22.06.2021  |  Strategi & ledelse

Produktionsvirksomheder halter bagud med at nå Parisaftalens klimamål

Der er brug for at fokus-spring, så indsatsen ikke kun adresserer reduktioner og genbrug, men hele produktionen og værdikæden. Desuden lærer virksomheder meget lidt af hinandens erfaringer.

Kun 51 procent af fremstillings- og produktionsvirksomheder globalt har kurs mod at blive CO2-neutrale og derved nå klimamålene i Parisaftalen. Det viser en ny rapport fra Capgemini Research Institute, som desuden byder på en guide til netop produktionsvirksomheder. Ifølge rapporten mangler fremstillingssektoren særligt en helhedstilgang til arbejdet med bæredygtighed, og modenheden i de bæredygtige tiltag, der er taget, er stadig lav. Kun hver 10. har i dag et perspektiv på bæredygtig produktion, der inkluderer hele værdikæden.

Det manglende fokus på bæredygtighedsinitiativer sker ifølge rapporten fra Capgemini på trods af, at langt hovedparten af de virksomheder, der gennemfører bæredygtighedsinitiativer, bl.a. opnår et forbedret omdømme samt øget effektivitet og produktivitet. Rapporten fremhæver samtidig, at 9 ud af 10 virksomheder, der har iværksat bæredygtighedstiltag, faktisk har set en reduktion i affaldsmængden og drivhusgasemissionerne.

Læs også: Fra hestens egen mund: SMV’er vil gerne tage ansvar, men ikke reguleres

Ifølge rapporten er produktionsvirksomheder desuden nødt til at gå endnu længere end det eksisterende fokus på lean og grøn praksis omkring reduktion og genbrug. Indfrielse af Parismålene fordrer en langt mere omfattende og sammenhængende tilgang fastslår Capgemini. En tilgang, der også inkluderer genanvendelse, redesign og genfremstilling.

Samtidig skal der langt mere fokus på, at hovedparten af producenternes CO2-aftryk reelt kommer fra indirekte emissioner fra deres organisation og værdikæde - altså emissioner, der rækker ud over de direkte emissioner, som i dag er udgangspunktet for hovedparten af fremstillings- og produktionsvirksomhederne.

For ringe læring på tværs
På tværs af forskellige industrier er fremstillingen af forbrugsvarer den mest bæredygtige sektor (15 procent), når det kommer til at inkludere hele værdikæden i bæredygtighedsarbejdet, efterfulgt af industri og kapitalgoder (11 procent) samt bilindustrien (10 procent). Desuden er kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleret på tværs af organisationen, og kun én ud af fem har bæredygtighed fuldt integreret i deres produktionsstrategi.

”Der er et paradoks i, at kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleres på tværs af organisationer og virksomheder, fordi fordelene for dem, der rent faktisk indfører bæredygtighedsinitiativer, jo tydeligt er ret store,” siger Maria Søndergaard, direktør for produktion, distribution og retail hos Capgemini Danmark.

Teknologi skal give løft
Rapporten afslører også, at produktionsvirksomheder i stigende grad styrker deres bæredygtighedsdagsorden med ny teknologi. Mere end halvdelen (56 procent) af virksomhederne prioriterer i øjeblikket anvendelsen af digitale teknologier til at indarbejde bæredygtighed i produktionen og værdikæden.

Læs også: Sådan ser den gode klimastrategi ud - foreløbig

“Digitale teknologier og data er afgørende for at accelerere bæredygtighedsdagsagendaen. Vi ser voksende investeringer i digitale teknologier fra producenter, der i stigende grad søger og indgår partnerskaber med etablerede teknologivirksomheder og nystartede virksomheder for at styrke deres bæredygtighedsindsats. Det giver produktions- og fremstillingsvirksomheder en lang række muligheder for at kombinere en rentabel vækst med mere bæredygtighed,” forklarer Maria Søndergaard.

- EHS

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere