Overholdelse af menneskerettighederne er god forretning

Som virksomhed kan man ikke være neutral, når det gælder menneskerettighederne, og handler man ikke, som samfundet forventer, kan det gå ud over forretningen. Tillid og transparens er vigtigt, lød det på paneldebat om emnet.

Der er en god business case i at overholde lovgivning, menneskerettigheder og normer, og at være transparent omkring det, lød det på debat om området..

14.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Det spørgsmål stod øverst på agendaen, da Udenrigsministeriet i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp og organisationen Business & Human Rights Resource Centre (BHRRC) for nylig indbød forskellige stakeholders til debat om emnet.

Blandt de fremmødte repræsentanter for såvel NGO’er som offentlige institutioner og erhvervslivet var der bred enighed om, at menneskerettighederne, samfundets love (nedfældede såvel som uskrevne) og offentlighedens forventninger til, hvordan man som virksomhed bør opføre sig, er noget, alle bør og skal forholde sig aktivt til.

”Vi kan ikke være neutrale; vi skal være på menneskerettighedernes side. Og hvis man som selskab ikke agerer som folk forventer, så er der en reel risiko for, at det går hårdt udover éns omdømme og dermed forretning”, sagde vicedirektør for BHRRC, Mauricio Lazala.

I den forbindelse pegede han på det ”ubehagelige” eksempel fra USA, hvor en passager på et United Airlines-fly i april sidste år blev slæbt ud af flyet. Videoer af episoden spredte sig hurtigt og United fik en hård medfart på de sociale medier, men ikke desto mindre var selskabets CEO, Oscar Munoz, tre-fire dage om at reagere, hvilket ikke ligefrem hjalp på situationen.

Det er essentielt for os at være transparente omkring vores arbejde på området, så offentligheden ved, at vi tager vores rolle som ansvarlig virksomhed seriøst

Irene Quist Mortensen, Arla International

Overhold loven og vær transparent omkring det
Som en af de tilstedeværende virksomheder leverede Arla International sit syn på forretningsperspektivet i diskussionen, og for den store mejerikoncern er der flere parametre i spil, når det handler om at tage ansvar for menneskerettighederne.

”Det er en solid business case i at overholde et lands lovgivning, ligesom der er det i at være med til at sikre ordentlige forhold for civilsamfundet omkring én. Derfor ser vi det også som essentielt at være transparent omkring vores arbejde på området ved at udgive rapporter, der viser vores indsats, så offentligheden ved, at vi tager vores rolle som ansvarlig virksomhed seriøst”, sagde selskabets CSR Business Partner, Irene Quist Mortensen.

Hun blev bakket op af Elin Wrzoncki, der er specialkonsulent for menneskerettigheder og erhverv i Institut for Menneskerettigheder.

”Virksomhederne skal selvfølgelig respektere love og regler, og også de nye normer, der indfinder sig i samfundet, ikke mindst på grund af udbredelsen af de sociale medier som direkte kommunikationskanaler. Ved eksempelvis at sørge for at have strukturerede klagemuligheder for de ansatte i form af en whistleblower-ordning, kan erhvervslivet bidrage til at fremme en kultur præget af transparens og med menneskerettighederne i centrum”, sagde hun.

Ingen disruption
For Novo Nordisk handler forretningsmodellen omkring menneskerettighederne ikke kun om hensynet til bundlinjen, men også at sikre sin position på et omskifteligt marked, der specielt i medicinalindustrien byder på mange typer udfordringer.

”Business casen drejer sig for os ikke så meget om indtjening, men at forhindre at blive disruptet og forblive økonomisk og forretningsmæssigt bæredygtige. I den forbindelse stoler vi på, at vores egen ’stamme’ kan sørge for, at vi bevarer vores status i sektoren, bl.a. ved at arbejde sammen med civilsamfundet for at sikre, at det trives”, sagde vice president, Sustainability Management & Reporting, Susanne Stormer, og pegede på FN’s bæredygtighedsmål, SDG’erne, som en ”brugbar ramme” for arbejdet.

Læs også: Starbucks lukker 8000 butikker efter racesag

Novo var også ’repræsenteret’ ved selskabets tidligere topchef Mads Øvlisen, der i dag fungerer som formand for OECD’s kontaktpunkt i Danmark. Han talte om at virksomheder har en ”moralsk forpligtelse” til at inddrage menneskerettighederne, og at man som leder bør se sin virksomhed som et ”shared space”, hvor der altid er plads til dialog om eksempelvis ansvarlighed.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup