men kan ikke finde varerne i butikkerne

En ny analyse viser, at danskerne har stort kendskab til Fairtrade-mærket og forbinder det med høj grad af troværdighed. Men ifølge undersøgelsen har kunderne svært ved at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, og det ærgrer mærkets direktør.

Vi skal være bedre til at hjælpe kunderne med at finde de Fairtrade-certificerede varer, når de handler..

”Når nu forbrugerne kender os og ved ret præcist, hvad vores arbejde handler om og mærket står for, så er det brandærgerligt, at kunderne ikke kan finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne,” siger Camilla Erika Lerberg.

Derfor bruger Fairtrade-mærket kræfterne på at komme i endnu tættere dialog med kæderne og detailhandlen, så udfordringen kan blive løst – sammen med dem.

”Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden her. Vi har jo en gensidig interesse i at følge danskernes stigende ønske om at handle etisk. At give dem mulighed for at løfte det sociale ansvar, som køb af Fairtrade-certificerede varer er. Vi knokler alle sammen for at udvikle oplysende kampagner og indhold til tilbudsaviser, digitale platforme og andre steder, hvor vi kan møde kunderne. Men noget tyder på, at indsatsen også skal lægges i at hjælpe kunderne rundt i butikkerne,” siger Fairtrade-direktøren.

I analysen, foretaget af Norstat og Landbrug & Fødevarer for Fairtrade-mærket, svarer hver fjerde, at ’det er svært’ at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne.

Fokus på mennesker er med til at give grønt løft
Ifølge analysen er Fairtrade-mærket, sammen med det røde Ø-mærke, det bedst kendte. 87 procent svarer, at de ’kender godt’ eller har ’hørt om’ Fairtrade-mærket, og særligt hos de lidt yngre forbrugere har mærket bidt sig fast. Samtidig mener hele 83 procent af de adspurgte, at Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed. Samtidig forbinder danskerne særligt Fairtrade-mærket med ’gode arbejdsvilkår’ og en ’fair indkomst’.

De besvarelser glæder Fairtrade-mærkets direktør.

”Det indikerer jo, at vi i Fairtrade-mærket er lykkes med at fortælle, hvad vi står for. At flertallet af danskerne kender os for vores kerneværdier og sætter os i forbindelse med det arbejde, vi faktisk laver. Det gør mig rigtig glad,” siger Camilla Erika Lerberg.

En af Fairtrade-mærkets ambitioner er positionere sig endnu stærkere på de tiltag, som mærket gør for at styrke miljø- og klimahensynet i råvareproduktionen. Ifølge undersøgelsen, ser den indsats ud til at vinde indpas, men der er plads til forbedring.

”For at opnå vores certificering skal man leve op til en række krav, som tager hensyn til miljø og klima. Jeg hæfter mig ved, at lidt flere end hver anden dansker forbinder Fairtrade-mærket med noget, der er godt for miljøet, mens næsten hver anden sætter vores produkter i forbindelse med noget, der er klimavenligt,” siger Camilla Erika Lerberg.

Og netop klima og miljø er en dagsorden, som Fairtrade-mærket har planer om at stå endnu skarpere på.

”Vi skal være endnu bedre til at kommunikere, hvor vigtigt det er at løfte verdens udsatte småbønder, hvis vi vil gøre verden mere grøn. Først når vi betaler bønderne en ordentlig pris for deres råvarer, får de det overskud, der skal til for at have fokus på en omstilling af deres produktion, som gør den mere miljøvenlig og klimatilpasset. Den dagsorden er jeg helt sikker på, at de fleste ansvarlige forbrugere og særligt de unge er med på. Og det er vi også,” siger Camilla Erika Lerberg.

Se hele analysen fra Norstat/ Landbrug & Fødevarer

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø