Ny rapport: Danske virksomheder bør sætte ind over for fødevarespild
Virksomheder, der kan sænke madspild, kan hente store økonomiske gevinster, vurderer Boston Consulting Group.
Flere af Danmarks største virksomheder sætter fokus på problemet med madspild. Og det er der gode grunde til. Lykkes det at reducere fødevarespildet, er der nemlig store besparelser at hente.
Mandags i denne uge offentliggjorde The Boston Consulting Group en rapport, der viste, at der er et forretningspotentiale på 700 milliarder dollar svarende til 4.583 milliarder kroner - på tværs af hele værdikæden, hvis virksomhederne arbejder henimod FN’s bæredygtighedsmål 12.3 om at reducere fødevaretabet med 50 procent inden 2030.
"Især i spirende markeder er der tab, der ikke burde være der, og der kan danske virksomheder spille en afgørende rolle, fordi vi har teknologier på tværs af sektorer, der kan være med til at løse problemet," siger Esben Hegnsholt, partner, adm. direktør på Boston Consulting Groups danske kontor og medforfatter til rapporten, til Børsen.
Stærke løsninger fra danske virksomheder
Nogle af de virksomheder, der ser potentialet i at gå forrest på dette område, er blandt andet giganter som Maersk, Danfoss, Chr. Hansen og Coop.
Mærsks kølecontainere er f.eks. udstyret med et system, der holder øje med lokation, temperatur, luftfugtighed og strømstatus, således at indholdet bliver opbevaret mest optimalt. Danfoss, der udbyder kølesystemer, er påbegyndt indsatsen for at få køling på hele værdikæden i Indien og Kina.
"De 700 mia. dollar er et samfundsmæssigt værdipotentiale. Man kan ikke sige, at det hele vil gå til toplinjen i private virksomheder. Hvis du kigger på, hvad Grundfos, Danfoss og Maersk gør, selvom de ikke er i landbrug- og fødevaresektoren, så kan du se, at de ser værdien. Det tal på 700 mia. dollar er så stort, og problemet er så stort, at hvis man kan være en del af at løse det, så er der altså penge i det. Det er der ingen tvivl om", siger Esben Hegnsholt.
Biotekvirksomheden Chr. Hansen bekæmper madspild ved at udvikle produkter, der på naturlig vis kan øge holdbarheden på eksempelvis mejeriprodukter. Det er sket i kølvandet af et analysestudie, der konkluderede, at hvis yoghurtprodukters holdbarhed øges med blot syv dage i hele Europa, vil fødevarespildet falde med 30 procent.
Læs også: Størstedelen af danskerne siger god for klimaafgifter på dagligvarer
Også Coop har sat hårdt in for at få solgt varer, inden de udløber samt sætte flere varer, som eksempelvis salat, på køl.
"Med 1200 butikker og en omsætning på 44 mia. kr., så er det klart, at det er rigtig vigtigt, at vi ikke smider mad ud, vi har indkøbt. Der er stort fokus på det, fordi det netop kan løbe op i mange millioner - mindst," siger Signe D. Frese, der er Corporate Social Responsibility-direktør i Coop, til Børsen.
- EST