30.09.2020 | Kommunikation
Podcast: Konstruktiv kommunikation - Bæredygtig kommunikation?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Hvilken rolle spiller konstruktiv journalistik i bæredygtighedsformidling? Og hvordan går vi fra at kommunikere katastrofe og frygt til i stedet at fokusere på løsninger? Journalist Ulrik Haagerup diskuterer konstruktive nyheder med Steffen Max Høgh.
Bæredygtighed er et gigantisk kulturforandringsprojekt. Og journalistikken kommer til at spille en helt afgørende rolle i dette store projekt, mener Ulrik Haagerup, som også synes, at bæredygtighedsdebatten bliver dækket for unuanceret i øjeblikket.
Ulrik Haagerup har arbejdet som journalist i mange år, blandt andet i DR, og han har også været chefredaktør på Jyllands-Posten og på NORDJYSKE medier. Men nu står der ”Founder og CEO i Constructive Institute” på visitkortet.
Men er konstruktiv journaliststik ikke bare ”ukritisk journalistik” og en slags Nordkoreanske forherligelser af sandheden? Nej, siger Ulrik Haagerup.
”Hvis det vigtigste i journalistikken, nemlig oplysning og information ikke er målbart, så risikerer vi, at det der er målbart, automatisk bliver det vigtigste. Se på de sidste 15-20 år hvor journalistik og medier er blevet en sand opmærksomhedskrig, og hvor alle kæmper om læsernes opmærksomhed og dermed annoncekroner. Hvis journalister glemmer det ansvar, der ligger i faget, går det galt. For så fokuserer de på clickrater, gule bjælker og fede citater.
Og det er netop de hurtige clicks og de negativt vinklede nyheder for at få opmærksomhed, som konstruktiv journalistik vil gøre op med.
Men hvad kan virksomheder, der producerer bæredygtigt, bruge konstruktiv journalistik eller kommunikation til? Ulrik Haagerup mener, at hvis disse virksomheder også turde fortælle om de fiaskoer, de har haft, og de udfordringer, de har, og ikke kun lovprise deres succeser, så ville vi som forbrugere lytte bedre efter.
Til slut i podcasten diskuterer de en af pointerne i Steffen Max Høghs kommende bog; At hvis man som virksomhed kommunikerer konstruktivt og troværdigt ud til medarbejdere og kunder, vil det styrke interessen for- og troværdigheden i en virksomheds produkt eller brand. Det bliver til en snak om autoriteter – og om hvem der i virkeligheden bestemmer hvad der skal og kan gøres.
Hør mere i podcasten som du finder her
Strategi & ledelse

Podcast: Bæredygtighed er en kæmpe ledelsesopgave
Ledere som vil forstå, hvordan de skal gribe bæredygtighed an, kan med stor fordel lytte til denne episode. Her gennemgår vi alle de udfordringer og mulige løsninger, som ledelsen står overfor, hvis de vil være en ”Klimaklar virksomhed”.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: CSR-kommunikation med Line Schmeltz Dam
Strategisk kommunikation med fokus på CSR og samfundsansvar har ændret sig markant i løbet af de sidste 10 år. Før troede virksomhederne ikke, at forbrugerne var interesserede i emnet. Nu ved de fleste, at CSR-kommunikation er et must!
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: HR og bæredygtighedstsunamien
”Bæredygtighed kommer til at rulle ind over danske virksomhederne som en tsunami de næste to år. Og de virksomheder, der ikke er med på vognen, vil få sværere og sværere ved at rekruttere de medarbejdere, de har brug for”, siger dagens gæst
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: ”Klimataler” – med Rune Kier
Hvordan bliver du bedre til at kommunikere dit grønne budskab, formulere dig skarpt og tydeligt med størst kraft og indvirkning, og hvordan får du mennesker til at følge dig i tykt og tyndt? Steffen Max Høgh interviewer forfatter & antropolog Rune Kier.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard
Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: HR og bæredygtighed i Ørsted
I sjette sæson af podcasten Bæredygtig Business vil vært Steffen Max Høgh afdække, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling.
Indhold fra partner