Dansk Vegetarisk Forening kårer “Årets plantebaserede supermarked” 2022
For fjerde år i træk er det samme supermarked kåret som ‘Årets plantebaserede supermarked’. Men de fleste steder ser man nu en generel fremgang i det plantebaserede udvalg.
Hver anden dansker mener i 2022, at det samlede kødforbrug i Danmark bør reduceres, og 60 procent af danskerne har et ønske om at spise mindre kød. Desuden er salget af vegetariske og veganske varer i de danske supermarkeder stigende.
De faktorer gør det essentielt for supermarkeder at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter på hylderne.
Dansk Vegetarisk Forening har gennem flere år testet de store danske supermarkedskæder og kåret dem, der er bedst på det plantebaserede område. I år har DVF testet 15 supermarkeder i flere forskellige landsdele, heraf 2 butikker online. Butikkerne er blevet testet af på 122 parametre som udvalg af en lang række plantebaserede varer, fysisk placering i butikken og normalpris på varerne.
Konklusionen er positiv: Der er en generel tendens til, at supermarkederne har fået bedre og billigere plantebaserede sortimenter, og basisvarer som plantedrikke, fars, smørbar, plantebøffer og yoghurt er at finde i flertallet af butikkerne, hvilket glæder Dansk Vegetarisk Forenings erhvervschef, Mie Nordly.
Læs også: Smarte stregkoder kan bekæmpe dagligvarehandlens madspild
“Det er virkelig positivt, at flere og flere supermarkeder har basisvarerne i sortimentet, så det er muligt at købe de mest gængse produkter uden at skulle gå i flere butikker. Folk vil gerne spise mindre kød og mere plantebaseret, og derfor er det vigtigt, at supermarkederne hjælper med at gøre det grønne og klimavenlige valg så nemt som muligt for forbrugerne,” siger hun i en pressemeddelelse.
Bilka er ‘Årets plantebaserede supermarked’ og ‘Bedst-i-pris’
Alle vinderne er blevet hyldet på den store plantebaserede messe Organic Plant Based Expo, der fandt sted i Øksnehallen, København denne weekend.
I år igen har Bilka taget prisen som “Årets plantebaserede supermarked” med den højeste score – 84 point ud af 100 mulige – i undersøgelsen. Det er fjerde år i træk, at Bilka vinder prisen.
Bilka scorer især højt på, at butikkerne har et meget stort udvalg af plantebaserede produkter, herunder et godt økologisk udvalg, samt en god placering af produkterne.
“Vi er stolte og taknemmelige over for 4. år i træk at være landets bedste plantebaserede supermarked. Det er en ære igen i år at kunne vise de kunder, der ønsker at leve mere plantebaseret, at Bilka er det bedste sted at handle,” siger Kenneth Fredslund Hansen fra Salling Group, der var på scenen til Organic Plant Based Expo for at modtage prisen på vegne af Bilka.
Vinderen af æren som årets 'Bedst-i-pris’-supermarked er i år også Bilka. Det er anden gang, at Bilka vinder denne pris. Føtex og Nemlig.com kommer ind på hhv. 2. og 3. pladsen.
Hvad angår prisen var der en prisforskel på intet mindre end 65,91 kroner mellem det billigste og dyreste supermarked. Det er især på varer som falafler og vegansk is, at prisforskellen er størst.
Lidl overhaler Netto
Lidl er i år kåret som ‘Årets plantebaserede discount-supermarked’ med 60 ud af 100 point og overhaler dermed sidste års vinder: Netto. Lidl udmærker sig især ved at have bredt sortiment og har blandt andet har sin egen veganske private label-serie Vemondo.
Priserne i Lidl er meget konkurrencedygtige, og man er ligeledes god til at placere de veganske produkter på logiske steder i butikkerne, så for eksempel den veganske ost kan findes der, hvor de andre oste også er.
Læs også: Netto hjælper med at gøre Danmarks energiforsyning stabil
"Jeg er meget glad og stolt over den her pris, som er et bevis på, at vi de seneste år er lykkes med en bevidst strategi, hvor vi har profileret de plantebaserede alternativer i vores butikker endnu mere,” siger Lidls indkøbsdirektør Rasmus Pape og fortsætter:
"Sidste år oplevede vi en stigning på 60 procent på det veganske og vegetariske sortiment i forhold til det forrige år, og jeg kan sige, at det fortsætter med at gå dén vej.”
Irma er ‘Årets højdespringer’
Max score i undersøgelsen er 100 point. Otte supermarkeder har scoret mere end 74 point, mens de syv resterende placerer sig mellem 62 og 31 point.
Irma er steget med 41 procent siden sidste år og bliver dermed ‘Årets højdespringer’. Det skyldes især en udvidelse af sortimentet, at priserne er blevet mere konkurrencedygtige og et bredere udvalg af økologiske produkter.
“Det er en kæmpe ære at vinde prisen, især fordi der er markant mere konkurrence på området nu end for bare 4-5 år siden. Det er et område, vi har store ambitioner på, fordi det er så vigtigt,” siger Anette Christensen, der er vare- og sortimentschef i Irma, om titlen som “Årets højdespringer”.
- KCP