22.05.2012 | Kommunikation
Nyt laboratorium for bæredygtig kommunikation
Virksomhedernes kommunikation skal ikke blot være sandfærdig og dokumenteret, men også "funky og inspirerende". Det var en af konklusionerne fra det første møde i den nye sammenslutning: Laboratoriet for bæredygtig kommunikation
Ambitionerne er høje i den nye sammenslutning, der kalder sig Laboratorium for bæredygtig kommunikation. Det oplyser initiativtageren Lars Ludvigsen. ”Indtrykket fra det første arbejdsmøde er, at medlemmerne har lagt overliggeren så højt af, at der er arbejde nok til de næste mange år.”
Laboratoriets idekatalog rummer allerede nu en lang række af forslag. De spænder fra at arrangere en konference om bæredygtig kommunikation som kulminationen på en række forudgående minikonferencer om delemner til forslaget om at etablere et testpanel som virksomheder kan henvende sig til for at få evalueret en kommunikationskampagne. Blandt de andre forslag er etablering af en udstilling om bæredygtige kommunikationskampagner, definition af ’bæredygtig lobbyisme’ som en ny faglig disciplin, etablering af et forskningsprojekt om bæredygtig sprogbrug, formulering af ti gennemarbejdede bud på bæredygtig kommunikation og fokus på bæredygtig kommunikation for mindre virksomheder. Der er i alt 77 punkter i idekataloget.
Læs også: Få værdi gennem rigtig CSR-kommunikation
Medlemmerne i laboratoriet kommer fra virksomheder, universiteter, ngo’er, bureauer, medier og organisationer.
”Gruppens styrke ser ud til at være, at vi kommer mange steder fra og dermed kan dele viden og udfordre hinanden. Det springende punkt bliver, om vi kan andet end at snakke, men også skabe noget, så vi ikke bliver en lukket menighed for nypolitisk korrekthed, men en reel faglig nyskabelse. Det vil vi snart kunne svare på og vise,” siger Lars Ludvigsen.
Læs også: CSR-kommunikation er en balancegang
Laboratoriet er åbent for flere medlemmer med interesse for bæredygtig kommunikation. Interesserede kan henvende sig til ll@prpartner.dk
Strategi & ledelse
Birgitte Mogensen vil være professionelt bestyrelsesmedlem
Den erfarne CSR-ekspert og partner i PwC Birgitte Mogensen har opsagt sit partnerskab og vil i fremtiden sætte et hardcore CSR-fodaftryk i danske virksomheders øverste ledelse.
Kommunikation
Prisuddeling sætter spot på humanitære CSR-projekter
Vand- og madprisen WAF Award afholdes den 8. november på Københavns Rådhus, ved et arrangementet, som bliver sendt på landsdækkende TV. Grundlæggeren af prisen vil gerne integrere flere virksomheder i projektet, men savner opbakning fra erhvervslivet.
Klima, miljø og energi
Danmarks første og største energimesse i Bella Center
Den 23.-25. maj 2013 præsenterer Bella Center landets første og største energimesse, ENERGY EUROPE. Den nye messe bliver afviklet med både national og international opbakning og skal medvirke til at sikre Danmarks placering på landkortet som verdensførende på området for vedvarende energi og cleantech.
Klima, miljø og energi

Den svære vej fra ide til salg
Aguasol, som producerer en prisbelønnet solvandvarmer, er et eksempel på en cleantech-iværksætter, som har måttet se i øjnene, at der er en lang vej fra en god ide til et markedsgennemslag.
Klima, miljø og energi
Kinesisk FN-ambassadør: Danmark er frontløber
Den kinesiske FN-ambassadør betragter Danmark som en frontløber i indsatsen for et bæredygtigt samfund.
Strategi & ledelse
Undersøgelse: CSR handler om omdømme
De største danske virksomheder prioriterer samfundsansvar meget højt med miljø som den primære mærkesag. Det viser en undersøgelse som bureauet Toftdal &Co, står bag.