Platform vil hjælpe virksomheder med at undgå anklager om greenwashing
Nystiftede Contribe vil gennem kunstig intelligens gøre det nemmere for virksomheder at navigere i grøn kommunikation og markedsføring.
Greenwashing må siges at være på alles læber. Sager om virksomheder, der ikke har hold i sin grønne markedsføring, stiger, og Forbrugerombudsmanden modtager også et større antal anmeldelser om greenwashing.
Men nu mener Christoffer Bouet, Tobias Ørskov Madsen og Lasse Viggo, der står bag den nystiftede virksomhed Contribe, at de har fundet en løsning, der vil gavne både virksomheder og forbrugere.
Det skriver Finans.
Læs også: EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
Det skal ske ved at indsamle og visualisere bæredygtighedsdata fra virksomheder, som derefter bliver målet, kvalificeret og valideret af kunstig intelligens. Contribute vil også facilitere samarbejder mellem virksomheder og NGO’er.
”Det er et vanvittigt komplekst område at rapportere på, og der kommer flere og flere krav. Meget kan gøres lettere med teknologiske løsninger, og når man får mere og mere data ind, kan man sammenligne med andre og visualisere det. Så bliver du jo også i højere grad udstillet, hvis du prøver at pakke noget ind eller gemme det væk,” siger Michael Bjørnlund, der er managing partner i investeringsfonden Rockstart, som netop har lukket en investeringsrunde med iværksættervirksomheden, til Finans.
Contribe har i skrivende stund 120 NGO’er og en håndfuld kunder.
- HCL