Opfølgning: Flere SMV’er dropper klimastrategi for scope 3
Et år efter projektet ’Klimaklar SMV’ blev afsluttet, viser en rapport fra Axcelfuture, at nul procent af virksomhederne har klimamål for forretningsaktiviteterne i scope 3.
For et år siden blev projektet ’Klimaklar SMV’, som skulle hjælpe 50 mellemstore virksomheder med at lave en klimaplan, afsluttet.
Og nu har Axcelfuture i en rapport undersøgt for Industriens Fond, der i sin tid støttede projektet, hvordan det er gået for 41 af virksomhederne efterfølgende – og her er der særligt ét punkt, som viser tilbagegang: nemlig scope 3.
Læs også: Arla glemmer skovrydning i opgørelse af scope 3-udledninger
Det skriver Klimamonitor.
Ifølge rapporten havde 14 procent af de deltagende virksomheder konkrete klimamål for scopet, der omfatter udledninger fra aktiviteter i værdikæden, som man ikke har direkte påvirkning på, eksempelvis fra leverandører og materialeforbrug. Men i dag ligger det tal på nul.
Og ifølge Axcelfuture er det simpelthen, fordi det er nemmere at udarbejde og overholde reduktionsmål for udledninger, der ligger i scope 1 og 2.
”Det skyldes især, at virksomhederne har vanskeligt ved at indkøbe materialer med lavere CO2-aftryk. Enkelte virksomheder kunne godt erstatte deres produkter med eksempelvis genbrugte materialer, men er afhængige af en fordyrende bearbejdning af materialerne, der kan være vanskelig at overvælte i prisen,” skriver Axcelfuture i rapporten ifølge Klimamonitor.
Læs også: Trecifret millionbeløb skal mindske H&M’s scope 3-udledninger
I rapporten skriver tænketanken imidlertid, at de deltagende virksomheder har succes med at nedbringe sin udledning i scope 1 og 2 gennem opsætning af solceller, udskiftning af energikilde til varmepumpe eller fjernvarme, energieffektivisering og krav om el- eller hybridbiler, mens en mindre del køber certifikater på grøn strøm.
Og det er især på grund af energikrisen, erfarer Axcelfuture.
- HCL