Overholdelse af menneskerettighederne er god forretning

Som virksomhed kan man ikke være neutral, når det gælder menneskerettighederne, og handler man ikke, som samfundet forventer, kan det gå ud over forretningen. Tillid og transparens er vigtigt, lød det på paneldebat om emnet.

Der er en god business case i at overholde lovgivning, menneskerettigheder og normer, og at være transparent omkring det, lød det på debat om området..

14.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Det spørgsmål stod øverst på agendaen, da Udenrigsministeriet i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp og organisationen Business & Human Rights Resource Centre (BHRRC) for nylig indbød forskellige stakeholders til debat om emnet.

Blandt de fremmødte repræsentanter for såvel NGO’er som offentlige institutioner og erhvervslivet var der bred enighed om, at menneskerettighederne, samfundets love (nedfældede såvel som uskrevne) og offentlighedens forventninger til, hvordan man som virksomhed bør opføre sig, er noget, alle bør og skal forholde sig aktivt til.

”Vi kan ikke være neutrale; vi skal være på menneskerettighedernes side. Og hvis man som selskab ikke agerer som folk forventer, så er der en reel risiko for, at det går hårdt udover éns omdømme og dermed forretning”, sagde vicedirektør for BHRRC, Mauricio Lazala.

I den forbindelse pegede han på det ”ubehagelige” eksempel fra USA, hvor en passager på et United Airlines-fly i april sidste år blev slæbt ud af flyet. Videoer af episoden spredte sig hurtigt og United fik en hård medfart på de sociale medier, men ikke desto mindre var selskabets CEO, Oscar Munoz, tre-fire dage om at reagere, hvilket ikke ligefrem hjalp på situationen.

Det er essentielt for os at være transparente omkring vores arbejde på området, så offentligheden ved, at vi tager vores rolle som ansvarlig virksomhed seriøst

Irene Quist Mortensen, Arla International

Overhold loven og vær transparent omkring det
Som en af de tilstedeværende virksomheder leverede Arla International sit syn på forretningsperspektivet i diskussionen, og for den store mejerikoncern er der flere parametre i spil, når det handler om at tage ansvar for menneskerettighederne.

”Det er en solid business case i at overholde et lands lovgivning, ligesom der er det i at være med til at sikre ordentlige forhold for civilsamfundet omkring én. Derfor ser vi det også som essentielt at være transparent omkring vores arbejde på området ved at udgive rapporter, der viser vores indsats, så offentligheden ved, at vi tager vores rolle som ansvarlig virksomhed seriøst”, sagde selskabets CSR Business Partner, Irene Quist Mortensen.

Hun blev bakket op af Elin Wrzoncki, der er specialkonsulent for menneskerettigheder og erhverv i Institut for Menneskerettigheder.

”Virksomhederne skal selvfølgelig respektere love og regler, og også de nye normer, der indfinder sig i samfundet, ikke mindst på grund af udbredelsen af de sociale medier som direkte kommunikationskanaler. Ved eksempelvis at sørge for at have strukturerede klagemuligheder for de ansatte i form af en whistleblower-ordning, kan erhvervslivet bidrage til at fremme en kultur præget af transparens og med menneskerettighederne i centrum”, sagde hun.

Ingen disruption
For Novo Nordisk handler forretningsmodellen omkring menneskerettighederne ikke kun om hensynet til bundlinjen, men også at sikre sin position på et omskifteligt marked, der specielt i medicinalindustrien byder på mange typer udfordringer.

”Business casen drejer sig for os ikke så meget om indtjening, men at forhindre at blive disruptet og forblive økonomisk og forretningsmæssigt bæredygtige. I den forbindelse stoler vi på, at vores egen ’stamme’ kan sørge for, at vi bevarer vores status i sektoren, bl.a. ved at arbejde sammen med civilsamfundet for at sikre, at det trives”, sagde vice president, Sustainability Management & Reporting, Susanne Stormer, og pegede på FN’s bæredygtighedsmål, SDG’erne, som en ”brugbar ramme” for arbejdet.

Læs også: Starbucks lukker 8000 butikker efter racesag

Novo var også ’repræsenteret’ ved selskabets tidligere topchef Mads Øvlisen, der i dag fungerer som formand for OECD’s kontaktpunkt i Danmark. Han talte om at virksomheder har en ”moralsk forpligtelse” til at inddrage menneskerettighederne, og at man som leder bør se sin virksomhed som et ”shared space”, hvor der altid er plads til dialog om eksempelvis ansvarlighed.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.06.2025CSR.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dakofa
Webinar
Fysiske affaldstilsyn hos virksomheder som følge af modtagekontrol

På webinaret vil Miljøstyrelsen orientere om de overordnede resultater af de hidtil gennemførte modtagekontroller, som resulterede i administrative afvisninger og udpegning til fysiske tilsyn. Hvad har været årsagerne til afvisningerne, og hvordan kan virksomhederne generelt arbejde med at forebygge, at modtagekontrollerne leder til afvisninger? Styrelsen vil også komme ind på, hvordan virksomhederne kan forberede i forhold til de fysiske affaldstilsyn?

Dato

11.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DTU
Webinar
Webinar: Boost din bestyrelseskarriere

Tilmeld dig dette webinar og få indsigt i, hvordan DTU Board Education kan hjælpe dig med at tage næste skridt mod at udvide din bestyrelsesportefølje.

Dato

11.06.2025

Tid

17:00

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Sæt strøm til ISO/IEC 27002 med CIS18

Få konkrete anvisninger til opbygning af dine sikkerhedsforanstaltninger

Dato

12.06.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

12.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online