Sådan bliver partnerskaber en succes

Grundlæggende god ledelse er afgørende for, at partnerskaber bliver en succes. Det mener såvel Dong Energy som den nye spiller SE Big Blue, der begge sælger klimapartnerskaber.

Direktør for SE Big Blue Rasmus Plougmann Laursen mener, at der skal være en afstemning mellem det strategiske, taktiske og operative niveau for at partnerskaber bliver en succes..

05.03.2013

CSR.dk

<p>"Klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed giver den nødvendige medarbejder-involvering".</p>

Lars Clausen, koncerndirektør i Dong Energy.

Lad vær at indgå partnerskaber blot for partnerskabets egen skyld. Den erfaring har en lang række virksomheder og NGO’er for længst draget.

Dong Energy har i flere år haft succes med sine klimapartnerskaber. En nyere spiller SE Big Blue, der udspringer af Sydenergi, er i fuld gang med at etablere sig som klimapartner. Men er der forskel på, hvordan man skal arbejde med partnerskaber mellem en NGO og en virksomhed og mellem to virksomheder for at levere en succes?

CSR.dk har spurgt Dong Energy og Se Big Blue. De to energiselskaber rådgiver om, hvordan virksomhederne kan spare på energien og eventuelt også benytte besparelsen til at købe vedvarende energi fra vindmøller. Både energibesparelser og køb af vindmøllestrøm medvirker til at reducere virksomhedens CO2-udledning. De to firmaer mener, at successen afhænger af grundlæggende ledelsesfærdigheder.

Læs også: Nykredit lancerer ambitiøs klimaindsats

Skal integreres i forretningen
Hos SE Big Blue siger direktør Rasmus Plougmann Laursen:
”Et godt partnerskab er et fællesskab udviklet med kundens forretning for øje og netop integreret i og tilpasset til den enkelte kundes forretning. Altafgørende for et godt partnerskab er, at man også over tid sikrer den gode kundeoplevelse”.

Rasmus Plougmann Laursen opfordrer altid partnerne til at sætte tilpas høje mål på det strategiske niveau og samtidig være bevidste om de øvrige ledelsesniveauer: det taktiske og det operative:

Sæt ambitiøse mål
”På det strategiske niveau sætter man de ambitiøse mål. På det taktiske niveau ser man på den korte horisont og forholder sig til den mere tekniske rådgivning, omstilling og tilbagebetaling. På det operative niveau følger vi hele tiden sammen med kunden op på, hvor langt vi er i forhold til mål. Så længe, der er god afstemning af de tre planer, kan udrulningen af partnerskaber give mærkbare resultater”, siger Rasmus Plougmann Laursen, der er direktør for SE Big Blue og underdirektør i SE.

Klare ledelsesbeslutninger
Dong Energy’s koncerndirektør Lars Clausen siger via en e-mail, at de klimapartnere, der har opnået de bedste resultater, er dem, hvor der har været taget klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed. Det er forudsætningen for at sikre medarbejdernes opbakning, når der sker forandringer, mener Lars Clausen.

Forankring hos medarbejderne
Ifølge koncerndirektøren er det også afgørende for succes at opsætte mål og visioner i miljø- og klimastrategien; mål, der kan omsættes til konkrete handlinger, eksempelvis klare mål for CO2-reduktion og sparede kilowatt-timer.
”Når det lykkes at sætte et ledelsesmæssigt fokus og skabe forankring hos medarbejderne, kan der opnås besparelser på millionbeløb. Det har vi set hos eksempelvis Novo Nordisk, PFA og Novozymes,” siger koncerndirektør Lars Clausen.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle