10.03.2021  |  Kommunikation

Ny tendens: Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage

Det bliver mere og mere almindeligt at forbrugeren kan finde 'sustainability facts' på emballagen af de produkter, de køber. "Vi kommer hurtigt til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information", mener ekspert.

Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage. Sådan skriver fastcompany.com.

Virksomheden Cocokind, der producerer rene og bæredygtige skønhedsprodukter, er et godt eksempel på denne udvikling.

På æskerne kan forbrugeren finde såkaldte 'sustainability facts', der omhandler produktets samlede CO2-aftryk, produktionsinfo, evne til genanvendelse og hvordan man bortskaffer emballagen på ansvarlig vis. Oven i hatten har Cocokind tilføjet en QR kode, hvor kunden kan finde yderligere information om bæredygtighed.

Euan Murray, direktør i the Sustainability Consortium, mener, at det er en tendens, man kun vil se stige fremadrettet.

"Dette bliver i stigende grad mainstream, og jeg forventer, at vi hurtigt vil komme til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information, ligesom de ser brændstoføkonomiske tal, når de køber biler og ernæringsoplysninger, når de køber mad”, udtaler han.

Læs også: Orkla vil gøre det lettere for forbrugeren at handle bæredygtigt

Hos Just Salad har man oplevet en 20 procents stigning på produkter mærket med lavt CO2-aftryk. Forarbejdet med mærkningen gav desuden virksomheden et unikt indblik i alle deres råvarer og en langt dybere forståelse for deres miljøpåvirkning.

Euan Murray understreger dog kompleksiteten i at definere sine produkters samlede CO2-aftryk, da der ikke findes ret meget data på området. Alligevel mener han, at det er en yderst vigtig opgave for virksomhedernes egen forståelse af deres klimaaftryk. Noget som i sidste ende vil komme forbrugeren til gode.

”Denne slags innovationer er vigtige, så vi ikke ender med et system, hvor forbrugeren har brug for en ph.d. Vi skal give kunderne værktøjerne, så de kan opbygge en praktisk viden om, hvad det mest miljøvenlige valg er. Sådan ser succes ud”, afslutter han.

- MTN

Denne artikel er en del af temaet I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere