Ny klyngeorganisation skal styrke et bæredygtigt Danmark til søs
Det Blå Danmark og logistik går sammen i en ny klyngeorganisation, der skal gøre Danmark stærkere inden for bæredygtighed, logistik og innovation på havene.
Med knap 100.000 beskæftigede og omkring en fjerdedel af den samlede danske eksport har Det Blå Danmark og logistik en væsentlig national position. Og der skal ikke kun udelukkende måles på økonomi og eksporttal, men konkurrencemæssige fordele inden for maritim bæredygtighed, innovation og fremme af logistik, er også relevante. Det skriver Maritimt Center for Optimering og Drift (MARCOD) på sin hjemmeside.
Det er netop derfor, man har valgt at igangsætte et samarbejde med klyngeorganisationen ‘Maritime & Logistics Innovation Denmark’ (MARLOG). For at understøtte indsatsten for innovation og logistikudvikling i den maritime industri, har organisationen endvidere ansøgt om 16 millioner kroner af Erhvervsfremmebestyrelsen samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Læs også: Afskibere vil have politisk fokus på grøn omstilling efter coronavirus
"Kerneopgaven bliver at understøtte de mange dygtige virksomheder og aktører inden for det maritime område og logistik med tværgående projekter, som bidrager til, at Danmark er en førende søfartsnation. Målet er, at Danmark også i 2030 har et af verdens stærkeste maritime erhverv, som går forrest med at finde vejen til den CO2-neutrale skibsfart. Samtidig har vi integreret logistik som en del af klyngen med henblik på at sikre innovation i hele transportkæden," siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør hos Danske Rederier og interim-formand for klyngeorganisationen til MARCOD.
Lokale initiativer skal understøtte globale ambitioner
OECD forventer en fordobling af den globale blå havøkonomi frem mod 2030, og hvis Danmark skal kunne følge med, mener MARCOD, at en målrettet og konkret indsats er afgørende for opnåelse af dette.
"I arbejdet skal vi både tænke lokalt og globalt. De gode ideer, udviklingen og produktionen sker i høj grad lokalt og giver arbejdspladser herhjemme. Men det store marked for shipping, maritime løsninger og end to end logistik er globalt, og derfor skal vores indsats sikre, at vi også er førende udenfor landets grænser”, siger Anne H. Steffensen til MARCOD.
Læs også: Det blå Danmark mangler arbejdskraft, men har svært ved at tiltrække kvinder
MARLOG er stiftet af MARCOD, Fyns Maritime Klynge, Maritime Development Center, Danske Rederier, Danske Havne, Danske Maritime og Dansk Transport og Logistik.
- HCL