0 kommentarer" /> Ny guide fra Dansk Erhverv skal hjælpe online-butikker med at kommunikere om grønne tiltag og produkter | CSR.dk

04.04.2022  |  Kommunikation

Ny guide fra Dansk Erhverv skal hjælpe online-butikker med at kommunikere om grønne tiltag og produkter

Der hersker stadig stor tvivl om reglerne i forhold til grøn markedsføring - særligt onlinebutikkerne er i vildrede. Det er konkurrenceforvridende, hvis nogen fremstår mere grønne, end de er, mens andre holder sig tilbage, mener Dansk Erhverv, som netop har udgivet en guide.

0 kommentarer

Dansk Erhverv har i samarbejde med Liga Advokater netop udarbejdet en guide, der skal hjælpe online-butikker med at markedsføre deres grønne tiltag eller produkter uden at havne i greenwashing-fælden. 

Det skriver Børsen Bæredygtig.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Guiden er blandt andet baseret på retningslinjerne for grøn markedsføring fra Forbrugerombudsmanden.

Dansk Erhverv fortæller at online-butikkerne ofte er i tvivl om, hvad og hvordan de fortæller kunderne, at der f.eks. er taget et øget miljøhensyn under produktionen af en given vare.

"En guide skal både være med til at sikre lige konkurrence og sikre, at medlemmerne ikke kommer på kant med loven. Vi har spurgt vores medlemmer og ved, at det ville falde på et tørt sted, og vi har jo desværre allerede set de første sager om grøn markedsføring på webshops,” fortæller Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Læs også: Finanstilsynet minder om at markedsføring skal være ærlig

Han påpeger desuden, at det ikke kun er greenwashing, der er problematisk i denne debat. Hvis en virksomhed undlader at fortælle om sine grønne tiltag af frygt for at blive anklaget for greenwashing, så går det ud over konkurrencesituationen.

“Det er selvfølgelig konkurrenceforvridende, hvis nogen fremstår mere grønne, end de er, mens andre holder sig tilbage. Samtidig kan det medføre nye forretningsmuligheder, hvis andre virksomheder efterspørger grønne løsninger fremover fra deres leverandører,” siger han og henviser til den øgede efterspørgsel, særligt blandt offentlige indkøbere.

I guiden vil man kunne finde råd som at bruge anerkendte certificeringer, og at undgå generaliseringer i navigation eller skiltning på webshoppen. Desuden at egne bæredygtighedsmærker er svære at gøre retvisende, og at ord som “bæredygtig” er svære at dokumentere.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere