Podcast: Bæredygtig Business i det etiske mulighedsrum

Der er gode, strategiske råd at hente i denne episode af Bæredygtig Business – både til siloopdelte større virksomheder, og til mindre virksomheder der gerne vil bæredygtighed men mangler viden og muskler. Bliv klogere på det etiske mulighedsrum her.

Et nyt regelsæt for virksomheder er ved at indfinde sig. Det er usynligt, det kommer uden manualer, og det handler om etik, moral og bæredygtighed. Reglerne er ikke beskrevet. Det skal hver enkelte virksomhed selv finde ud af at navigere rundt i. Det kan de færreste – så derfor rådgiver WeLovePeople om ”Det etiske mulighedsrum”.

Store virksomheder, der tror at CSR-afdelingen ”lige klarer det dér med bæredygtighed” og hvor der hverken er synergi mellem afdelinger eller topledelsen, får svært ved at navigere i det etiske mulighedsrum. Mindre virksomheder, der mangler muskler eller viden på området, får det også svært, med mindre de er ”født” bæredygtige eller køber bæredygtige kompetencer ind som en del af virksomheden. For eksempel som da HolmrisB8 købte Podcastværten Steffen Max Høghs bæredygtige firma 3Rkontor i 2017.

Lyt med når Christina Blak, Kreativ Direktør i WeLovePeople, der teknisk set er et reklame- og kommunikationsbureau, fortæller hvordan de rådgiver virksomheder til strategisk brug af ”Det etiske mulighedsrum”.

Det nærmeste man kan komme en beskrivelse af ”det etiske mulighedsrum” er FNs 17 verdensmål og de 169 delmål. Så WeLovePeople hjælper virksomheder med at forstå, hvilke mål eller delmål der er relevante for dem, og hvor virksomheden kan gøre en positiv forskel i samfundet med deres produkter eller minimere den negative impact de har i kraft af deres produktion eller rejser.

Det er lidt paradoksalt, for WeLovePeople er født som reklamebureau. Og reklame- og kommunikationsbranchen er en branche, hvor man har lært os mennesker kunstige behov og lært os at ”tænke sort” ved at købe mere end vi har brug for.

Christina Blak vil nu gerne være med at skabe en forandring og transformere de mange komptencer og de mange kroner der er i kommunikation til at løse rigtige problemer i stedet for at skabe kunstige behov!

Hør hvordan hun gør det i podcasten, som du kan lytte til her

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

29.07.2024SustainBusiness

Sponseret

IDG’erne er gode for SMV’erne

29.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Bæredygtighedsbarometer 2024 for SMV’er