Podcast: ”Klimataler” – med Rune Kier

Hvordan bliver du bedre til at kommunikere dit grønne budskab, formulere dig skarpt og tydeligt med størst kraft og indvirkning, og hvordan får du mennesker til at følge dig i tykt og tyndt? Steffen Max Høgh interviewer forfatter & antropolog Rune Kier.

Rune Kier, som har arbejdet som taleskriver for adskillige politikere, har udgivet bogen ”Klimataler – Aktivistens guide til taleskrivning for en bedre fremtid”. Han har et spændende perspektiv på klimakommunikation, og i denne podcast giver han gode råd til dig, der gerne vil brænde igennem med dit grønne budskab, krydret med anekdoter om nogle af verdens bedste talere og hvilke virkemidler, de har brugt for at skabe forandring.

De ni gode råd fra Rune Kier:

  1. Du må gerne bruge følelser. Vi har altid kommunikeret med følelser og man kan ikke bare ”sortere” følelserne fra, når det handler om klima. Følelser handler også om passion og om at brænde for noget.
  2. Vær tro mod dit verdenssyn. Handler om at bruge de rigtige ord. Sig ikke ”Climate Change” men sig det, som det er: ”Climate Emergency”.
  3. Find inspiration i fortiden. Alles øjne er lige nu rettet mod fremtiden. Men du kan faktisk godt lære af fortiden.
  4. Byg en gylden bro. Hvis du gerne vil skabe konsensus og have folk til at skifte mening eller have en anden holdning til klimakrisen end den de har nu, skal du gøre det så let som muligt for andre at skifte mening.
  5. Fortæl om din egen vej. Fortæl om dine egne, personlige dilemmaer i klimakrisen. Hvis du elsker en stor, saftig, rød bøf, så fortæl hvordan det også er svært for dig, og hvordan du har udviklet dig. Der er ikke mange, der bliver inspireret af frelste klimakrigere – dem der inspirerer mest, er faktisk dem, der har det svært med at være klimavenlige.
  6. Forpligt på forandring. Hvordan får du folk til at tage action og gøre noget anderledes? Hvordan får du som leder medarbejdere med på at skabe forandring?
  7. The One Ring. Handler om at være konsistent og konsekvent i din kommunikation. At have ét budskab og fokusere på det. Et gammelt taleskriverråd siger: Du skal ikke fokusere på alt det, dit publikum skal vide – du skal fokusere på den ene ting, de skal huske.
  8. Lyd som en leder. Det mere klassisk, retoriske kapitel i bogen. Handler om at tage ved lære af de store retorikere gennem tiden, så folk får lyst til at følge dig som leder. Og hvorfor Patos, Etos og Logos stadig er enormt vigtige, når du skal holde tale.
  9. Gør dit budskab delbart. Et mere moderne budskab her i den digitale tidsalder: Rune Kier synes det er synd, at der er så mange taler, der bliver forberedt grundigt, skrevet ned på papir – og så glemt. Det burde optages, bearbejdes og så deles med en masse andre mennesker. For disse budskaber kan godt skabe forandring.

Du kan lytte til podcasten her

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

29.07.2024SustainBusiness

Sponseret

IDG’erne er gode for SMV’erne

29.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Bæredygtighedsbarometer 2024 for SMV’er