Nyt samarbejde kobler elbiler på elnettet

Batterierne i elbiler kan bruges til at både lagre strøm og sende det tilbage til elnettet, alt efter behov. Et nyt samarbejde har sat det i system på Frederiksberg, med både miljømæssige og økonomiske gevinster for øje.

En Nissan-elbil koblet til den specielle ladestander ved Frederiksberg Forsyning. Ledningen lyser grønt som tegn på, at bilen leverer strøm tilbage til elnettet. Foto: Anders Kampmann.

29.08.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Elproduktionen fra de to primære vedvarende energikilder herhjemme, vind og sol, er notorisk ustabil, da de to af naturlige årsager er afhængige af vejret for at kunne levere. Af indlysende grunde virker solenergi desuden heller ikke i løbet af døgnets mørke timer, hvor elforbruget ellers ofte er højt, og samlet giver det en udfordring i forhold at have de rette mængder strøm på de rigtige tidspunkter.

Læs også: Danmark sakker bagud på elbiler

Det har et nyt partnerskab sat sig for at finde en alternativ løsning på. Bilfabrikanten Nissan, elforsyningsvirksomheden Enel, amerikanske Nuvve, der arbejder for at gøre elektriske køretøjer mere økonomisk attraktive, Frederiksberg Forsyning og Energinet.dk er gået sammen om det, de selv kalder ’verdens første kommercielle udrulning af V2G’.

Når produktionen overstiger forbruget, som her, lader bilen op som normalt, indikeret ved en rødt lysende ledning. Foto: Anders Kampmann.

V2G står for vehicle-to-grid og går i al sin enkelthed ud på, at man som ejer af en elbil – i dette tilfælde en Nissan – kan sætte den i en specialdesignet ladestation, der ikke alene lader bilen op, når der er behov for det, men også kan tappe strøm fra batteriet, hvis nettet mangler.

Samarbejdet blev lanceret i dag hos Frederiksberg Forsyning, der af Enel har fået installeret 10 V2G-standere ved sit hovedkvarter, og i forlængelse heraf har indkøbt 10 Nissan e-NV200 (elektriske varevogne), der skal indgå i selskabets daglige drift, samtidig med, at de tester konceptet i den virkelige verden.

Indtjening fra stillestående bil
Når bilerne ikke er på gaden, så er der konstant koblet til ladestanderen, hvorfra systemet holder øje med det aktuelle forbrug og den ditto produktion, og lader eller tapper vognen efter behov. Som privatforbruger er det tanken, at man får penge tilbage på sin elregning, når nettet henter fra éns bil, og netop det aspekt er med til at gøre konceptet attraktivt, mener folkene bag.

”Når man som bilejer sender strøm tilbage til elnettet, kan man tjene penge mens bilen holder stille. En gennemsnitlig personbil kører kun 10 procent af tiden, og dermed er det en stor ressource, vi kan udnytte på den her måde. Og det faktum at en virksomhed har integreret den her teknologi kommercielt, baner vej for en bredere udrulning i Europa”, sagde director of electric vehicles for Nissan Europe, Gareth Dunsmore, ved lanceringen.

Fra Enel fokuserede man på det nybrud, man mener teknologien repræsenterer.

”Mange taler om internet of things ved siden af det ’normale’ internet. Det vi skaber her, er et internet of energy. Vi ser det lidt som en Uber-isering af sektoren, som samtidig har nogle klare miljøfordele. Eksempelvis vil vi kunne udnytte bilernes batterier i adskillige år efter at de er udtjente som bilbatterier, ved at flytte dem over til vedvarende energiproduktion og lagring”, sagde, Enels head of innovation and sustainability, Ernesto Ciorra.

Flere projekter og resultater på vej
Han blev bakket op af chairman og CEO for Nuvve, Gregory Poilasne, der kaldte V2G en ”disruption af elnettet”, og samtidig understregede at man regner med at etablere flere V2G-projekter i både Danmark og andre lande i fremtiden.

Systemet overvåger konstant elforbruget kontra -produktionen og tapper eller lader bilen derefter. Foto: Anders Kampmann.

Som ansvarlig for den danske energisikkerhed ser Energinet.dk frem til samarbejdet og de perspektiver for både de danske forbrugere og selskabet selv, som det medfører.

”Via V2G-projektet kan elbiler være med til at give den balance i elforsyningen, vi tit mangler pga. af de faktorer, der gør vedvarende energi fra sol og vind til en noget ustabil størrelse. Det vil komme alle parter til gode, både økonomisk og miljømæssigt”, sagde ansvarlig for systemydelser hos Energinet, Christina Plum.

Læs også: Bloomberg: 60 procent vedvarende energi i 2040

De fem parter i samarbejdet regner med at offentliggøre indledende resultater af den kommercielle implementering af V2G-systemet senere i år.

-AK

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

14.11.2024CSR.dk

Ny ordning forener social og miljømæssig ansvarlighed

14.11.2024CSR.dk

Globale fragtkunder vil skabe grønne shipping-løsninger

12.11.2024CSR.dk

Kommuner står med stor energirenoveringsopgave foran sig

11.11.2024CSR.dk

Mangelfuldt fremmøde ved COP29

11.11.2024CSR.dk

Sektorkobling kan åbne døren til en grøn fremtid

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Miljømærkninger

Aarhus Vand styrker vandforsyningen i kommunen med digital tvilling fra Schneider Electric

07.11.2024Schneider Electric

Sponseret

06.11.2024CSR.dk

Imponerende reduktion i udledninger i EU i 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V