23.06.2021 | Kommunikation
Podcast: Bæredygtighed, buzzwords og greenwashing
Indhold fra partner Hvad er dette?
Ordet ”Bæredygtig” er blevet et hypet buzzword. Flere og flere virksomheder bruger det, fordi de ved, det sælger varer. Men må de det? Er det "Greenwashing"? Og hvad er reglerne egentlig? Lyt til Bæredygtig Business og bliv klogere.
Vært Steffen Max Høgh kigger nærmere på den efterhånden ret ublu udnyttelse af buzzwords som blandt andre ”bæredygtig”, ”grøn”, ”cirkulær” og ”klimaneutral”.
Virksomhederne har fundet ud af, at forbrugernes hjerter banker for planeten og dens velbefindende, hvilket flere virksomheder udnytter i kommunikationen om deres produkter.
Men ude i verden sidder der ”vagthunde” og sørger for, at virksomheder ikke vildleder forbrugerne, og får os til at tro, at deres produkter er grønnere eller mindre skadelige for miljøet, end de egentlig er.
To af disse ”vagthunde” er Tanja Gotthardsen, som driver rådgivningsvirksomheden ”Second Hand First”, hvor hun rådgiver virksomheder om deres bæredygtighedskommunikation. Og så er det Vibeke Myrtue Jensen, som er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk, hvor hun blandt andet arbejder med bæredygtigt forbrug.
Forbrugerrådet Tænk og Second Hand First har indgået et samarbejde om af afdække og anmelde i alt fem tøjvirksomheder til Forbrugerombudsmanden for det, de kalder ’vildledende markedsføring’. De fem virksomheder er: Zalando, Boozt, Stylepit, Miinto og The Founded.
I podcasten fortæller Tanja Gotthardsen og Vibeke Myrtue Jensen om, hvad virksomhederne er anmeldt for, hvordan samarbejdet kom i stand, og hvordan de i øvrigt ser på brugen af ordet ”bæredygtig”. De kommer også med gode råd, hvordan man i stedet skal kommunikere, hvis man som virksomhed har produkter, der er bedre for planeten.
I øvrigt er det ikke kun tøjbranchen, der kaster om sig med de grønne budskaber. Det gør for eksempel møbelbranchen også, hvilket Steffen i kraft af sin stilling som CSR-direktør i design- og indretningsvirksomheden HOLMRIS B8, kan tale med om.
Lyt til en vigtig episode om kommunikation omkring bæredygtighed og greenwashing – find podcasten her.
Klima, miljø og energi

Podcast: Plantemad - fra niche til allemandseje
Engang var plantemælk noget som få mennesker drak, fordi de ikke kunne tåle laktose. Men så ændrede Naturli’ strategi og gjorde plantemad hipt! Mød direktør og selvudnævnt poster boy Henrik Lund i Bæredygtig Business.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: HR og bæredygtighedstsunamien
”Bæredygtighed kommer til at rulle ind over danske virksomhederne som en tsunami de næste to år. Og de virksomheder, der ikke er med på vognen, vil få sværere og sværere ved at rekruttere de medarbejdere, de har brug for”, siger dagens gæst
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Omstilling til fremtiden med Peter Hesseldahl
Steffen Max Høgh taler med journalist, fremtidsforsker og forfatter Peter Hesseldahl om, hvordan vi redder verden.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard
Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: Bæredygtighed er en kæmpe ledelsesopgave
Ledere som vil forstå, hvordan de skal gribe bæredygtighed an, kan med stor fordel lytte til denne episode. Her gennemgår vi alle de udfordringer og mulige løsninger, som ledelsen står overfor, hvis de vil være en ”Klimaklar virksomhed”.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: CSR-kommunikation med Line Schmeltz Dam
Strategisk kommunikation med fokus på CSR og samfundsansvar har ændret sig markant i løbet af de sidste 10 år. Før troede virksomhederne ikke, at forbrugerne var interesserede i emnet. Nu ved de fleste, at CSR-kommunikation er et must!
Indhold fra partner