Ny tendens: Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage
Det bliver mere og mere almindeligt at forbrugeren kan finde 'sustainability facts' på emballagen af de produkter, de køber. "Vi kommer hurtigt til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information", mener ekspert.
Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage. Sådan skriver fastcompany.com.
Virksomheden Cocokind, der producerer rene og bæredygtige skønhedsprodukter, er et godt eksempel på denne udvikling.
På æskerne kan forbrugeren finde såkaldte 'sustainability facts', der omhandler produktets samlede CO2-aftryk, produktionsinfo, evne til genanvendelse og hvordan man bortskaffer emballagen på ansvarlig vis. Oven i hatten har Cocokind tilføjet en QR kode, hvor kunden kan finde yderligere information om bæredygtighed.
Euan Murray, direktør i the Sustainability Consortium, mener, at det er en tendens, man kun vil se stige fremadrettet.
"Dette bliver i stigende grad mainstream, og jeg forventer, at vi hurtigt vil komme til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information, ligesom de ser brændstoføkonomiske tal, når de køber biler og ernæringsoplysninger, når de køber mad”, udtaler han.
Læs også: Orkla vil gøre det lettere for forbrugeren at handle bæredygtigt
Hos Just Salad har man oplevet en 20 procents stigning på produkter mærket med lavt CO2-aftryk. Forarbejdet med mærkningen gav desuden virksomheden et unikt indblik i alle deres råvarer og en langt dybere forståelse for deres miljøpåvirkning.
Euan Murray understreger dog kompleksiteten i at definere sine produkters samlede CO2-aftryk, da der ikke findes ret meget data på området. Alligevel mener han, at det er en yderst vigtig opgave for virksomhedernes egen forståelse af deres klimaaftryk. Noget som i sidste ende vil komme forbrugeren til gode.
”Denne slags innovationer er vigtige, så vi ikke ender med et system, hvor forbrugeren har brug for en ph.d. Vi skal give kunderne værktøjerne, så de kan opbygge en praktisk viden om, hvad det mest miljøvenlige valg er. Sådan ser succes ud”, afslutter han.
- MTN
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: Hvordan får vi kunderne med?
Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.