23.05.2018  |  Kommunikation

NY GRØN IRMA ER ET HIT BLANDT DE UNGE

Indhold fra partner Hvad er dette?

På Østerbrogade 110 åbnede Irma i januar en meget anderledes butik. Den kendte blå Irma-farve er skiftet ud med grøn. Det er sket for at tydeliggøre, at butikken satser ekstremt på økologiske, miljøcertificerede og ”fri-for” varer (gluten, laktose, tilsætningsstoffer).

Efter de første fem måneder kan de foreløbige erfaringer gøres op:

  • 90 procent af butikkens omsætning er økologisk. Til sammenligning er den samlede økologi-andel i Danmark på 10 procent, mens den i hele Irma er omkring 30 procent.
  • Antallet af medlemskunder mellem 30 og 39 er steget med 38 procent, og blandt de yngste medlemmer under 30 er stigningen på 20 procent.
  • Derimod er der et fald blandt medlemmerne over 70 på 12 procent.

”Vores unge kunder er begejstrede over, at vi næsten udelukkende har økologiske varer, og at de ikke skal tænke videre over, hvilken vare de skal vælge. Derimod har vi fået klager fra gode ældre kunder, der savner deres Blå Irma Kaffe og andre af vores klassiske, men konventionelle varer. Men samlet set, synes jeg, at butikken har fået en meget positiv modtagelse,” siger butikschef Sarah Adeltoft.

Butikken adskiller sig fra andre supermarkeder ved, at det her er de varer, der ikke er økologiske, der er mærket på hylden, hvor skiltet siger: ”Konventionelt”. Butikken forhandler heller ikke nogle af verdens stærkeste mærkevarer, som f.eks. Coca-Cola, da den ikke findes økologisk.

”Vi ser butikken som et eksperimentarium, hvor vi tester, hvor langt vi kan gå med økologien og andre varer, der appellerer til vores to målgrupper, ”idealisterne” og ”madelskerne”. Og som et sted, hvor vi og producenter kan teste nye varer. Selv om det på den korte bane koster lidt omsætning, når vi ikke har de store, populære tilbud på cola, vin og konventionel kaffe mv., så viser det sig, at vi gør noget, der er populært hos vores yngre, mest loyale kunder. Det lover godt for fremtiden,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

”Idealisterne” er dem, der går op i dyrevelfærd, økologi, vegetar- og plantebaseret mad og en bedre verden. Og det er ”Madelskerne”, der går op i smagen og madglæden.

Yderligere information:

Direktør Søren Steffensen, 5221 2801

Butikschef Sarah Adeltoft, 3525 1450

Mere fra COOP Danmark A/S

COOP Danmark A/S

www.coop.dk

Coop Danmark er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Brugsen, Irma, fakta og coop.dk MAD. Coop Danmark har 1200 butikker over hele Danmark, 36.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 50 milliarder kroner.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere