Afskibere vil have politisk fokus på grøn omstilling efter coronavirus
Flere af containerrederiernes største kunder opfordrer poltikerne til fortsat at have fokus på grøn omstilling efter coronakrisen. De understreger, at tiltagene, der blev fremsat efter sidste finanskrise, ikke skal gentages.
En industrigruppe med deltagelse af virksomheder som Nestlé, Lego, Ikea og Volo gået sammen med henblik på at lægge pres på politikerne for at holde fast i fokusset på den grønne omstilling.
Det er sket gennem et brev, som blandt andet er underskrevet af Nestlés administerende direktør, Mark Schneider, og er endvidere blevet offentliggjort i en række medier globalt.
Læs også: Containerskibe skal sejle på bæredygtig brændselscelleteknologi
Aktørerne, der har underskrevet, argumenterer for at man skal kigge tilbage på følgerne af finanskrisen i 2008 og sikre, at samme initiativer ikke bliver efterlignet. Man skal derimod gå målrettet efter en klimaomstilling af samfundet. I følge dem, er det i stand til at skabe den vækst og de job, der er behov for.
Corona stopper den grønne maritime omstilling
Derudover kommer brevet og opfordringen fra afskiberne på et tidspunkt, hvor den grønne omstilling er ved at få grobund i den maritime industri. Her er et af pejlemærkerne er at halvere branchens CO2-udledning inden 2050.
Dog er coronakrisen på mange områder kommet på tværs. Rederierne taber ressourcer og mister vigtig omsætning, da der ikke er samme efterspørgsel på transport. Derfor har de globale rederier aflyst omkring 400 overfarter på større ruter, lyder det fra Sea-Intelligence. IMO har desuden udsat og aflyst flere møder, der skulle have været afholdt i foråret.
Læs også: Forsyningskæderne bliver kortere og grønnere på den anden side af krisen
Simon Bergulf, der er chef for regulatory affairs hos Mærsk, oplyser over for ShippingWatch, at coronavirussen ikke vil have indvirkning på selskabets bæredygtige planer.
“Vores ambitioner og arbejde på klimaområdet er fortsat det samme. Det har Covid-19 udbruddet ikke ændret på. Mærsk skal fortsat have et CO2-neutralt skib på vandene inden 2030, og det arbejder vi målrettet efter”, siger han i en skriftlig kommentar til ShippingWatch.
I industrigruppen er der over 100 aktører, der foruden at indeholde erhvervsvirksomheder, også består af humanitære organisationer og europæiske politikere.
- HCL