Modebranchen: Grøn omstilling bliver en helt ny virkelighed
Copenhagen Fashion Week er slut og med et stort fokus på bæredygtighed. Men når EU’s Ecodesign-forordning træder i kraft, vil det kræve ekstraordinært meget af modebranchens ledere, indkøbere osv.
Mode- og tekstilbranchen har indtil videre ikke været strengt reguleret, når det gælder miljø, klima og social ansvarlighed. Der har været frivillige tiltag og anbefalinger men langt fra nok til, at branchen må siges at overholde miljø- og klimakrav.
Men den tid er forbi. Om lidt træder blandt andet EU’s Ecodesign-forordning i kraft.
”Pludselig gælder en helt ny virkelighed for mode- og tekstilbranchen. Der kommer en masse rapporteringskrav, som kræver viden om dataindsamling, digitalisering, produktionsstandarder mv.,” skriver Marie Mustelin og Nikolai Klausen, der er henholdsvis konsulent i Dansk Erhverv og branchedirektør i WEAR, i et indlæg i FINANS.
”Det stiller krav til virksomheder og aktører i hele værdikæden, og det er helt nyt. Tekstilindustrien er grundlæggende bygget op om et system, der fremmer store mængder: jo større volumen, desto billigere og hurtigere er det at få produceret. Men nu bliver det nødvendigt at tænke nyt og omstille sig. Ellers kan det blive et spørgsmål om overlevelse,” fortsætter de.
Når de nye rapporterings- og bæredygtighedskrav træder til, bliver det en opgave for alle i virksomheden at omstille sig. Det betyder også, at medarbejdere på alle niveauer – helt fra bunden til topledelsen – skal have øje for den grønne omstilling.
Læs også: Rådgiver for byggeriet satser stort på samlet grøn enhed
Vigtigst af alt er det, at omstillingen bliver forankret i ledelsen og den grundlæggende virksomhedsstrategi, pointerer Marie Mustelin og Nikolai Klausen.
”En så omfangsrig omstilling kan en CSR-ansat eller compliance-/kvalitetsafdeling i modevirksomheder ikke løfte alene. Det er et ledelsesansvar,” lyder det.
Derudover kræver det en fundamental forandring i branchen i retning mod mere vidensdeling og samarbejde. En udvikling, der dog allerede er i gang, forklarer Marie Mustelin og Nikolai Klausen.
”Vi ser allerede nu en markant udvikling. Flere virksomheder går sammen om at dele udfordringer og muligheder i partnerskaber med det offentlige, i netværk og forskningsprojekter. Og det er positivt”.
Derudover er et sektorsamarbejde, hvor Miljøministeriet også deltager, undervejs, danske mode- og tekstilvirksomheder bliver bedst muligt klar til at gå fra at være sorte til grønne.
”Det vil hjælpe på omstillingen, men vejen mod en transparent og mindre forurenende tekstilindustri bliver dog stadig hård,” skriver de to brancheeksperter afsluttende i sit indlæg.
- KCP