19.02.2020 | Klima, miljø og energi
Politiet i Dubai sætter tal på CO2-aftryk fra kriminalitet
Forbrydelser er dyre for et samfund, ikke alene i kroner og øre, men også for miljøet. Derfor har politiet i Dubai fået målt CO2-udslippet per kriminel handling i ørkenstaten, så man kan skabe procedurer, der kan mindske aftrykket.
Politiet i Dubai har fået CO2-udslippet per forbrydelse opgjort til 5,76 ton CO2-ækvivalenter i perioden 2016 til 2019.
For politiet i ørkenstaten Dubai, der er en af de Forenede Arabiske Emirater, er bekæmpelse af kriminalitet selvsagt den centrale opgave, naturligvis med borgernes sikkerhed og tryghed, foruden betydelige økonomiske interesser for øje.
Læs også: Fodboldklubber dropper Dubai efter fankritik
Men der er også en miljømæssig vinkel, som ordensmagten i landet gerne vil have med i regningen. For mens man fra politisk hold først og fremmest måler på de sociale og finansielle omkostninger forbundet med kriminalitet, så har Dubai Police besluttet sig for at sætte tal på CO2-aftrykket fra diverse forbrydelser, som den første af sin slags i verden, ifølge organisationen selv.
In 2017 Dubai Police won our #ClimateAction award for being the 1st police force to measure & reduce emissions.
— Momentum for Change (@Momentum_UNFCCC) February 18, 2020
Now they have taken their #CarbonNeutral journey a step further by being the 1st police force to quantify the environmental footprint of crime: https://t.co/dMJ8seEQa9 pic.twitter.com/RPoEm2YeVd
Beregningen af klimapåvirkningen medtager både direkte og indirekte udledninger (Scope 1 og 2) fra energiforbruget relateret til kriminelle efterforskninger, afsonede fængselsdomme og det tilhørende administrative arbejde. Summen af de to bliver så holdt op imod det samlede antal registrerede forbrydelser på et år.
På den baggrund er man nået frem til, at udledningerne per forbrydelse i perioden 2016 til 2019 i gennemsnit lå på 5,76 ton CO2-ækvivalenter. Til sammenligning udledte gennemsnitindbyggeren i Dubai 15,7 ton CO2 i 2018, ifølge beregninger fra landets energiråd. Herhjemme udledte vi 8,8 ton CO2-ækvivalenter per indbygger i 2017, viser tal fra Danmarks Statistik.
”Dubai Police finder det essentielt af kvantificere og måle aftrykket fra den kriminalitet, der finder sted i Dubai, da det åbner op for skabelsen af procedurer, der ikke alene reducerer antallet af forbrydelser, men også de miljømæssige effekter forbundet med sådanne aktiviteter”, siger chef for Dubai Police, Abdullah Khalifa Al Marri.
Læs også: Mod al forventning fladede global CO2-udledning ud i 2019
Politistyrken i Dubai har et mål om at blive CO2-neutral i løbet af 2020, som den første globalt, hvilket bl.a. inkluderer en strategi for grønne indkøb og en omstilling til el- og hybridbiler. Derudover har man internt udnævnt en række såkaldte ‘Carbon Champions’, der skal få de over 22.000 ansatte til at reducere deres energiforbrug i dagligdagen, ligesom der skal solpaneler på tagene af alle styrkens mere end 400 bygninger inden udgangen af i år.
-AK
Klima, miljø og energi

Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof
Boeing bidrager til at flysektoren kan nå IATAs mål om reducere CO2-udledninger forårsaget af luftfart til halvdelen af 2005-niveauet inden 2050.
Klima, miljø og energi

Bedre og grønnere produkter i danske virksomheder
Teknologisk Institut starter 19 nye indsatsområder op med fokus på grøn omstilling via en ny resultatkontraktbevilling.
Klima, miljø og energi

Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene
Det ultimative mål er at nå en reduktion på 90% af den havplast der flyder rundt inden 2040.
Kommunikation

Dét gik vi op i i 2020
Hvad interesserede CSR.dk’s læsere mest i 2020? Der tegner sig et klart billede.Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler fra året der gik.
Klima, miljø og energi

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Maersk forventer at kunne teste de første CO2-neutrale skibe om tre år
Planen er, at være klar til at begynde at bestille store CO2-neutrale skibe mod slutningen af dette årti.