05.03.2013  |  Strategi & ledelse

Sådan bliver partnerskaber en succes

Grundlæggende god ledelse er afgørende for, at partnerskaber bliver en succes. Det mener såvel Dong Energy som den nye spiller SE Big Blue, der begge sælger klimapartnerskaber.

"Klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed giver den nødvendige medarbejder-involvering".

Lars Clausen, koncerndirektør i Dong Energy.

Lad vær at indgå partnerskaber blot for partnerskabets egen skyld. Den erfaring har en lang række virksomheder og NGO’er for længst draget.

Dong Energy har i flere år haft succes med sine klimapartnerskaber. En nyere spiller SE Big Blue, der udspringer af Sydenergi, er i fuld gang med at etablere sig som klimapartner. Men er der forskel på, hvordan man skal arbejde med partnerskaber mellem en NGO og en virksomhed og mellem to virksomheder for at levere en succes?

CSR.dk har spurgt Dong Energy og Se Big Blue. De to energiselskaber rådgiver om, hvordan virksomhederne kan spare på energien og eventuelt også benytte besparelsen til at købe vedvarende energi fra vindmøller. Både energibesparelser og køb af vindmøllestrøm medvirker til at reducere virksomhedens CO2-udledning. De to firmaer mener, at successen afhænger af grundlæggende ledelsesfærdigheder.

Læs også: Nykredit lancerer ambitiøs klimaindsats

Skal integreres i forretningen
Hos SE Big Blue siger direktør Rasmus Plougmann Laursen:
”Et godt partnerskab er et fællesskab udviklet med kundens forretning for øje og netop integreret i og tilpasset til den enkelte kundes forretning. Altafgørende for et godt partnerskab er, at man også over tid sikrer den gode kundeoplevelse”.

Rasmus Plougmann Laursen opfordrer altid partnerne til at sætte tilpas høje mål på det strategiske niveau og samtidig være bevidste om de øvrige ledelsesniveauer: det taktiske og det operative:

Sæt ambitiøse mål
”På det strategiske niveau sætter man de ambitiøse mål. På det taktiske niveau ser man på den korte horisont og forholder sig til den mere tekniske rådgivning, omstilling og tilbagebetaling. På det operative niveau følger vi hele tiden sammen med kunden op på, hvor langt vi er i forhold til mål. Så længe, der er god afstemning af de tre planer, kan udrulningen af partnerskaber give mærkbare resultater”, siger Rasmus Plougmann Laursen, der er direktør for SE Big Blue og underdirektør i SE.

Klare ledelsesbeslutninger
Dong Energy’s koncerndirektør Lars Clausen siger via en e-mail, at de klimapartnere, der har opnået de bedste resultater, er dem, hvor der har været taget klare beslutninger fra ledelsen og klare holdninger til ansvarlighed. Det er forudsætningen for at sikre medarbejdernes opbakning, når der sker forandringer, mener Lars Clausen.

Forankring hos medarbejderne
Ifølge koncerndirektøren er det også afgørende for succes at opsætte mål og visioner i miljø- og klimastrategien; mål, der kan omsættes til konkrete handlinger, eksempelvis klare mål for CO2-reduktion og sparede kilowatt-timer.
”Når det lykkes at sætte et ledelsesmæssigt fokus og skabe forankring hos medarbejderne, kan der opnås besparelser på millionbeløb. Det har vi set hos eksempelvis Novo Nordisk, PFA og Novozymes,” siger koncerndirektør Lars Clausen.

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere