Om tre år er hvert andet måltid i Ikeas kantiner vegetarisk
I 2025 skal halvdelen af alle måltider i Ikeas bistroer og restauranter være plantebaserede. Det skal inspirere danskerne til at spise mere klimavenligt, fortæller koncernens supply leader.
Hvad enten det er en sviptur eller den helt store boligmakeover, må et besøg i Ikeas kantine være en tradition for de fleste, der tager forbi et af koncernens varehuse.
Her venter fristelser for de fleste, og over de senere år har mange nye plantebaserede retter fundet vej til menukortet.
Men det skal nu være en målsætning, at hvert andet måltid, der bliver serveret i en af kantinerne, er plantebaserede. Derudover skal 80 procent ikke indeholde rødt kød.
Læs også: Ikea lancerer en ny kødbolle – til insekter
Det fortæller Ikea Danmarks country food range og supply leader, Peter Broholm, der mener, at det skal inspirere danskerne til at spise mere klimavenligt.
”Vi har gennem flere år arbejdet på at sætte lækre, klimavenlige måltider på menuen. For os handler det om at inspirere de mange mennesker til at spise sundere og mere bæredygtigt – i Ikea og derhjemme. Med vores størrelse og udbredelse følger et stort ansvar, og derfor vil vi gerne gøre det grønne valg både nemt, lækkert og tilgængeligt,” siger han.
Vegetarisk appetit
Noget tyder også på, at Ikeas kunder har modtaget koncernens vegetariske alternativer med åbne arme.
I Ikea Danmarks seneste regnskab blev der serveret 192.855 vegetariske hotdogs, hvilket svarer til mere end 100 dagligt per varehus. Siden 2021 er salget også steget stødt, hvor antallet af den plantebaserede ret udgjorde 15 procent af det samlede salg af hotdogs.
Det skal dog ifølge Peter Broholm være op til gæsterne at vælge, hvad der skal serveres på tallerkenen.
Læs også: Dansk Vegetarisk Forening kårer “Årets plantebaserede supermarked” 2022
”Vi ønsker ikke at være en løftet pegefinger eller diktere et valg. Tværtimod. Udover at Ikea har ambitioner om at gøre en forskel for miljøet, handler de mange alternativer også om, at vi har mærket en øget efterspørgsel på plantebaseret mad fra vores kunder. Derfor giver vi dem nu flere valgmuligheder, så de kan vælge, hvad de har lyst til,” siger han.
Den plantebaserede ambition sker som led i koncernens målsætning om at være klimapositiv i 2030.
- HCL