Ny tendens: Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage

Det bliver mere og mere almindeligt at forbrugeren kan finde 'sustainability facts' på emballagen af de produkter, de køber. "Vi kommer hurtigt til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information", mener ekspert.

10.03.2021

CSR.dk

Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage. Sådan skriver fastcompany.com.

Virksomheden Cocokind, der producerer rene og bæredygtige skønhedsprodukter, er et godt eksempel på denne udvikling.

På æskerne kan forbrugeren finde såkaldte 'sustainability facts', der omhandler produktets samlede CO2-aftryk, produktionsinfo, evne til genanvendelse og hvordan man bortskaffer emballagen på ansvarlig vis. Oven i hatten har Cocokind tilføjet en QR kode, hvor kunden kan finde yderligere information om bæredygtighed.

Euan Murray, direktør i the Sustainability Consortium, mener, at det er en tendens, man kun vil se stige fremadrettet.

"Dette bliver i stigende grad mainstream, og jeg forventer, at vi hurtigt vil komme til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information, ligesom de ser brændstoføkonomiske tal, når de køber biler og ernæringsoplysninger, når de køber mad”, udtaler han.

Læs også: Orkla vil gøre det lettere for forbrugeren at handle bæredygtigt

Hos Just Salad har man oplevet en 20 procents stigning på produkter mærket med lavt CO2-aftryk. Forarbejdet med mærkningen gav desuden virksomheden et unikt indblik i alle deres råvarer og en langt dybere forståelse for deres miljøpåvirkning.

Euan Murray understreger dog kompleksiteten i at definere sine produkters samlede CO2-aftryk, da der ikke findes ret meget data på området. Alligevel mener han, at det er en yderst vigtig opgave for virksomhedernes egen forståelse af deres klimaaftryk. Noget som i sidste ende vil komme forbrugeren til gode.

”Denne slags innovationer er vigtige, så vi ikke ender med et system, hvor forbrugeren har brug for en ph.d. Vi skal give kunderne værktøjerne, så de kan opbygge en praktisk viden om, hvad det mest miljøvenlige valg er. Sådan ser succes ud”, afslutter han.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle