Rejselystne danskere prioriterer social ansvarlighed
Et stigende antal danskere lægger vægt på, at rejsebureauerne er socialt ansvarlige, viser ny undersøgelse. Resultatet er overraskende og positivt, lyder det fra Apollo.
Hver femte dansker mener, at social ansvarlighed spiller en rolle, når de skal vælge, hvilket rejsebureau, de vil benytte. Det viser en undersøgelse blandt 1500 danskere, som Kompas Kommunikation har lavet for Apollo.
Resultatet er overraskende, mener kommunikationschef i Apollo Rikke Koks Andreassen, fordi interessen for social ansvarlighed i branchen dermed er gået fra at være ikke-eksisterende til at være betydelig, på ganske få år.
”Det er overraskende og meget positivt, at hver femte dansker synes, rejsebureauets sociale profil spiller en rolle, når de beslutter sig for, hvem de skal rejse med. Så stor en procentdel har ikke tidligere vurderet den sociale ansvarlighed som vigtig,” konstaterer Rikke Koks Andreassen og understreger, at pris fortsat er det allervigtigste, når danskerne vælger rejse.
”Green Seat” var fiasko
Hun henviser blandt andet til, at virksomheden for fem år siden lancerede konceptet Green Seat, der fungerer ved, at de rejsende betaler et mindre beløb, som kompensation for det CO2-udslip flyrejsen genererer.
”Interessen var så godt som ikke-eksisterende, da vi lancerede Green Seat. Kun en promille valgte at betale. Det er meget bedre i dag. Dengang var der heller ikke nogen trafik på den del af vores hjemmeside, der fortæller om CSR. Det er der også i høj grad i dag,” siger Rikke Koks Andreassen til csr.dk.
Det er hendes vurdering, at den øgede interesse for CSR blandt de rejsende, skyldes mediernes øgede dækning af emnet og virksomhedernes øgede CSR-fokus.
FAKTA:
Udvalgte resultater fra undersøgelsen:
-Undersøgelsen viser, at 75 procent synes, prisen spiller en rolle, når de skal vælge rejsebureau. 61 procent mener, at udvalget af rejser og rejsetyper er afgørende.
- 21 procent mener, at rejsebureauets sociale profil og dét, at rejsebureauet tager et socialt ansvar, er vigtigt. Til sammenligning viser undersøgelsen, at kun 20 procent af danskerne vurderer, at dansktalende rejseledere på destinationen er vigtigt, mens 18 procent vægter, at der er mulighed for telefonisk rådgivning under rejsen.
-Det er hovedsageligt midtjyderne med 27 procent, som mener, at social ansvarlighed er vigtigt. I Region Syddanmark er tallet kun 16 procent.
-Den modne dansker vægter social ansvarlighed i rejseaktivitet højt; således mener 25 procent af danskere over 65 år, at social ansvarlighed er vigtigt, mens 22 procent i aldersgruppen under 30 år mener det.
Kilde: Apollo og Kompas Kommunikation