Samarbejde bekæmper korruption i skibsfartsbranchen
Et samarbejde mellem rederier er, siden dets oprettelse, med til at bekæmpe den internationale korruption, der ellers er tæt på at være en integreret del af skibsfartens daglige drift.
Skibsfartsbranchen er, i større eller mindre grad, efterhånden forbundet til alle industrier på internationalt plan. Det giver rederier større mulighed for at have indvirkning på internationale udfordringer, men også sårbarhed når det kommer til f.eks. korruption.
FN estimerer, at der bliver bestukket for én bio. dollars og stjålet for omkring 2,5 bio. dollars gennem korruption hvert år i skibsfarten. En sum, der svarer til mere end 5 procent af det globale BNP.
Problematikken ligger i en mangel på gennemsigtighed i de systemer, som skibsfartsbranchen er underlagt. I årtier har korruption været indgroet i systemet og er derved blevet en integreret del af den daglige drift for kaptajner i flere internationale havne.
Læs også: Mærsk vil teste batterisystem på containerskib
Sådan et system kan ikke bekæmpes alene, hvorfor Høgh Autoliners, Mærsk Line og flere rederier i 2012 gik sammen i et samarbejde ved navn Maritime Anti-Corruption Network (MACN).
”MACN netværket var designet omkring idéen med styrke i flertallet. Når medlemmer opbygger stærke relationer med hinanden, føler de sig i stand til at bemyndige mod korruption og råbe højt, da de har støtte fra andre i netværket. Gennem samlet aktion arbejder MACN’s medlemmer sammen med lokale myndigheder om at skabe løsninger, der både er gavnlige og realistiske at implementere”, siger Maria Hempel, Chief Compliance Officer i MACN.
Suez-kanalen er blandt andet kendt for at være notorisk korruptionsramt, hvor kaptajner og mandskab regelmæssigt er nødsaget til at betale et såkaldt ’faciliteringsgebyr’ for passage gennem kanalen og rutine serviceydelser.
For at modkæmpe dette problem, lancerede MACN i 2015 en ”Say No ”-kampagne til de kaptajner, der sejler gennem Suez-kanalen.
Læs også: Danske Rederier: Husk skibfartens klimagevinst i infrastrukturplan
”For at gøre vores kaptajner i stand til at sige nej til disse faciliteringsgebyrer, skal de føle sig støttet af stærke virksomhedspolitikker og værdier. Med implementeringen af kampagnen kan vi se, at de skibe, der har sejlet gennem Suez-kanalen, har oplevet en lettere gennemrejse. Med assistance fra vores agenter og støtte fra de respektive rederier, finder kaptajnerne det nemmere at nægte betaling af ulovlige gebyrer og undgå situationer med tvang og trusler ombord”, forklarer Maria Hempel.
Selvom MACN ser forbedringer flere steder i verden, skal der en løbende indsats til for at opnå en skibsfartsbranche uden korruption.
”Målet er af stoppe kravene om faciliteringsgebyrer. At arbejde med MACN skaber et trygt forum. Medlemmerne kan dele metoder, oplyse om udfordringer i branchen og sammen udvikle løsninger der skal bekæmpe bestikkelse, faciliteringsgebyrer og andre former for korruption”, siger Maria Hempel.
- HL