Podcast: Bæredygtighed, buzzwords og greenwashing

Ordet ”Bæredygtig” er blevet et hypet buzzword. Flere og flere virksomheder bruger det, fordi de ved, det sælger varer. Men må de det? Er det "Greenwashing"? Og hvad er reglerne egentlig? Lyt til Bæredygtig Business og bliv klogere.

Vært Steffen Max Høgh kigger nærmere på den efterhånden ret ublu udnyttelse af buzzwords som blandt andre ”bæredygtig”, ”grøn”, ”cirkulær” og ”klimaneutral”. 

Virksomhederne har fundet ud af, at forbrugernes hjerter banker for planeten og dens velbefindende, hvilket flere virksomheder udnytter i kommunikationen om deres produkter.

Men ude i verden sidder der ”vagthunde” og sørger for, at virksomheder ikke vildleder forbrugerne, og får os til at tro, at deres produkter er grønnere eller mindre skadelige for miljøet, end de egentlig er.

To af disse ”vagthunde” er Tanja Gotthardsen, som driver rådgivningsvirksomheden ”Second Hand First”, hvor hun rådgiver virksomheder om deres bæredygtighedskommunikation. Og så er det Vibeke Myrtue Jensen, som er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk, hvor hun blandt andet arbejder med bæredygtigt forbrug.

Forbrugerrådet Tænk og Second Hand First har indgået et samarbejde om af afdække og anmelde i alt fem tøjvirksomheder til Forbrugerombudsmanden for det, de kalder ’vildledende markedsføring’. De fem virksomheder er: Zalando, Boozt, Stylepit, Miinto og The Founded.

I podcasten fortæller Tanja Gotthardsen og Vibeke Myrtue Jensen om, hvad virksomhederne er anmeldt for, hvordan samarbejdet kom i stand, og hvordan de i øvrigt ser på brugen af ordet ”bæredygtig”. De kommer også med gode råd, hvordan man i stedet skal kommunikere, hvis man som virksomhed har produkter, der er bedre for planeten.

I øvrigt er det ikke kun tøjbranchen, der kaster om sig med de grønne budskaber. Det gør for eksempel møbelbranchen også, hvilket Steffen i kraft af sin stilling som CSR-direktør i design- og indretningsvirksomheden HOLMRIS B8, kan tale med om.

Lyt til en vigtig episode om kommunikation omkring bæredygtighed og greenwashing – find podcasten her.

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

29.07.2024SustainBusiness

Sponseret

IDG’erne er gode for SMV’erne

29.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Bæredygtighedsbarometer 2024 for SMV’er