16.04.2014  |  Strategi & ledelse

Ny bæredygtig forretningsmodel præsenteres

Den strategiske rådgivningsvirksomhed Lavery/Penell har udarbejdet en rapport, hvori en ny forretningsmodel for mindre miljøbelastning, bedre bundlinje og flere lokale arbejdspladser fremlægges.

I en ny rapport "The New Industrial Model" for Interface udarbejdet af Lavery/Penell præsenterer rådgivningsvirksomheden et forslag til en ny forretningsmodel, som anviser, hvordan en dansk eller europæisk produktionsvirksomhed kan forbedre sin bundlinje, skabe nye arbejdspladser og reducere miljøbelastningen.

I rapporten beregnes effekten, hvis de 20 største industrivirksomheder i Europa gjorde som anvist. Der er desuden konkrete forslag til, hvad både virksomheder og lovgivere kan gøre for at komme tættere på en realisering af de tre mål.

Læs også: Topledelsen tænker grønnere

Forretningmodellens effekt

Hvad ville det betyde, hvis de 20 største produktionsvirksomheder i Europa ændrede praksis og begyndte at arbejde efter den nye forretningsmodel, der i ”The New Industrial Model”? Svaret er:

  • 11 milliarder euros i profit.
  • 33.700 nye lokale eller europæiske arbejdspladser.
  • 288 millioner tons mindre CO2-udledning pr. år.

Og hvis alle industrivirksomheder i Europa gjorde det?

  • 100 milliarder euros i profit.
  • 168.000 nye lokale eller europæiske arbejdspladser.
  • 1.200 millioner tons mindre CO2-udledning pr. år (14,6% af Europas udledning).

 

Rapporten "The New Industrial Model" går imod den konventionelle forestilling om, at bæredygtig forretningsdrift handler om ekstra omkostninger.

Når bæredygtighed gøres til en del af virksomhedens kernestrategi, er der ingen modsætning mellem at skabe indtægter og mindske miljøbelastningen. Og hvis den økonomiske gevinst efterfølgende investeres i yderligere miljøforbedringer, bliver der behov for nye teknologier og kvalitetsarbejdspladser. Dermed falder behovet for simpel outsourcing til globale lavtlønsområder væk.

Læs også: Yvo de Boer: Bæredygtighed er fremtidens sande valuta

Logikken i den nye model understøttes af overbevisende eksempler hos virksomheder, som er ledende inden for deres kategori, heriblandt Unilever, Body Shop, Patagonia, Ecover og Interface. Disse ser potentialet i den nye industrimodel og arbejder i overensstemmelse med tankerne. Rapporten beskriver de tre trin, der svarer til de udfordringer, virksomheder typisk står over for:

Trin 1: Gennemføre resurseffektivisering, så omkostninger og miljøpåvirkning reduceres.

Trin 2: Geninvestere en del af besparelserne fra trin 1 i bæredygtige tiltag som vedvarende energi og genanvendte materialer for at sikre adgang til resurser, reducere prisudsving, skabe nye arbejdspladser og mindske miljøpåvirkningen.

Trin 3: Udvikle innovative produkter og vinde markedsandele ved at kapitalisere på de fordele som skabes i de to første trin.

Rapporten kan læses her: New Industrial Model report_2014.pdf

- JDN

Mere fra Jeanette

Jeanette Dollerup Nørgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere