Ny Too Good To Go-platform for detailhandlens overskudsvarer

Too Good To Go tager næste skridt i kampen mod madspil og lancerer en ny platform, som skal hjælpe detailhandlen med at skabe værdi af overskudsvarer, som ellers ville være endt i skraldespanden.

Foto: Too Good to Go

23.01.2024

CSR.dk

Too Good To Go lancerer nu seneste tiltag i kampen mod madspild. Den helt nye “Too Good To Go Platform,” som er understøttet af AI, er en modulær end-to-end-løsning, der skal hjælpe detailhandlen, primært supermarkeder og dagligvarebutikker, med at håndtere deres overskudsmad og dermed skabe værdi af varer, som ellers ville ende i skraldespanden.

Ifølge European Grocery Retailing Institute udgør omkostningerne forbundet med madspild næsten to pct. af detailhandlens nettoomsætning, hvilket næsten er det samme som den gennemsnitlige forskel mellem indkøbs- og salgspris.

"Hver dag driver vi mange tusinde brugere ind i detailbutikker og hjælper vores partnere som SPAR og Coop med at generere indtægt og trafik fra overskudsmad. Med lanceringen af Too Good To Go Platform kan vi nu også understøtte deres lagerstyring i butikken, hvilket hjælper dem med at gøre en betydelig forskel, både ift. deres bundlinje og reduktion af madspild," siger Mette Lykke, administrerende direktør for Too Good To Go.

Platform skal afhjælpe besværlige og ressourcekrævende processer
For forbrugere, der allerede køber Too Good To Go-poser i deres lokale supermarked, vil der næppe være den store forskel, men det ser ud til at arbejdet med overskudsvarer vil blive lettere for personalet i butikkerne.

Too Good To Go Platform integrerer fem moduler, herunder datotjek management, anbefalinger, intelligent prissætning, Too Good To Go’s markedsplads og donationer, og tilbyder dermed en modulær løsning, som supermarkeder og dagligvarebutikker kan implementere med forretningens data.

"Processerne for kontrol af udløbsdatoer og rabatter i butikken kan være besværlige, ressourcekrævende og fejlbehæftede, især i storskala. Med den modulære tilgang ønsker vi at sætte fokus på processerne ude i butikkerne og udnytte teknologi og AI til at gøre de daglige rutiner mere effektive,” siger landedirektør for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye og tilføjer:

“Regler for rabat tager fx. ikke højde for faktorer som lager eller historisk data for at afgøre, eller hvor sandsynligt det er, at et produkt med kort holdbarhed bliver solgt i en bestemt butik på et bestemt tidspunkt. De fleste dagligvareforhandlere printer simpelthen et mærkat på udløbsdatoen eller en dag før til en fast rabatsats. Det gør, at de mister indtjening, hvor man derimod med Too Good To Go’s platform vil få anbefalet den optimale salgspris og dermed øge indtjeningen."

Den nye platforms fem moduler

 1) Datotjek Management: Medarbejdere i dagligvareforretninger bruger dagligt værdifulde arbejdstimer på manuelt at kontrollere produkters udløbsdatoer. Digitalisering af udløbsdato gør lagerstyring i butikkerne betydeligt mere effektiv. Med hjælp fra platformen behøver personalet kun at tjekke 1-7 pct. af alle produkter; op til 1 time pr. medarbejder pr. dag spares som følge heraf. Den automatiserede proces reducerer dermed både menneskelige fejl og mængden af udløbne produkter på hylderne. 

 2) Anbefaling: Too Good To Go Platform anbefaler butikspersonalet præcist, hvad de skal gøre med hvert produkt, som nærmer sig udløbsdato baseret på forudindstillede, tilpasselige regler og præferencer, som er skræddersyet til de individuelle butikker. Det kan for eksempel være at printe et udsalgsskilt med en optimal pris, så varen kan sælges i butikken, tilføje varen til en lykkepose, som sælges på Too Good To Go's forbruger-app, eller donere varen.

 3) Intelligent Prissætning: Med hjælp fra kunstig intelligens behandler Too Good To Go platforms store mængder data for at optimere rabatsatser - og dermed kreere en intelligent prisjustering. Formålet er systematisk at forbedre dagligvarebutikkernes indtjening på datovarer.

 4) Too Good To Go’s Markedsplads: Butikspersonalet kan nemt allokere overskudsmad direkte til Too Good To Go Lykkeposer grundet integrationen med Too Good To Go’s app - og dermed tilføje lykkeposerne direkte på app’en, hvor lokale brugere er klar til at købe og afhente.

 5) Donationer: Med Too Good To Go Platform kan butikschefer downloade let-overskuelige CSV-filer med listen over varer, som skal doneres, eller forbinde via API til deres tredjeparts donationsapplikation eller ERP.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.01.2025CSR.dk

Danske kantiner går forrest i udviklingen mod en grønnere kost

20.01.2025ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

17.01.2025ØNSK ApS

Sponseret

“Bøtter der batter!”: et kig på ØNSKs cirkulære kaffeløsning

17.01.2025CSR.dk

Endelig afskaffes prisloftet på overskudsvarme

17.01.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug: Udfordringer og potentialer

16.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Brd. Klee A/S fik med hjælp fra Ateas Customer Experience-team (CX) mindsket CO2-aftryk og sikret ansvarlig håndtering af udtjent it-udstyr

15.01.2025NRGreen ApS

Sponseret

Hørkram tager ambitiøse skridt mod en grøn omstilling

15.01.2025CSR.dk

Tøjretur fører til massive mængder affald

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J