Ny Too Good To Go-platform for detailhandlens overskudsvarer

Too Good To Go tager næste skridt i kampen mod madspil og lancerer en ny platform, som skal hjælpe detailhandlen med at skabe værdi af overskudsvarer, som ellers ville være endt i skraldespanden.

Foto: Too Good to Go

23.01.2024

CSR.dk

Too Good To Go lancerer nu seneste tiltag i kampen mod madspild. Den helt nye “Too Good To Go Platform,” som er understøttet af AI, er en modulær end-to-end-løsning, der skal hjælpe detailhandlen, primært supermarkeder og dagligvarebutikker, med at håndtere deres overskudsmad og dermed skabe værdi af varer, som ellers ville ende i skraldespanden.

Ifølge European Grocery Retailing Institute udgør omkostningerne forbundet med madspild næsten to pct. af detailhandlens nettoomsætning, hvilket næsten er det samme som den gennemsnitlige forskel mellem indkøbs- og salgspris.

"Hver dag driver vi mange tusinde brugere ind i detailbutikker og hjælper vores partnere som SPAR og Coop med at generere indtægt og trafik fra overskudsmad. Med lanceringen af Too Good To Go Platform kan vi nu også understøtte deres lagerstyring i butikken, hvilket hjælper dem med at gøre en betydelig forskel, både ift. deres bundlinje og reduktion af madspild," siger Mette Lykke, administrerende direktør for Too Good To Go.

Platform skal afhjælpe besværlige og ressourcekrævende processer
For forbrugere, der allerede køber Too Good To Go-poser i deres lokale supermarked, vil der næppe være den store forskel, men det ser ud til at arbejdet med overskudsvarer vil blive lettere for personalet i butikkerne.

Too Good To Go Platform integrerer fem moduler, herunder datotjek management, anbefalinger, intelligent prissætning, Too Good To Go’s markedsplads og donationer, og tilbyder dermed en modulær løsning, som supermarkeder og dagligvarebutikker kan implementere med forretningens data.

"Processerne for kontrol af udløbsdatoer og rabatter i butikken kan være besværlige, ressourcekrævende og fejlbehæftede, især i storskala. Med den modulære tilgang ønsker vi at sætte fokus på processerne ude i butikkerne og udnytte teknologi og AI til at gøre de daglige rutiner mere effektive,” siger landedirektør for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye og tilføjer:

“Regler for rabat tager fx. ikke højde for faktorer som lager eller historisk data for at afgøre, eller hvor sandsynligt det er, at et produkt med kort holdbarhed bliver solgt i en bestemt butik på et bestemt tidspunkt. De fleste dagligvareforhandlere printer simpelthen et mærkat på udløbsdatoen eller en dag før til en fast rabatsats. Det gør, at de mister indtjening, hvor man derimod med Too Good To Go’s platform vil få anbefalet den optimale salgspris og dermed øge indtjeningen."

Den nye platforms fem moduler

 1) Datotjek Management: Medarbejdere i dagligvareforretninger bruger dagligt værdifulde arbejdstimer på manuelt at kontrollere produkters udløbsdatoer. Digitalisering af udløbsdato gør lagerstyring i butikkerne betydeligt mere effektiv. Med hjælp fra platformen behøver personalet kun at tjekke 1-7 pct. af alle produkter; op til 1 time pr. medarbejder pr. dag spares som følge heraf. Den automatiserede proces reducerer dermed både menneskelige fejl og mængden af udløbne produkter på hylderne. 

 2) Anbefaling: Too Good To Go Platform anbefaler butikspersonalet præcist, hvad de skal gøre med hvert produkt, som nærmer sig udløbsdato baseret på forudindstillede, tilpasselige regler og præferencer, som er skræddersyet til de individuelle butikker. Det kan for eksempel være at printe et udsalgsskilt med en optimal pris, så varen kan sælges i butikken, tilføje varen til en lykkepose, som sælges på Too Good To Go's forbruger-app, eller donere varen.

 3) Intelligent Prissætning: Med hjælp fra kunstig intelligens behandler Too Good To Go platforms store mængder data for at optimere rabatsatser - og dermed kreere en intelligent prisjustering. Formålet er systematisk at forbedre dagligvarebutikkernes indtjening på datovarer.

 4) Too Good To Go’s Markedsplads: Butikspersonalet kan nemt allokere overskudsmad direkte til Too Good To Go Lykkeposer grundet integrationen med Too Good To Go’s app - og dermed tilføje lykkeposerne direkte på app’en, hvor lokale brugere er klar til at købe og afhente.

 5) Donationer: Med Too Good To Go Platform kan butikschefer downloade let-overskuelige CSV-filer med listen over varer, som skal doneres, eller forbinde via API til deres tredjeparts donationsapplikation eller ERP.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams