Ny fransk lov skal stoppe vildledende markedsføring i tøjindustrien
Frankrig har netop vedtaget en lov, der skal sikre bedre sporbarhed og gennemsigtighed i tøjbranchen.
Det er ikke nemt at være forbruger, hvis man gerne vil købe ”bæredygtig” mode. I 2021 viste en rapport, at 59 procent af den grønne markedsføring fra europæiske og britiske tøjmærker var vildledende, og generelt er industrien en af verdens mest forurenende.
Men nu er der måske ved at ske noget. I Frankrig har man nemlig vedtaget en lov, der kræver, at tøjbrands fra i år skal informere forbrugeren om det enkelte stykkes tøjs indhold af skadelige kemikalier og mikroplast.
Det skriver Verdens Bedste Nyheder.
Læs også: Modebranchen: Grøn omstilling bliver en helt ny virkelighed
Med mærkningen vil den nye, franske lov også sikre, at forbrugeren ved, hvordan man skal reparere og genanvende tøjet, og hvor materialerne stammer fra.
Mindre tøjvirksomheder skal også indbefattes af loven inden for de næste to år.
- HCL