Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer
Får du en god følelse eller får du kuldegysninger, når man taler om Det Digitale Produktpas og om DMA, på dansk kaldet dobbelt væsentlighedsanalyse? Bliv klogere på dem begge her.
I dag har jeg Louise Klüwer, Sustainability Lead hos IMPACT Commerce på besøg i studiet, og vi har en længere samtale om både Det Digitale Produktpas og DMA, så du kan forstå hvad det er, og ikke mindst hvad det kommer til at betyde.
Det digitale produktpas kan også kaldes ”en digital tvilling” eller en digital journal, som følger det enkelte produkt i form af en chip eller en QR-kode. Det betyder, at stort set alle produkter, som bliver anvendt eller solgt på det europæiske marked, skal have et digitalt produktpas, som viser information om produktets bæredygtighed på forskellig vis. Passet kommer ud af Ecodesign-forordningen, som blev vedtaget i 2024 og det begynder at træde i kraft fra 2026 og frem til 2030.
”Det er jo super interessant, fordi håbet fra EU's side er, at man gør forbrugere, kunder og leverandører, både B2B og B2C, i stand til at træffe et bedre valg”, siger Louise Klüwer. Hun mener produktpasset vil medføre en form for uddannelse af forbrugerne.
Steffen Max Høgh tror det digitale produktpas også kan få stor indflydelse for store virksomheders brug af leverandører. For hvis du som leverandør har styr på dine data i forhold til konkurrenter, som måske ikke har, så vil de vælge dig til som leverandør og måske tænke over at snævre feltet af leverandører ind.
Vi kommer også godt rundt om dobbeltvæsentlighedsanalysen, og selvom det kan være en stor udfordring at skabe, mener Louise Klüwer, at den har sine store fordele:
Der er stor værdi i at sætte sig ind i virksomhedens risici og muligheder. DMA er jo et prioriteringsværktøj til at forstå, hvor man skal starte og hvad man måske kan vente lidt med at fokusere på.
Louise Klüwer
Hvis du lytter med, kan du i øvrigt høre Steffen Max Høgh afsløre en hemmelighed om nogle virksomheders forståelse af DMA’en.