Produktionsvirksomheder halter bagud med at nå Parisaftalens klimamål

Der er brug for at fokus-spring, så indsatsen ikke kun adresserer reduktioner og genbrug, men hele produktionen og værdikæden. Desuden lærer virksomheder meget lidt af hinandens erfaringer.

Producenters investeringer i digitale teknologier vokser, som en vej til mere bæredygtige virksomheder. Foto: Capgemini.

22.06.2021

CSR.dk

Kun 51 procent af fremstillings- og produktionsvirksomheder globalt har kurs mod at blive CO2-neutrale og derved nå klimamålene i Parisaftalen. Det viser en ny rapport fra Capgemini Research Institute, som desuden byder på en guide til netop produktionsvirksomheder. Ifølge rapporten mangler fremstillingssektoren særligt en helhedstilgang til arbejdet med bæredygtighed, og modenheden i de bæredygtige tiltag, der er taget, er stadig lav. Kun hver 10. har i dag et perspektiv på bæredygtig produktion, der inkluderer hele værdikæden.

Det manglende fokus på bæredygtighedsinitiativer sker ifølge rapporten fra Capgemini på trods af, at langt hovedparten af de virksomheder, der gennemfører bæredygtighedsinitiativer, bl.a. opnår et forbedret omdømme samt øget effektivitet og produktivitet. Rapporten fremhæver samtidig, at 9 ud af 10 virksomheder, der har iværksat bæredygtighedstiltag, faktisk har set en reduktion i affaldsmængden og drivhusgasemissionerne.

Læs også: Fra hestens egen mund: SMV’er vil gerne tage ansvar, men ikke reguleres

Ifølge rapporten er produktionsvirksomheder desuden nødt til at gå endnu længere end det eksisterende fokus på lean og grøn praksis omkring reduktion og genbrug. Indfrielse af Parismålene fordrer en langt mere omfattende og sammenhængende tilgang fastslår Capgemini. En tilgang, der også inkluderer genanvendelse, redesign og genfremstilling.

Samtidig skal der langt mere fokus på, at hovedparten af producenternes CO2-aftryk reelt kommer fra indirekte emissioner fra deres organisation og værdikæde - altså emissioner, der rækker ud over de direkte emissioner, som i dag er udgangspunktet for hovedparten af fremstillings- og produktionsvirksomhederne.

For ringe læring på tværs
På tværs af forskellige industrier er fremstillingen af forbrugsvarer den mest bæredygtige sektor (15 procent), når det kommer til at inkludere hele værdikæden i bæredygtighedsarbejdet, efterfulgt af industri og kapitalgoder (11 procent) samt bilindustrien (10 procent). Desuden er kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleret på tværs af organisationen, og kun én ud af fem har bæredygtighed fuldt integreret i deres produktionsstrategi.

”Der er et paradoks i, at kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleres på tværs af organisationer og virksomheder, fordi fordelene for dem, der rent faktisk indfører bæredygtighedsinitiativer, jo tydeligt er ret store,” siger Maria Søndergaard, direktør for produktion, distribution og retail hos Capgemini Danmark.

Teknologi skal give løft
Rapporten afslører også, at produktionsvirksomheder i stigende grad styrker deres bæredygtighedsdagsorden med ny teknologi. Mere end halvdelen (56 procent) af virksomhederne prioriterer i øjeblikket anvendelsen af digitale teknologier til at indarbejde bæredygtighed i produktionen og værdikæden.

Læs også: Sådan ser den gode klimastrategi ud - foreløbig

“Digitale teknologier og data er afgørende for at accelerere bæredygtighedsdagsagendaen. Vi ser voksende investeringer i digitale teknologier fra producenter, der i stigende grad søger og indgår partnerskaber med etablerede teknologivirksomheder og nystartede virksomheder for at styrke deres bæredygtighedsindsats. Det giver produktions- og fremstillingsvirksomheder en lang række muligheder for at kombinere en rentabel vækst med mere bæredygtighed,” forklarer Maria Søndergaard.

- EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus