PODCAST: Fremtidens møbelbranche skal gøre op med lineær tankegang

Alle taler om bæredygtighed og kunderne efterspørger det i stor stil. Men hvad er bæredygtige møbler? I podcasten Bæredygtig Business, tager CSR-direktør i HOLMRIS B8, Steffen Max Høgh, på tur i Danmark for at undersøge bæredygtighed i møbelbranchen.

I en verden, hvor overforbrug bliver en mere og mere virkelig udfordring, er det afgørende, at møbelbranchens producenter bryder med det lineære forbrugsmønster og integrerer cirkularitet i hele værdikæden.

Stort set alle møbler, der bliver solgt i dag, er møbler produceret af nye materialer. Det estimeres, at der i Europa bliver bortskaffet ca. 10 mio. tons møbler årligt. Heraf bliver kun 10 % bliver genanvendt. I en verden med overforbrug og mangel på ressourcer skaber det et alvorligt problem hos producenterne. Fremtidens møbelbranche må gøre op med den lineære tankegang, og blive eksperter i genanvendelse og cirkularitet.

CSR-direktøren, Steffen Max Høgh, uddyber: ”Vi kan komme et stykke vej ved at branchens producenter begynder at designe efter langtidsholdbarhed og vælger klimavenlige materialer, som træ, der er verdens mest bæredygtige materiale. De initiativer alene kan dog ikke balancere den negative miljøpåvirkning. Men at integrere cirkularitet rundt i hele værdikæden, er mere kompliceret end som så. De udfordringer arbejder vi også med i HOLMRIS B8.”

Når vi taler genanvendelse og cirkularitet handler det mere konkret om at få ressourcerne, altså møblerne, til at bevare deres værdi længst muligt. HOLMRIS B8 arbejder med en totalløsning, hvor kunden kan købe sine nye møbler hos dem, og få bortskaffet de brugte møbler på en bæredygtig måde. Her gælder principperne ”tre gange genanvendelse”. De møbler, der har gensalgsværdi, køber HOLMRIS B8 af kunden. De møbler, der ikke kan sælges, men stadig har brugsværdi, doneres bort til skoler og velgørende foreninger. De resterende møbler kildesorteres og sendes på genbrugspladsen.

”Vi ser stigende omfang, at virksomhederne ser affald, som en skamplet – og det er med rette. Denne problemstilling hjælper vi kunden af med. Her får kunden én leverandør, der håndterer det hele og også sørger for dokumentation på opgaven, så virksomheden kan skabe gennemsigtighed omkring deres processer - både internt og eksternt,” forklarer Steffen Max Høgh.

Konvertér ”affald” til miljøgevinster og dokumentation
Når opgaven er løst, får virksomheden tilsendt en miljørapport, der dokumenterer, hvad der er sket med de bortskaffede møbler. De får en oversigt over, hvad er opkøbt, hvilke donationsmodtagere, der har fået hvilke møbler, og har der været udsmidning, udpensles det også, hvilke mængder, der er blevet sendt videre til genbrug. En sådan rapport kan ses her – venligst udlånt af Sweco. Se rapporten her.

Der er direkte miljøgevinster forbundet med konceptet, der følger EU’s affaldshierarki. De opkøbte møbler, istandsættes og gensælges til nyt liv hos forbrugeren. De donerede møbler opfylder et møbelbehov hos de trængte organisationer, der forlænger møblets levetid. På nuværende tidspunkt er der givet mere end 35.000 møbler på denne facon, hvor det er gratis for modtageren at være en del af Donationsnetværket. De betaler kun fragten for at modtage møblerne. De møbler HOLMRIS B8 ikke kan gensælge eller donere bort, vurderes til at have udtjent deres levetid. De bliver kildesorteret og sendt på genbrugspladsen, hvor de enten smeltes om og dermed bruges til nyt, eller brændes og dermed skaber energi igennem kraftvarmeværkerne.

Hør mere om HOLMRIS B8 koncept og fremtidens udsigter for møbelbranchen i uges podcast her: https://soundcloud.com/baredygtigbusiness/baeredygtige-mobler-fremtidens-design-holmris-b8

09.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Sustainable Finance i Danske Bank

01.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Podcast: “Not in my backyard” – med Mads Nyvold

20.03.2024SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens værdikæder – med Alis Sindbjerg Hinrichsen

07.03.2024SustainBusiness

Sponseret

Er Kina ved at overtage verdensherredømmet?

19.02.2024SustainBusiness

Sponseret

Rundrejse i Danmark skal gøre klimajournalistikken bedre

25.01.2024SustainBusiness

Sponseret

Biasbevidst ledelse med Christina Lundsgaard Ottsen