Ny klyngeorganisation skal styrke et bæredygtigt Danmark til søs

Det Blå Danmark og logistik går sammen i en ny klyngeorganisation, der skal gøre Danmark stærkere inden for bæredygtighed, logistik og innovation på havene.

Med den blå havøkonomi, der fortsat stiger, skal Det Blå Danmark kunne følge med på områder inden for bæredygtighed, innovation og logistikudvikling..

10.06.2020

CSR.dk

Med knap 100.000 beskæftigede og omkring en fjerdedel af den samlede danske eksport har Det Blå Danmark og logistik en væsentlig national position. Og der skal ikke kun udelukkende måles på økonomi og eksporttal, men konkurrencemæssige fordele inden for maritim bæredygtighed, innovation og fremme af logistik, er også relevante. Det skriver Maritimt Center for Optimering og Drift (MARCOD) på sin hjemmeside.

Det er netop derfor, man har valgt at igangsætte et samarbejde med klyngeorganisationen ‘Maritime & Logistics Innovation Denmark’ (MARLOG). For at understøtte indsatsten for innovation og logistikudvikling i den maritime industri, har organisationen endvidere ansøgt om 16 millioner kroner af Erhvervsfremmebestyrelsen samt Uddannelses- og Forskningsministeriet. 

Læs også: Afskibere vil have politisk fokus på grøn omstilling efter coronavirus

"Kerneopgaven bliver at understøtte de mange dygtige virksomheder og aktører inden for det maritime område og logistik med tværgående projekter, som bidrager til, at Danmark er en førende søfartsnation. Målet er, at Danmark også i 2030 har et af verdens stærkeste maritime erhverv, som går forrest med at finde vejen til den CO2-neutrale skibsfart. Samtidig har vi integreret logistik som en del af klyngen med henblik på at sikre innovation i hele transportkæden," siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør hos Danske Rederier og interim-formand for klyngeorganisationen til MARCOD. 

Lokale initiativer skal understøtte globale ambitioner
OECD forventer en fordobling af den globale blå havøkonomi frem mod 2030, og hvis Danmark skal kunne følge med, mener MARCOD, at en målrettet og konkret indsats er afgørende for opnåelse af dette. 

"I arbejdet skal vi både tænke lokalt og globalt. De gode ideer, udviklingen og produktionen sker i høj grad lokalt og giver arbejdspladser herhjemme. Men det store marked for shipping, maritime løsninger og end to end logistik er globalt, og derfor skal vores indsats sikre, at vi også er førende udenfor landets grænser”, siger Anne H. Steffensen til MARCOD.

Læs også: Det blå Danmark mangler arbejdskraft, men har svært ved at tiltrække kvinder

MARLOG er stiftet af MARCOD, Fyns Maritime Klynge, Maritime Development Center, Danske Rederier, Danske Havne, Danske Maritime og Dansk Transport og Logistik.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus