01.11.2016 | Klima, miljø og energi
Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs
IMO har netop vedtaget en stribe ny, strammere krav til store skibes brændstofforbrug og CO2-udslip. Første udgave af en omfattende drivhusgasstrategi vil formentlig træde i kraft i 2018.
Den internationale shippingindustri udleder store mængder CO2. IMO er nu på vej med strammere krav. Foto: Flickr/Bernard Spragg
Den internationale skibsfart er blandt klodens større syndere, når det kommer til udledningen af diverse drivhusgasser, primært CO2, og bidrager dermed betydeligt til den globale opvarmning. Samtidig forurener trafikken af containerfartøjer, olietankere osv. verdenshavene til skade for maritimt liv, vandkvalitet etc.
Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2
Derfor han FN-organisationen International Maritime Organization (IMO) vedtaget en række ufravigelige krav, når det kommer til de store skibes forbrug af brændstof og udledninger af drivhusgasser.
Som følge af de nye regler, skal skibe med en bruttotonnage på 5000 ton og opefter indsamle forbrugsdata for alle de typer brændstof, de anvender til alle formål forbundet med deres arbejde. Disse skibe står for omkring 85 procent af C02-udledningen fra den internationale skibstrafik, og de indsamlede data vil derfor, ifølge IMO, udgøre et vigtig grundlag for organisationens fremtidige beslutninger på området.
Dataindsamlingssystemet er således tænkt til at være det første skridt i en tretrinstilgang, hvor den indsamlede viden skal danne basis for en ’objektiv, transparent og inkluderende debat’ i MEPC, som er IMO’s komité for beskyttelse af havmiljøet. Dette kan så føre til en beslutning omkring nødvendigheden af yderligere tiltag, og endelig kan mulighederne så blive overvejet.
MEPC har også godkendt en roadmap (fra 2017 til 2023), der skal udvikle en ’omfattende IMO-strategi for at reducere drivhusgaseudslippet fra skibe’. En foreløbig strategi vil formentlig kunne være virkelighed i 2018.
Roadmappen indeholder en stribe aktiviteter og tidslinjer i forhold til målet om at forbedre energieffektiviteten for skibe. Samtidig skal den hjælpe MEPC med at adressere en række vigtige spørgsmål, eksempelvis i forhold til, hvilken rolle skibsfarten på verdensplan skal spille i forhold til at opnå målene fra sidste års klimaaftale i Paris.
Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport
Ifølge IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vil man bruge næste måneds COP22-kongres i Marokko til at fortælle om de ”håndgribelige fremskridt der er sket, og som beviser overfor verden, at IMO bliver ved med at gå forrest, når det kommer til at reducere udledningerne fra den internationale shippingbranche”.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Dansk Erhverv ønsker uddannelse i offentligt indkøb
Der mangler et uddannelsesmæssigt bindeled mellem intentioner og målsætninger, når det gælder offentligt indkøb. Sådan lyder det fra Dansk Erhverv i et debatindlæg.
Klima, miljø og energi

Amerikanske stater boykotter grønne investeringer
Investeringsselskaber, der har fokus på bæredygtighed og ESG, bliver nu boykottet af flere stater i USA.
Strategi & ledelse

Hos Rema 1000 er brunkul til grillen passé
Gennem et nyt samarbejde bliver det ikke længere muligt at finde brunkul hos Rema 1000. Fra i år vil supermarkedskæden nemlig kun sælge biobaserede briketter.
Strategi & ledelse

Byggecentre kan få hjælp til at gøre kunderne klogere på bæredygtighed
Tre ud af fire danskere har lidt eller ingen viden om bæredygtige byggematerialer. Det vil Videncentret Bolius, foreningen Realdania og Danske Byggecentre lave om på, og derfor inviterer partnerne landets byggecentre til at søge midler til bæredygtige idéer og aktiviteter.
Klima, miljø og energi

Danske Rederier: CO2-lagring i Nordsøen er godt nyt
Energistyrelsen har netop åbnet for ansøgning om tilladelse til lagring af CO2 i Nordsøen. Og det er Danske Rederier positive over for og mener, det kan sikre både klima og arbejdskraft.
Klima, miljø og energi

Hver anden borger er villig til at ændre adfærd for klimaet
De fleste danskere ønsker at leve mere bæredygtigt. Men det er blot hver femte, der faktisk gør det, viser ny rapport.