26.08.2019  |  Klima, miljø og energi

Regeringen vil indføre højere afgifter på plastikposer

Miljøorganisationer roser meldingen om højere afgifter på plastikposer, men opfordrer samtidig til, at man indfører et pantsystem, som vi i dag har på flasker. Plastindustrien mener i stedet, at regeringen burde fokusere på at realisere de initiativer, der allerede er bred enighed om.

Statsminister Mette Frederiksens (S) melding om højere afgifter på plastikposer og stop for udlevering af gratis poser er efterfølgende både blevet set som ”et skridt i den rigtige retning” og som ”den forkerte vej at gå”.

Læs også: Flügger dropper gratis plastikposer

Helt konkret har Mette Frederiksen sagt til Politiken, at hun vil fordoble afgiften på plastikposer og engangsservice. Det vil betyde, at en plastikpose vil blive 50 øre dyrere at købe.

En af de organisationer, der tager godt imod den melding, er Plastic Change.

”Det er svært at sige, hvor meget det kommer til at batte. Men det er en stærk udmelding, der viser, at regeringen prioriterer området”, siger strategisk direktør Anne Aittomaki.

Hun peger dog samtidig på, at man i langt højere grad kommer væk fra en tankegang, hvor man tænker, at plastikposer er noget, der anvendes én gang. Derfor foreslår organisationen, at man laver en pantordning for plastikposer og sætter en pris på 20 kroner.

”Hvis man laver sådan en ordning, så skaber man et lukket system, hvor man tilfører plastikposen en værdi”, siger Anne Aittomaki og fortsætter:

”Der er ikke mange, der vil gide at samle en plastikpose op på gaden, hvis den koster få kroner. Men koster den 20 kroner, skal den nok blive samlet op. Og så skaber man et lukket, cirkulært system på tværs af supermarkedskæderne, på samme måde som vi kender det fra vores flaskesystem”.

Hos WWF Verdensnaturfonden lavede de allerede et forsøg i Netto med pant på poserne. Selvom Netto siden droppede ordningen, så bakker WWF Verdensnaturfonden op om et setup, som minder om det, man har på flasker.

Plastprodukter er ikke altid skurken
Mens forslaget altså bliver modtaget pænt i miljøorganisationer, er man ifølge Pack Markedet knap så begejstret hos Plastindustrien, som henviser til, at et enigt Folketing i januar 2019 bakkede op om en plasthandlingsplan, hvor der er adskillige initiativer, som har til formål at reducere danskernes plastposeforbrug.

”Vi mener, at der er lidt mærkværdigt, at regeringen ikke fokuserer mere på at realisere de initiativer, som der allerede er bred enighed om i plasthandlingsplanen”, siger adm. direktør i Plastindustrien, Thomas Drustrup, til Pack Markedet og fortsætter:

”Eksempelvis har detailbranchen i form af Dansk Erhverv, Coop og andre butikskæder indgået en aftale om at halvere poseforbruget frem mod 2023, og det er også besluttet, at de helt tynde plastposer skal udfases”.

Han peger på, at afgifter og forbud målrettet plast automatisk vil føre til brug alternativer materialer, som ikke nødvendigvis er bedre i et grønt perspektiv.

Derudover undrer det Plastindustrien, at plastposen skal afgiftsbelægges yderligere, da et videnskabeligt studie fra DTU – i samarbejde med Miljøstyrelsen - sidste år viste, at plastposen på femten forskellige grønne parametre klarer sig bedre end f.eks. poser af bomuld og papir.

”Man skal være varsom med per automatik at gøre forskellige plastprodukter til skurk, da plast i mange sammenhænge er det klima- og miljømæssige bedste valg”, siger Thomas Drustrup og fortsætter:

”Jeg vil dog også gerne slå fast, at vi som forbrugere skal huske at genbruge vores bærepose – uanset materiale – flest mulige gange og ikke smide den i naturen”.

Læs også: Brødrende Dahl udfaser plastikposer i butikkerne

Statsministerens forslag ventes at blive en del af regeringens kommende finanslov og vil ifølge regeringen indbringe 200 millioner kroner i statskassen i 2020.

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere