04.04.2022 | Kommunikation
Ny guide fra Dansk Erhverv skal hjælpe online-butikker med at kommunikere om grønne tiltag og produkter
Der hersker stadig stor tvivl om reglerne i forhold til grøn markedsføring - særligt onlinebutikkerne er i vildrede. Det er konkurrenceforvridende, hvis nogen fremstår mere grønne, end de er, mens andre holder sig tilbage, mener Dansk Erhverv, som netop har udgivet en guide.
Dansk Erhverv har i samarbejde med Liga Advokater netop udarbejdet en guide, der skal hjælpe online-butikker med at markedsføre deres grønne tiltag eller produkter uden at havne i greenwashing-fælden.
Det skriver Børsen Bæredygtig.
Guiden er blandt andet baseret på retningslinjerne for grøn markedsføring fra Forbrugerombudsmanden.
Dansk Erhverv fortæller at online-butikkerne ofte er i tvivl om, hvad og hvordan de fortæller kunderne, at der f.eks. er taget et øget miljøhensyn under produktionen af en given vare.
"En guide skal både være med til at sikre lige konkurrence og sikre, at medlemmerne ikke kommer på kant med loven. Vi har spurgt vores medlemmer og ved, at det ville falde på et tørt sted, og vi har jo desværre allerede set de første sager om grøn markedsføring på webshops,” fortæller Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Læs også: Finanstilsynet minder om at markedsføring skal være ærlig
Han påpeger desuden, at det ikke kun er greenwashing, der er problematisk i denne debat. Hvis en virksomhed undlader at fortælle om sine grønne tiltag af frygt for at blive anklaget for greenwashing, så går det ud over konkurrencesituationen.
“Det er selvfølgelig konkurrenceforvridende, hvis nogen fremstår mere grønne, end de er, mens andre holder sig tilbage. Samtidig kan det medføre nye forretningsmuligheder, hvis andre virksomheder efterspørger grønne løsninger fremover fra deres leverandører,” siger han og henviser til den øgede efterspørgsel, særligt blandt offentlige indkøbere.
I guiden vil man kunne finde råd som at bruge anerkendte certificeringer, og at undgå generaliseringer i navigation eller skiltning på webshoppen. Desuden at egne bæredygtighedsmærker er svære at gøre retvisende, og at ord som “bæredygtig” er svære at dokumentere.
- MTN
Supply chain

Kunstig intelligens sikrer tech-startup millioninvestering
En kunstig intelligens, der kan minimere ressourcespild ved at sortere og analysere affald, resulterer i en millioninvestering i virksomheden Aris Robotics.
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

En halv milliard kroner til ny havnaturfond skal understøtte naturgenopretning på havet
Med en ny havnaturfond vil et bredt politisk flertal skabe viden om miljø og natureffekterne af udbygningen af vindenergi på havet og til naturgenopretning i havet. "Den nye havnaturfond er et vigtigt skridt i retning af at skabe en bedre balance i vores havmiljø,” mener miljøministeren.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.
Klima, miljø og energi

SAS sælger billetter til deres første elektriske flyvetur
Det danske flyselskab sælger snart billetter til deres første flyvning med elektrisk fly i 2028.
Klima, miljø og energi

IEA: Investering i solenergi overstiger nu olie
Ifølge det Internationale Energiagentur (IEA) forventer man for første gang nogensinde, at de globale investeringer i solenergi vil overgå olie.