Ny rapport: Danske virksomheder bør sætte ind over for fødevarespild

Virksomheder, der kan sænke madspild, kan hente store økonomiske gevinster, vurderer Boston Consulting Group.

Omkring en tredjedel af alle fødevarer forsvinder i forsyningskæden fra landbrug til forbrug. Produkter og services, der kan reducere det tal, kan gøre en stor forskel. .

22.08.2018

CSR.dk

Flere af Danmarks største virksomheder sætter fokus på problemet med madspild. Og det er der gode grunde til. Lykkes det at reducere fødevarespildet, er der nemlig store besparelser at hente.
Mandags i denne uge offentliggjorde The Boston Consulting Group en rapport, der viste, at der er et forretningspotentiale på 700 milliarder dollar svarende til 4.583 milliarder kroner - på tværs af hele værdikæden, hvis virksomhederne arbejder henimod FN’s bæredygtighedsmål 12.3 om at reducere fødevaretabet med 50 procent inden 2030.

Læs også: Kunstig intelligens skal give grønnere madvaner

"Især i spirende markeder er der tab, der ikke burde være der, og der kan danske virksomheder spille en afgørende rolle, fordi vi har teknologier på tværs af sektorer, der kan være med til at løse problemet," siger Esben Hegnsholt, partner, adm. direktør på Boston Consulting Groups danske kontor og medforfatter til rapporten, til Børsen.

Stærke løsninger fra danske virksomheder
Nogle af de virksomheder, der ser potentialet i at gå forrest på dette område, er blandt andet giganter som Maersk, Danfoss, Chr. Hansen og Coop.

Mærsks kølecontainere er f.eks. udstyret med et system, der holder øje med lokation, temperatur, luftfugtighed og strømstatus, således at indholdet bliver opbevaret mest optimalt. Danfoss, der udbyder kølesystemer, er påbegyndt indsatsen for at få køling på hele værdikæden i Indien og Kina.

"De 700 mia. dollar er et samfundsmæssigt værdipotentiale. Man kan ikke sige, at det hele vil gå til toplinjen i private virksomheder. Hvis du kigger på, hvad Grundfos, Danfoss og Maersk gør, selvom de ikke er i landbrug- og fødevaresektoren, så kan du se, at de ser værdien. Det tal på 700 mia. dollar er så stort, og problemet er så stort, at hvis man kan være en del af at løse det, så er der altså penge i det. Det er der ingen tvivl om", siger Esben Hegnsholt.

Biotekvirksomheden Chr. Hansen bekæmper madspild ved at udvikle produkter, der på naturlig vis kan øge holdbarheden på eksempelvis mejeriprodukter. Det er sket i kølvandet af et analysestudie, der konkluderede, at hvis yoghurtprodukters holdbarhed øges med blot syv dage i hele Europa, vil fødevarespildet falde med 30 procent.

Læs også: Størstedelen af danskerne siger god for klimaafgifter på dagligvarer

Også Coop har sat hårdt in for at få solgt varer, inden de udløber samt sætte flere varer, som eksempelvis salat, på køl.

"Med 1200 butikker og en omsætning på 44 mia. kr., så er det klart, at det er rigtig vigtigt, at vi ikke smider mad ud, vi har indkøbt. Der er stort fokus på det, fordi det netop kan løbe op i mange millioner - mindst," siger Signe D. Frese, der er Corporate Social Responsibility-direktør i Coop, til Børsen.

- EST
 

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom