På jagt efter bæredygtige leverandører
BRICpro validerer fabrikker og bygger bro mellem danske virksomheder og producenter i Kina og Indien.
Fakta om BRICpro
- BRICpro blev etableret i København 2011.
- Har en mission om at udvikle virksomheder i Indien, Kina og senere Brasilien, godkende dem og sætte dem i forbindelse med danske virksomheder, der ønsker at få produceret varer i disse lande under ansvarlige forhold.
- Seneste initiativ fra BRICpro er investeringsprogrammet, som danske virksomheder melder sig til ved at betale et beløb, der bruges til forbedringer i de udenlandske virksomheder.
De smed rygsækken på ryggen og rejste rundt i Indien og Kina i halve år af gangen. Planen var at hjælpe danske virksomheder til at finde de rette fabrikker at outsource til; men det var bare starten.
I dag er Nichlas Hassing og Mads Bisgaard Christensen indehavere af virksomheden BRICpro, som har kontorer i København, Berlin og New York, og som samarbejder med danske virksomheder om strategiske forbedringer i leverandørkæden.
Mads Bisgaard Christensen havde job hos generalkonsulatet i Hong Kong, da han mødte Nichlas Hassing, som er møbelsnedker, og som havde erfaring med at få møbler produceret i Kina. De ville formidle kontakt mellem virksomheder i Kina og i Danmark; men forretningen blev hurtigt mere omfattende end blot at finde gode produktionssteder. Kunderne efterspurgte flere ydelser fra dem.
Det handler om transparens
Kodeordet er transparens, fortæller Mads Bisgaard Christensen.
Vi skal både garantere, at medarbejderne hos producenterne har ordentlige arbejdsforhold, at menneskerettighederne overholdes, og at selve produktionen foregår ordentligt. Vi skal skabe gennemsigtighed for vores kunder om alle disse forhold.
De to indehavere blev overraskede over, at kunderne, som primært er mindre danske virksomheder, ville have BRICpro til at gennemgå hele produktionen for dem.
<p>Vi aflaster designerne, så de får mere tid til at stå ude ved kunderne og fortælle om deres produkter. Det er jo dét, der er deres drøm. Supply chain interesserer dem ikke særlig meget. </p>
Mads Bisgaard Christensen, medindehaver og direktør i BRICpro
Vi troede, at vores kunder selv ville have kontakten til fabrikkerne, men vores kunder er jo købmænd, og de vil hellere bruge deres tid på at designe og sælge. Vi aflaster designerne, så de får mere tid til at stå ude ved kunderne og fortælle om deres produkter. Det er jo dét, der er deres drøm. Supply chain interesserer dem ikke særlig meget, siger Mads Bisgaard Christensen.
Derfor tager BRICpro sig nu både af at finde de rigtige fabrikker, kontrollere at forholdene er i orden og sørge for, at kunderne får produceret de produkter i den kvalitet, de forventer.
Møbler, elektronik og tekstiler
BRICpro har specialiseret sig i møbler, elektronik og tekstiler, fordi det er det, de har forstand på. Virksomheden har fået et mindre tilskud fra EU til at rejse rundt og validere fabrikkerne.
De har besøgt omkring 500 fabrikker. Når en fabrik er godkendt af BRICpro, hjælper BRICpro fabrikken med at få fortalt virksomhedens ansvarlighedshistorie, som præsenteres på bricpro.com. At se sig selv med billeder og en god historie fortalt på engelsk skaber glæde hos producenterne i Kina og Indien.
Alle de virksomheder, vi samarbejder med, skal kunne fortælle, hvordan de ser på CSR, og hvordan de arbejder med det. De skal forstå konceptet. Efterhånden, som fabrikkerne skaber flere forbedringer, rapporterer vi det på hjemmesiden. De bliver glade, hvis jeg siger, gør I sådan og sådan, så rapporterer jeg det. Historiefortællingen er en vigtig del af vores virksomhed.
Fabrikkerne skal leve op til nogle standarder, som er udviklet af Institut for menneskerettigheder. Kun en tiendedel af de fabrikker, BRICpro har besøgt, er blevet godkendt:
Vi skal være på bølgelængde med ejeren. Hele vores virksomheds fundament er kontakten til fabrikkerne. Bare ét dårligt eksempel og vi vil være færdige, siger Mads Bisgaard Christensen.
Nyt investeringsprogram
Et nyt initiativ fra BRICpro er et særligt investeringsprogram, som netop er lanceret. Investeringsprogrammet skal bringe værdi både til virksomheden, som betaler til programmet, og til leverandøren. Programmet går ud på, at de virksomheder, der er i BRICpros portefølje, kan vælge at betale et mindre beløb ud over det, de betaler for selve produktionen. Pengene går til konkrete forbedringer i arbejdsforhold, arbejdsmiljø og produktion. Den første designer Emilie Risgaard, OcenanandMe, har besluttet at være med i programmet.
En anden af BRICpros helt nye kunder, møbelproducenten Mater, er heller ikke afvisende over for ideen:
Det vil jeg sikkert gerne være med til. Nu skal jeg lige have min første produktion, som er formidlet af BRICpro, hjem fra Kina her i starten af det nye år, så kan vi tale også om den del. Hele min virksomhed bygger på etisk produktion. Ansvarlighed er min virksomheds drivkraft, siger Henrik Marstrand, ejer og direktør, Mater Ethical Living.
Læs også: Økonomichefer har fået øjnene op for CSR
Han understreger, at det er afgørende for samarbejdet mellem BRICpro og hans egen virksomhed, at de to virksomheders værdier passer sammen. Det er rationalt for mig at ringe til BRICpro og få dem til at tage sig af det, som jeg ikke selv har forstand på. Jeg har tillid til dem, fordi de bakker op om de værdier, der ligger i Mater, siger Henrik Marstrand.