Podcast: Bæredygtighed og Astrid Haug - SoMe og Employee Advocacy
Der er fokus på et væld af tidens hotte emner inden for teknologi, når Steffen Max Høgh har besøg af ekspert i sociale medier og digital strategi Astrid Haug. Især går de i dybden med Employee Advocacy. Hvad er det og hvad kan det bruges til?
Hvis du vil vide mere om ”Employee Advocacy” vs. ”Employer Advocacy”, adfærd på nettet, politik, regulering af tech-giganter, Data, radikalisering af dit Instagramfeed og børn bag skærme – så skal du lytte til denne podcast!
Bæredygtighedsnørd Steffen Max Høgh og Astrid Haug går i dybden med Employee Advocacy i denne episode af Bæredygtig Business. For når han som medarbejder i HolmrisB8 slår indhold op på LinkedIn og skriver om sin arbejdsgiver og deres bæredygtige tiltag omkring møbler, er det så Employee Advocacy? Kan det blive for meget? Kan han gå over stregen? Eller er han med til at skabe og pleje virksomhedens brand?
Ja, hvis det bliver gjort rigtigt, siger Astrid Haug. Hun har fulgt den digitale udvikling nøje siden 2004 og lever af at rådgive sine kunder om sociale medier, digital strategi og politisk kommunikation.
”Employee Advocacy er, når medarbejderne er aktive på Sociale Medier og kommunikerer om virksomheden og med deres faglighed. Hvis det bliver gjort på den rigtige måde, kan medarbejdernes posts arbejde for virksomheden og dens brand” siger Astrid Haug.
Men hvad er den rigtige måde og hvor stor risiko er der egentlig ved at lade medarbejderne tale og poste på virksomhedens vegne? Handler det bare om, at medarbejderne skal promovere virksomheden på sociale medier?
Nej, for det virker modsat, siger Astrid Haug som råder medarbejdere til at inspirere andre til at tage nogle valg omkring bæredygtighed og ikke tale for meget om sin arbejdsgiver, når de for eksempel poster ting på LinkedIn.