Nyt fra bælgfronten: Meyers lancerer økologisk burgerbolle med bønner
Gennem de seneste år har Meyers iværksat en lang række aktiviteter omkring dyrkning og salg af bælgfrugter, og nu tilføjer madvirksomheden et nyt initiativ indenfor foodservice for at få endnu flere bønner, linser og ærter på danskernes tallerkner. Nyeste skud på stammen er en økologisk burgerbolle med puré af hvide bønner, og dette blot ét af mange nye tiltag for at sikre flere grønne proteiner i virksomhedens brød, bagværk og færdigretter.
De fleste i fødevarebranchen kender efterhånden både tallene og udfordringerne: Kostrådene anbefaler 100 gram bælgfrugter om dagen, men den gennemsnitlige dansker spiser kun 2-3 gram. Dette begrundes ofte med mangel på viden om, hvad bælgfrugter er og hvordan man laver mad med dem – og det er en udfordring, som Meyers gerne vil tage op, fortæller direktør i Meyers Food, Anne Luise Deleuran Håkansson:
”Som virksomhed med en erklæret dagsorden om at skabe forandring af madkulturen, er vi ambitiøse for at få bælgfrugterne til at fylde mere i danskernes spisevaner. Derfor arbejder vi både gennem kogebøger, madkurser og rådgivning for at undervise danskerne i at lave mere plantebaseret mad”. Og fokus på planteprotein gør sig også i stigende grad gældende hos grossister, restauranter og hoteller:
I vores B2B-forretning oplever vi stor efterspørgsel på produkter, der indeholder planteprotein, men som ikke går på kompromis med smag og tekstur, og vi er hele tiden på jagt efter nye måder at snige bælgfrugter ind i måltiderne
Anne Luise Deleuran Håkansson, direktør i Meyers Food
Anne Luise Deleuran Håkansson uddyber:
”Derfor har vi for nylig erstattet 30% af kødet i vores boller i karry med en puré af flækærter, og som noget helt nyt har vi nu udviklet vores første produkt, hvor bælgfrugterne ikke er hovedingrediens, men er tænkt ind fra starten: En burgerbolle, der ligner og smager som en klassisk brioche-burgerbolle, men som er tilsat puré af hvide bønner, hvilket både giver mere protein, saftighed og struktur”.
Stor interesse fra grossisterne og planer om nye produkter
Bag den nye burgerbolle står gastronomisk udvikler Christophe Miolane, der gennem flere år har eksperimenteret med at bruge bælgfrugter i Meyers’ brød og færdigretter:
Vi har afprøvet mange forskellige typer af bælgfrugter, før vi fandt frem til, at puré af ca. 10% hvide bønner giver lige præcis den sødme, saftighed og luftige struktur, som vi søgte. For nogen kan det lyde lidt helseagtigt med bælgfrugter i en burger, men vi synes det er lykkedes at skabe en virkelig velsmagende bolle, der både holder på bøf, sauce og pickles, og samtidig er saftigere og har mere gods i sig end den gennemsnitlige brioche
Christophe Miolane, Gastronomisk Udvikler hos Meyers
Burgerbollen er udviklet eksklusivt til foodservice og får denne uge sin debut på årets Northside Festival som del af en ny, plantebaseret burger:
”Siden sidste sommer har vi arbejdet på at udvikle den ultimative grønne burger, og nu er vi klar til officielt at lancere ”Pork off”: Med misomayo, plantebøf fra Matr, syltet sommerkål og æble-relish minder den en smule om vores kendte flæskestegssandwich, og vi glæder os meget til at se, hvordan festivalgæsterne på både Northside og Roskilde Festival tager imod den”, fortæller Anne Luise Deleuran Håkansson, og slutter:
”Burgerbollen er blevet virkelig vel modtaget hos grossisterne, og derfor er vi i fuld gang med at finde de næste produkter, som kan udvikles med grønne proteiner i både bi- og hovedrollen. Fremover er det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser for, hvor vi kommer til se bælgfrugterne på ingredienslisten”.
Fakta
- Meyers har udviklet en ny burgerbolle til salg i foodservice. Burgerbollen er 100% økologisk og bagt med ølandshvede og 10% puré af hvide bønner. Burgerbollen sælges bl.a. hos Dagrofa Foodservice, Hørkram, AB Catering og BC Catering.
- Burgerbollen får premiere til et stort publikum på årets Northside Festival som del af Meyers’ nye, økologiske burger ”Pork off” – en vegetarisk version af Meyers’ velkendte flæskestegssandwich, der her er med misomayo, syltet sommerkål, relish af æbler, plantebøf fra Matr og sprøde bælgcrackers.
- Ifølge de officielle kostråd skal danskerne spise 100 gram bælgfrugter hver dag, men spiser i gennemsnit kun 2,4 gram. Ifølge Madkulturen oplever 62% af danskerne ikke, at deres nuværende madvaner stemmer overens med kostrådet om at spise flere bælgfrugter, og 48% vil gerne spise flere bælgfrugter.
- Udviklingen af burgerbollen er en del af en større dagsorden i Meyers, hvor ambitionen er at starte en regulær bælgfrugtbevægelse. Gennem en række aktiviteter i hele værdikæden – fra dyrkning af bevaringsværdige sorter til afsætning i supermarkederne og inspiration til forbrugerne – håber Meyers at få flere til at opleve glæden ved danske ærter, linser og bønner for derigennem at skabe et lokalt råvaregrundlag for en grønnere, mere bæredygtig madkultur. Læs mere om bælgfrugter.