Ny tendens: Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage

Det bliver mere og mere almindeligt at forbrugeren kan finde 'sustainability facts' på emballagen af de produkter, de køber. "Vi kommer hurtigt til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information", mener ekspert.

10.03.2021

CSR.dk

Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage. Sådan skriver fastcompany.com.

Virksomheden Cocokind, der producerer rene og bæredygtige skønhedsprodukter, er et godt eksempel på denne udvikling.

På æskerne kan forbrugeren finde såkaldte 'sustainability facts', der omhandler produktets samlede CO2-aftryk, produktionsinfo, evne til genanvendelse og hvordan man bortskaffer emballagen på ansvarlig vis. Oven i hatten har Cocokind tilføjet en QR kode, hvor kunden kan finde yderligere information om bæredygtighed.

Euan Murray, direktør i the Sustainability Consortium, mener, at det er en tendens, man kun vil se stige fremadrettet.

"Dette bliver i stigende grad mainstream, og jeg forventer, at vi hurtigt vil komme til det punkt, hvor forbrugerne forventer at se denne slags information, ligesom de ser brændstoføkonomiske tal, når de køber biler og ernæringsoplysninger, når de køber mad”, udtaler han.

Læs også: Orkla vil gøre det lettere for forbrugeren at handle bæredygtigt

Hos Just Salad har man oplevet en 20 procents stigning på produkter mærket med lavt CO2-aftryk. Forarbejdet med mærkningen gav desuden virksomheden et unikt indblik i alle deres råvarer og en langt dybere forståelse for deres miljøpåvirkning.

Euan Murray understreger dog kompleksiteten i at definere sine produkters samlede CO2-aftryk, da der ikke findes ret meget data på området. Alligevel mener han, at det er en yderst vigtig opgave for virksomhedernes egen forståelse af deres klimaaftryk. Noget som i sidste ende vil komme forbrugeren til gode.

”Denne slags innovationer er vigtige, så vi ikke ender med et system, hvor forbrugeren har brug for en ph.d. Vi skal give kunderne værktøjerne, så de kan opbygge en praktisk viden om, hvad det mest miljøvenlige valg er. Sådan ser succes ud”, afslutter han.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom