15.07.2020 | Strategi & ledelse
Podcast: Bæredygtig Business i det etiske mulighedsrum
Indhold fra partner Hvad er dette?
Der er gode, strategiske råd at hente i denne episode af Bæredygtig Business – både til siloopdelte større virksomheder, og til mindre virksomheder der gerne vil bæredygtighed men mangler viden og muskler. Bliv klogere på det etiske mulighedsrum her.
Et nyt regelsæt for virksomheder er ved at indfinde sig. Det er usynligt, det kommer uden manualer, og det handler om etik, moral og bæredygtighed. Reglerne er ikke beskrevet. Det skal hver enkelte virksomhed selv finde ud af at navigere rundt i. Det kan de færreste – så derfor rådgiver WeLovePeople om ”Det etiske mulighedsrum”.
Store virksomheder, der tror at CSR-afdelingen ”lige klarer det dér med bæredygtighed” og hvor der hverken er synergi mellem afdelinger eller topledelsen, får svært ved at navigere i det etiske mulighedsrum. Mindre virksomheder, der mangler muskler eller viden på området, får det også svært, med mindre de er ”født” bæredygtige eller køber bæredygtige kompetencer ind som en del af virksomheden. For eksempel som da HolmrisB8 købte Podcastværten Steffen Max Høghs bæredygtige firma 3Rkontor i 2017.
Lyt med når Christina Blak, Kreativ Direktør i WeLovePeople, der teknisk set er et reklame- og kommunikationsbureau, fortæller hvordan de rådgiver virksomheder til strategisk brug af ”Det etiske mulighedsrum”.
Det nærmeste man kan komme en beskrivelse af ”det etiske mulighedsrum” er FNs 17 verdensmål og de 169 delmål. Så WeLovePeople hjælper virksomheder med at forstå, hvilke mål eller delmål der er relevante for dem, og hvor virksomheden kan gøre en positiv forskel i samfundet med deres produkter eller minimere den negative impact de har i kraft af deres produktion eller rejser.
Det er lidt paradoksalt, for WeLovePeople er født som reklamebureau. Og reklame- og kommunikationsbranchen er en branche, hvor man har lært os mennesker kunstige behov og lært os at ”tænke sort” ved at købe mere end vi har brug for.
Christina Blak vil nu gerne være med at skabe en forandring og transformere de mange komptencer og de mange kroner der er i kommunikation til at løse rigtige problemer i stedet for at skabe kunstige behov!
Hør hvordan hun gør det i podcasten, som du kan lytte til her
Strategi & ledelse

Podcast: Influencer Marketing med Louise Bonfils Høck
Virker Influencer Marketing? Ja, siger Louise Bonfils Høck, som har skrevet en bog om emnet. Hun fortæller, at Influencers har stor magt, og brugt strategisk kan de bringe virksomhedernes grønne budskaber ud til rigtig mange mennesker.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Bæredygtig Business til Spireprisen 2020
Dagens podcast er en særudgave af Bæredygtig Business, hvor Steffen Max Høgh taler med de tre virksomheder, der er nomineret til Spireprisen 2020. Spireprisen uddeles for femte år i træk til Årskonferencen for klimaindsatsen i Aarhus Kommune.
Indhold fra partner
Samfund

Bæredygtige investeringer med DoLand
Den ”almindelige” dansker og især den kvindelige del af befolkningen, skal have mulighed for at investere deres penge bæredygtigt. Det vil start-up virksomheden DoLand gerne hjælpe med, og noget tyder på, at strategien virker. Læs mere her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Bæredygtig Business til Sustain Awards
Hvor sort ser det ud for Danmarks grønne ambitioner? Er der håb, og kan vi nå klimamålene? Mød erhvervsledere, talere og prisvindere ved årets nyligt afholdte Sustain Awards i denne podcast og hør deres bud på en grønnere fremtid.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Bæredygtig Business med FLSmidth
"Vi har ikke tid til at fravælge de små forbedringer på bæredygtighedsområdet, mens vi venter på de store spring”, siger dagens gæst Fleming Voetmann fra FLSmidth, hvis to fokusområder er cement og minedrift. Læs mere i artiklen og lyt til podcasten.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: Konstruktiv kommunikation - Bæredygtig kommunikation?
Hvilken rolle spiller konstruktiv journalistik i bæredygtighedsformidling? Og hvordan går vi fra at kommunikere katastrofe og frygt til i stedet at fokusere på løsninger? Journalist Ulrik Haagerup diskuterer konstruktive nyheder med Steffen Max Høgh.
Indhold fra partner