Nyt laboratorium for bæredygtig kommunikation
Virksomhedernes kommunikation skal ikke blot være sandfærdig og dokumenteret, men også "funky og inspirerende". Det var en af konklusionerne fra det første møde i den nye sammenslutning: Laboratoriet for bæredygtig kommunikation
Ambitionerne er høje i den nye sammenslutning, der kalder sig Laboratorium for bæredygtig kommunikation. Det oplyser initiativtageren Lars Ludvigsen. ”Indtrykket fra det første arbejdsmøde er, at medlemmerne har lagt overliggeren så højt af, at der er arbejde nok til de næste mange år.”
Laboratoriets idekatalog rummer allerede nu en lang række af forslag. De spænder fra at arrangere en konference om bæredygtig kommunikation som kulminationen på en række forudgående minikonferencer om delemner til forslaget om at etablere et testpanel som virksomheder kan henvende sig til for at få evalueret en kommunikationskampagne. Blandt de andre forslag er etablering af en udstilling om bæredygtige kommunikationskampagner, definition af ’bæredygtig lobbyisme’ som en ny faglig disciplin, etablering af et forskningsprojekt om bæredygtig sprogbrug, formulering af ti gennemarbejdede bud på bæredygtig kommunikation og fokus på bæredygtig kommunikation for mindre virksomheder. Der er i alt 77 punkter i idekataloget.
Læs også: Få værdi gennem rigtig CSR-kommunikation
Medlemmerne i laboratoriet kommer fra virksomheder, universiteter, ngo’er, bureauer, medier og organisationer.
”Gruppens styrke ser ud til at være, at vi kommer mange steder fra og dermed kan dele viden og udfordre hinanden. Det springende punkt bliver, om vi kan andet end at snakke, men også skabe noget, så vi ikke bliver en lukket menighed for nypolitisk korrekthed, men en reel faglig nyskabelse. Det vil vi snart kunne svare på og vise,” siger Lars Ludvigsen.
Læs også: CSR-kommunikation er en balancegang
Laboratoriet er åbent for flere medlemmer med interesse for bæredygtig kommunikation. Interesserede kan henvende sig til ll@prpartner.dk