Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

Når vi i dag taler om MOLSLINJEN, er det for at høre, hvordan et af verdens største hurtigfærge-rederier kommer til at omstille sig fra dieselslugende færgedrift til en grønnere løsning. Men vi kan nok ikke helt komme udenom også at tale om ”den dér Kombardo-sang”.

Foto: Steffen Max Høgh

Steffen Max Høgh har besøg af Jesper Maack, som er PR- og kommunikationschef på MOLSLINJEN, og vi skal virkelig nørde færgedrift i dag. Virksomheden bliver pålagt en stor CO2-afgift, når den nye lovgivning træder i kraft først i 2025, fordi færgerne i dag sejler med det, man kalder marinediesel. 

Derfor kommer CO2 afgiften komme til at ramme rederiet rigtig hårdt. For at beskrive det i runde tal, omsætter MOLSLINJEN på den gode side af 2 milliarder om året, hvilket giver et såkaldt EBITDA overskud på 646 millioner og et resultat efter skat på 130 millioner. Det betyder, at allerede i slutningen af 2027 vil CO2 afgiften i princippet fjerne grundlaget for overhovedet at sejle på Kattegat.

Hvad gør man egentlig ved det, spørger Steffen Max Høgh? 

”Det er jo i hvert fald en situation, der sætter en vis legemsdel på kogepladen, og det er klart, at vi har skullet forstå, hvordan vi håndterer det. Det er jo ikke fordi, vi bare giver op i 2027. Tværtimod! Vi er i fuld gang med en omstilling af hele vores rederi, fortæller Jesper Maack.

Omstillingen består i at MOLSJLINJEN har introduceret den første af to elfærger på de mindre ruter og er ved at få bygget elfærger i Tyrkiet til nogle af de større ruter, hvilket ifølge Jesper Maack kommer til at sætte nye standarder for elfærger i Danmark.

Men hvad er egentlig udfordringen ved elfærger?

Den har jo været hvordan vi skyder en hurtigfærge med 250 biler og 1100 passagerer afsted med den hastighed, vi kender i dag. Det er ikke mange år siden, hvor vi diskuterede det med vores tekniske kompetencer som sagde, det kommer ikke til at ske på batterier. Det kan vi simpelthen ikke. Men udviklingen på batterifronten er jo gået voldsomt hurtigt, så fra at sige nej, er teknikerne begyndt at sige ”det er ikke helt umuligt”, fortæller Jesper Maack og fortsætter: det er derfor, at vi kan med sikkerhed kan sige, at vores Kattegat-operation også bliver elektrificeret.

Steffen Max Høgh spørger om det så bliver dyrere at sejle med færgerne på MOLSLINJEN, men dertil svarer Jesper Maack nej, og fortæller at rederiet har besluttet at absorbere den ekstra omkostning, der er ved at omlægge til elfærgedrift.

Hvad kan omlægningen til elfærgedrift i Danmark komme til at få af betydning i det større perspektiv?

Jesper Maack mener, at projektet med blandt andet de to elfærger der bygges i Tyrkiet og planerne om elfærgedrift på Kattegat kan få meget stor betydning: 

Vi bliver dem, som resten af hurtigfærgeverdenen kommer til at kigge på og sige: hvis de kan få det der til at virke, så kan vi også, afslutter Jesper Maack.

Lyt med og bliv klogere på fremtidens grønne færgedrift i Danmark her: https://soundcloud.com/baredygtigbusiness/fra-diesel-til-gron-energi-pa-molslinjen

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

29.07.2024SustainBusiness

Sponseret

IDG’erne er gode for SMV’erne

29.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Bæredygtighedsbarometer 2024 for SMV’er

09.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Sustainable Finance i Danske Bank

01.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Podcast: “Not in my backyard” – med Mads Nyvold