Nyt godstog mellem Danmark og Tyskland skal spare op til tonsvis CO2 årligt
Med en jernbaneløsning mellem Danmark og Tyskland vil DHL Freight tilbyde kunder en løsning, der skal spare over 11.000 ton i CO2-udledning om året.
DHL har nu som en del af deres klimamål besluttet at investere 7 milliarder euro i renere transportformer frem mod 2030. En ny jernbaneløsning er en del af denne investering, der skal fungere som en grønnere løsning end traditionel transport med lastbil.
Godstogene afgår fra Ziel-terminalen i Duisburg hver mandag, onsdag og fredag, og i Danmark vil der være afgang fra den intermodale terminal i Padborg hver tirsdag, torsdag og søndag. Selve jernbanetransporten tager omkring 12 timer og er interessant for kunder med part- og full load-forsendelser, som hidtil har gjort brug af landevejstransport, lyder det i en pressemeddelelse fra DHL Freight.
Læs også: Bestseller-kunder kan nu klimakompensere deres fragt
”Jeg oplever, at danske virksomheder er blevet enormt fokuseret på bæredygtighed og på at nedbringe deres eget CO2-aftryk. Derfor vil denne nye udvidede jernbaneløsning være en game-changer for dem, der kan flytte deres gods over på toget på en stor del af ruten gennem Tyskland. Duisberg ligger meget centralt for den videre vej ud i Europa,” siger Ole Mørk, der er administrerende direktør for DHL Freight i Danmark.
Klimavenligere transport
Operatøren af jernbaneforbindelsen er virksomheden TX Logistik, der driver et eeuropæisk netværk af jernbanestrækninger i 11 lande. Som del af Mercitalia Logistics er TX Logistik ansvarlig for udviklingen af koncernens internationale aktiviteter.
Jernbaneforbindelsen skal ifølge Uwe Brinks, CEO for DHL Freight, spare over 11.500 ton i CO2-udledning om året.
"Vi introducerer denne nye togforbindelse eksklusivt for vores kunder. I tråd med vores strategi om bæredygtig logistik med nul-udledning i 2050, og den voksende efterspørgsel fra vores kunder efter grønne transportløsninger, er et skifte fra landevej til jernbane på visse områder en afgørende faktor i forhold til at reducere CO2-udledningen. Det er et perfekt supplement til vores nyligt lancerede service, GoGreen Plus," siger Uwe Brinks, CEO for DHL Freight.
Læs også: Luftfragt med 80 procent lavere udledninger
Den nye togforbindelse skal også aflaste trafikken på vejene. Ifølge DHL Freight kan op til 240 lastvognslæs om ugen helt eller delvist erstattes af jernbanetransport, og da transport via jernbane medfører en mindre CO2-belastning, er der klimamæssige besparelser at hente.
”Jernbanetrafik rummer en lang række fordele ved, at man meget præcist kan angive ankomsten for, hvornår et lastvognslæs er fremme. Det er unægteligt noget sværere, når noget i modsat fald fragtes på vejene, hvor uheld, vejarbejde og alle mulige andre faktorer også spiller ind. Så der er meget, der taler for, at vores nye tiltag kan blive en kæmpe succes,” siger Ole Mørk.
- HCL