Psykomotorisk terapi: Fokus på det hele menneske

På plejehjemmet Søster Sophies Minde, hvor pleje og omsorg tager udgangspunkt i det hele menneske, er livskvalitet et begreb med mange facetter. Det har to studerende i psykomotorisk terapi fået bekræftet og arbejdet med i løbet af tre måneders praktik. Til gavn og glæde for både beboere og de studerende selv.

Gunnar Schellerad-Andersen har besøg af praktikanterne Sofie Hejrskov Sjøtlov (tv.) og Anne Mark Sandbergh Stouge. Foto: Thomas Wittrup..

Der er stille i Gunnar Schellerad-Andersens lille lejlighed. De to terapeuter taler sagte – men tydeligt, mens de under fast øjenkontakt instruerer i forskellige afspændingsøvelser og udfører manuel behandling. Et lille smil på læben og et glimt i øjet afslører, at terapeuternes besøg er et velkomment indslag i Gunnar Schellerad-Andersens dag.

Fakta

- Uddannelsen til psykomotorisk terapeut foregår på Københavns Professionshøjskole i Hillerød eller på VIA University College i Randers.

- Uddannelsen varer 3½ år og veksler mellem undervisning og praktikker.

- Typiske ansættelsesområder som psykomotorisk terapeut er uddannelsesområde med børn og unge, arbejde med trivsel og arbejdsmiljø, i ældresektoren, psykiatri og rehabilitering eller som selvstændig konsulent, underviser, personlig træner eller behandler.

- Søster Sophies Minde er Diakonissestiftelsens plejehjem i hjertet af Frederiksberg.

- Plejehjemmet har plads til 36 beboere.

- Diakonissestiftelsen har over 155 års erfaring i at uddanne og drage omsorg for mennesker.

Sofie Hejrskov Sjøtlov og Anne Mark Sandbergh Stouge har netop afsluttet tre måneders praktik på Diakonissestiftelsens plejehjem Søster Sophies Minde. De læser på uddannelsen Psykomotorisk terapeut på Københavns Professionshøjskole. En uddannelse som ifølge aktivitets- og frivilligkoordinator Malene Otzen matcher de grundlæggende værdier for omsorg og pleje på det lille plejehjem på Frederiksberg.

Samspil mellem krop og psyke
”Det giver SÅ god mening med psykomotoriske terapeuter på vores plejehjem. Vores fokus på at se hele mennesket hos beboerne passer godt sammen med uddannelsens sigte på at styrke samspillet mellem krop og psyke,” siger Malene Otzen, som selv er uddannet psykomotorisk terapeut og har fungeret som vejleder for de to studerende.

”Fokus i mit arbejde er at skabe oplevelser af glæde og psykisk velbefindende hos beboerne, samt sørge for, at de er fysisk og psykisk aktiveret og får brugt hele deres sanseapparat. I den sammenhæng har beboerne været både taknemmelige og glade for, hvad de to studerende har bidraget med de seneste måneder,” fortsætter hun.

De to studerende holder møde med aktivitets- og frivilligkoordinator Malene Otzen i Søster Sophies Mindes dagligstuer. Foto: Thomas Wittrup. .

På uddannelsen lærer de studerende, hvordan mentale og følelsesmæssige udfordringer kan være koblet sammen med fysiske problematikker. Fx når stress og angst giver spændinger i nakke og skuldre. Der bliver trukket på elementer fra fag som psykologi, psykiatri og pædagogik, men også fysiologi, sygdomslære, anatomi og fysisk træning – alle fag, som de to studerende har haft mulighed for at arbejde med i deres praktik på Diakonissestiftelsens plejehjem.

”Det har været fedt! Vi har lært mange nye ting – uventede ting. Vi har fået lov at komme ind og være helt tæt på beboerne som mennesker på godt og ondt. Det er jo beboernes liv og hjem, som vi bliver en del af. Det er meget privilegeret,” siger Sofie Hejrskov Sjøtlov.

”Det har været en mulighed for at finde vores roller som terapeuter, når vi sammen med beboerne har forsøgt at omsætte vores teori til praksis. Det har været mindre stift end undervisningen. Det er mere følsomt, råt og ærligt, når man er der i nuet med det enkelte menneske foran sig,” supplerer Anne Mark Sandbergh Stouge.

Praktikperioden for de to psykomotoriske terapeuter bød også på mere utraditionelle aktiviteter, som fx et modeshow for beboerne. Foto: Malene Otzen. .

Det relationelle arbejde
De to studerende har været meget selvtilrettelæggende i praktikperioden og haft mulighed for at afprøve deres kundskaber i mange forskellige situationer. De har således både været involveret i behandlingssituationer, stået for gymnastik, været med på ture og deltaget i arrangementer som banko og modshow.

”Jeg har konstateret at den psykomotoriske terapi er virkelig brugbar i forhold til ældre. Jeg har oplevet, at vi ved at møde beboerne der, hvor de er i livet, kan gøre en reel positiv forskel for dem. Det har været stort,” fortæller Sofie Hejrskov Sjøtlov.

”Det jeg tager med mig herfra er kontakten med beboerne. Relationerne som vi har fået etableret med de ældre har betydet meget for mig. Når man gør en indsats og giver noget af sig selv, falder deres parader, og de viser sig selv,” siger Anne Mark Sandbergh Stouge.

En varieret faglighed
”De psykomotoriske terapeuter har en varieret faglighed, som passer rigtig godt ind i et plejehjemsscenarie. Specielt hvis beboerne lever med demens. De psyko-faglige kompetencer gør, at de er i stand til at supplere det sundhedsfaglige personale, som har en stærk kernefaglighed omkring den personlige pleje og daglige omsorg,” siger Malene Otzen.

b3.

Selv om praktikforløbet har været en god oplevelse for alle parter, er der dog ingen aktuelle planer om, at listen af medarbejdere på Søster Sophies Minde bliver udvidet med en psykomotorisk terapeut.

”Men jeg har allerede aftalt et nyt praktikforløb for studerende på uddannelsen til foråret 2023,” afslutter Malene Otzen.

24.10.2022Diakonissestiftelsen

Sponseret

Ældrepleje er mere end et arbejde for mig

21.10.2022Diakonissestiftelsen

Sponseret

Et nyt og større Diakonfællesskab

19.10.2022Diakonissestiftelsen

Sponseret

Fødselshjælper for fællesskaber

17.10.2022Diakonissestiftelsen

Sponseret

Fællesskab fører til forpersonskab

14.10.2022Diakonissestiftelsen

Sponseret

Langt omkring med en sygeplejerskeuddannelse

12.10.2022Diakonissestiftelsen

Sponseret

Ud af huset-oplevelser styrker unges fællesskab