Podcast: Konstruktiv kommunikation - Bæredygtig kommunikation?
Hvilken rolle spiller konstruktiv journalistik i bæredygtighedsformidling? Og hvordan går vi fra at kommunikere katastrofe og frygt til i stedet at fokusere på løsninger? Journalist Ulrik Haagerup diskuterer konstruktive nyheder med Steffen Max Høgh.
Bæredygtighed er et gigantisk kulturforandringsprojekt. Og journalistikken kommer til at spille en helt afgørende rolle i dette store projekt, mener Ulrik Haagerup, som også synes, at bæredygtighedsdebatten bliver dækket for unuanceret i øjeblikket.
Ulrik Haagerup har arbejdet som journalist i mange år, blandt andet i DR, og han har også været chefredaktør på Jyllands-Posten og på NORDJYSKE medier. Men nu står der ”Founder og CEO i Constructive Institute” på visitkortet.
Men er konstruktiv journaliststik ikke bare ”ukritisk journalistik” og en slags Nordkoreanske forherligelser af sandheden? Nej, siger Ulrik Haagerup.
”Hvis det vigtigste i journalistikken, nemlig oplysning og information ikke er målbart, så risikerer vi, at det der er målbart, automatisk bliver det vigtigste. Se på de sidste 15-20 år hvor journalistik og medier er blevet en sand opmærksomhedskrig, og hvor alle kæmper om læsernes opmærksomhed og dermed annoncekroner. Hvis journalister glemmer det ansvar, der ligger i faget, går det galt. For så fokuserer de på clickrater, gule bjælker og fede citater.
Og det er netop de hurtige clicks og de negativt vinklede nyheder for at få opmærksomhed, som konstruktiv journalistik vil gøre op med.
Men hvad kan virksomheder, der producerer bæredygtigt, bruge konstruktiv journalistik eller kommunikation til? Ulrik Haagerup mener, at hvis disse virksomheder også turde fortælle om de fiaskoer, de har haft, og de udfordringer, de har, og ikke kun lovprise deres succeser, så ville vi som forbrugere lytte bedre efter.
Til slut i podcasten diskuterer de en af pointerne i Steffen Max Høghs kommende bog; At hvis man som virksomhed kommunikerer konstruktivt og troværdigt ud til medarbejdere og kunder, vil det styrke interessen for- og troværdigheden i en virksomheds produkt eller brand. Det bliver til en snak om autoriteter – og om hvem der i virkeligheden bestemmer hvad der skal og kan gøres.
Hør mere i podcasten som du finder her