Sådan udarbejder du en CSR-politik
De bedste CSR-politikker er i overenstemmelse med virksomhedens kerneværdier.
De mest imponerende CSR-politikker er dem, der åbenlyst er i harmoni med virksomhedens kerneværdier; men det er ikke nok at udarbejde en politik som udtryk for virksomhedens gode intentioner. Der skal handling bag.
Det mener forfatterne til bogen "Hvad enhver virksomhed bør vide om CSR – lovgivning, forbrugere og medier", som udkom i torsdags på L&R Business.
En CSR-politik indeholder blandt andet introduktion til virksomheden, diverse fakta, CSR-elementer og en strategisk målsætning. Politikken skal følges op af et program, som er lige så individuelt som en forretningsplan og en markedsføringsplan, fremfører forfatterne.
- Et CSR-program skal kunne måles og vejes og indeholder blandt andet:
- Hvad skal vi gøre for at leve op til CSR-politikken?
- Hvad skal vores program indeholde?
- Hvorfor gør vi det?
- Hvordan måler vi det?
- Kommunikationsplan
- Udarbejdelse af monitorerings- og evalureingsplan – hvordan sikrer vi, at CSR-politikken og CSR-planen er finansieret og udviklingsprojekterne er bæredygtige?
- Forankring?
- Budget – hvad koster det?
Udover tip til at udarbejde CSR-politik og CSR-program indeholder bogen blandt andet kapitler om Code of Conduct, Maersk, hr. Møller og gaven, Strategisk ngo-samarbejde og Den gode vilje. Bogen er skrevet af Mette Reismann, Anne-Louise Thon Schur og Maja Rosenstock.