13.10.2022  |  Supply chain

Ny rapport: Upræcise data spænder ben for grøn omstilling

Virksomheders overblik over deres klimaaftryk halter på grund af upræcise data. En løsning er at fremme partnerskaber i forsyningskæden for at få mere præcise emissionsdata. Det fastslår ny rapport fra konsulentfirmaet Capgemini.

Selv om Scope 3-udledinger kan udgøre helt op til 95 procent af en virksomheds totale emissioner, har kun én ud af hver fjerde virksomhed (22 procent) et overblik over klimaaftrykket fra deres forsyningskæde, logistik og brugen af deres produkter.

Det viser en global rapport fra Capgemini Research Institute, hvor mere end 900 ledere fra virksomheder, der har sat mål for netto-nul-udledning, medvirker.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Usikkerheden, som rapporten fremhæver, skyldes blandt andet, at mange virksomheder ikke har adgang til valide Scope 3-emissionsdata, som i stedet ofte bygger på industriestimater eller mere generelle data fra tredjepart.

”Vores rapport viser, at mange har udfordringer med at måle deres samlede emissioner præcist, fordi datakvaliteten ikke er god nok, når du går ned eller ud i værdikæden. For eksempel viste en undersøgelse blandt 1.000 leverandører hos Schneider Electric, at 70 procent ikke havde data for deres emissioner,” forklarer Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail i Capgemini Danmark.

”Problemet er, at disse data og kvaliteten af dem er vigtige som beslutningsgrundlag for at nedbringe virksomheders samlede udledninger. Derfor skal der gøres en indsats for at sikre både flere og mere valide emissionsdata fra hele værdikæden. Her kan de store virksomheder faktisk selv spille en aktiv rolle,” tilføjer hun.

Hjælp til leverandørerne

Ifølge Maria Søndergaard er der brug for, at de store virksomheder går forrest for at løfte kvaliteten af de emissionsdata, de selv efterspørger i deres klimaindsats. Ikke mindst i forhold til udledningen fra forsyningskæden, der ofte udgør nøglen til at indfri klimamålsætningerne.

”Som vores rapport påpeger, kan de store virksomheder være med til at styrke kvaliteten af de data, de selv efterspørger. Blandt andet ved at samarbejde med leverandørerne for at afdække klimaaftrykket mere præcist. Her ser vi nogle gode eksempler på virksomheder, der eksempelvis stiller dataredskaber til rådighed for deres leverandører,” forklarer hun.

Overvågning af udledninger

76 procent af virksomhederne svarer, at de måler deres Scope 1-emissioner, altså udledning fra egne faciliteter, herunder eget el- og varmeforbrug, transport fra egen bilflåde, mv. Når det kommer til Scope 2, de indirekte emissioner fra f.eks. selve el- og varmeproduktionen, er tallet 56 procent. Kun 22 procent måler Scope 3-emissioner.

Kilde: Capgemini

Vestas er en af de virksomheder, som ifølge rapporten har sat målrettet ind for at styrke de mange underleverandørers evne til at indsamle emissionsdata. For at sikre kvaliteten i emissionsdata og at leverandørerne formelt støtter op om Vestas Scope 3-målsætninger, samarbejder Vestas med 50 strategiske leverandører, der tilsammen repræsenterer 50 procent af materialeforbruget.

Samtidig har Vestas udviklet en rapporteringssoftware, der hjælper leverandørsiden med at levere de relevante data. På den måde har Vestas erstattet gennemsnits-industridata for emissioner med mere reelle Scope 3-data. Det giver et langt mere præcist overblik over klimaaftrykket fra vindmøllerne. Samtidig giver det leverandørerne en bedre indsigt, de også selv kan bruge i deres klimaindsats.

Capgeminis undersøgelse bygger på interviews med flere end 900 ledere i virksomheder, der omsætter for over 1 mia. dollars og har sat klare netto-nul-mål for deres klimaaftryk. Fra Norden indgår virksomheder fra Sverige, Norge og Finland i undersøgelsen. 

- KCP

Denne artikel er en del af temaet I fokus: bæredygtige værdikæder

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere