02.12.2019 | Strategi & ledelse
Samfundsansvar i bestyrelseslokalerne
Indhold fra partner Hvad er dette?
Det kan lyde fint med bæredygtighed, CSR, samfundsansvar og de 17 verdensmål, som moderne virksomheder skal forholde sig til. Men hvordan får virksomhederne de gode formål implementeret?
Debatten var livlig mellem Henrik Mulvad, KPMG og Helle Thorning, bestyrelsesmedlem (Foto: Carsten Lundager)
Hvordan virksomheder får samfundsansvar helt ind i DNA’et og udmøntet i konkrete re- sultater på bundlinjen og i samfundet mere generelt er et stort tema, som blev debatteret ved CSR-konferencen den 31. oktober, arrangeret af Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen og FSR - danskre revisorer.
Et panel bestående af Helle Thorning-Schmidt, tidligere statsminister og bestyrelsesmedlem hos vindmøllegiganten Vestas, Henrik Mulvad, CEO i KPMG, Lars Frederiksen, bestyrelsesformand i Matas og Thomas Thune Andersen, bestyrelsesleder i Ørsted, havde i den grad taget temaet til sig og debatterede, hvordan virksomheder får samfundsansvar helt ind i bestyrelserne. Overskriften på paneldebatten var ’Samfundsansvar på agendaen – krav og forventninger til bestyrelsens rolle’.
De fire paneldeltagere lagde ud med at være enige om, at bestyrelsers udfordringer i forhold til samfundsansvar er, at medlemmerne i bestyrelserne ofte ligner hinanden. Det handler blandt andet om køn, da bestyrelser i dag består af en overvægt af mand- lige medlemmer. Desuden ligner deres uddannelsesbaggrund, erhvervserfaring og nationalitet hinanden.
“Danske bestyrelser er slet ikke diverse og mangfoldige nok. Der skal mod til at tænke imod strømmen. Én af de værste ting, der kan ske i bestyrelserne, er gruppetænkning,” sagde den tidligere statsminister og bestyrelsesmedlem hos Vestas, Helle Thorning-Schmidt.
Under paneldebatten var hun særligt optaget af den manglende diversitet i bestyrelser. Især det at få flere kvinder ind i bestyrelserne. Hun pointerede, at hun var træt af undskyldningerne om, at der ikke findes kvalificerede kvinder. Derfor er hun i gang med at etablere en virksomhed, der rummer en database over kvalificerede kvinder. Databasen skal give virksomheder i Norden nemmere adgang
til rekruttering af kvalificerede kvinder med blandt andet direktør- og bestyrelseserfaring.
Henrik Mulvad, CEO i KPMG, pegede også på udfordringerne med manglende diversi- tet i bestyrelserne:
“Der er brug for flere kompetencer og opkvalificering i bestyrelserne, da virksomhederne ellers ikke er rustet til at arbejde med samfundsansvar og CSR.”
Samfundsansvarets udfordringer Bestyrelsesformand i Matas, Lars Frederiksen, fortalte om de konkrete udfordringer, som Matas har med at få implementeret samfundsansvar i virksomheden.
“Det mest bæredygtige ville jo være, hvis vi droppede al e-commerce (onlinehandel, red.). For alle varerne skal jo pakkes og sendes ud med transport. Men kunderne vil have det på den måde. De gider ikke komme ned i den fysiske butik og hente en lotion uden emballage,” forklarede han. Matas prøver dog at løse emballageudfordringen ved at reducere 30 pro-cent af plastikken i deres produkter, men de er ikke helt i mål endnu.
Grøn omstilling på markedet
Thomas Thune Andersen, bestyrelsesleder i Ørsted, forklarede, at 30 procent af al off- shorevind kommer fra danske producenter. Det grønne samfundsansvar skal derfor ikke kun ses som en udfordring.
“Green leadership er ikke en omkostning, men en ’kompetitiv’ fordel. Vi er ikke followers. Vi er influencere, der ikke kun skal gå i fodsporet på andre giganter i elmarkedet, men selv være med til at sætte en dagsorden, som andre internationale virksomheder kan få lyst til at følge.”
Til det tilføjede en enig Helle Thorning-Schmidt, at “vi skal bruge markedsmekanismen til at løse klimakrisen. Men så har vi også et ansvar for at finde løsningerne, der kan passe ind. Jeg ville ønske, at vi kunne få en debat i Danmark om, hvad markedet på dette område kan.” •
Kommunikation

CSR Prisen 2022 – Mærsks strategiske ESG mål driver rapporteringen om fremdrift
Mærsk ser rapporteringen som et vigtigt redskab i at holde virksomheden ansvarlig for fremgang på bæredygtighedsområdet og i forhold til deres ESG målsætninger.
Indhold fra partner
Kommunikation

H.K.H. Kronprinsessen uddeler CSR Prisen 2022 blandt otte nominerede virksomheder
H.K.H. Kronprinsessen uddeler for ottende gang FSR – danske revisorers CSR Pris til de virksomheder, der har udgivet Danmarks bedste rapporter om bæredygtighed, samfundsansvar og ESG. Prisuddelingen finder sted d. 11. oktober 2022 på Børsen i København.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR Prisen 2022 - STARK Group styrker koblingen mellem det finansielle og ESG i rapporteringen
Ifølge STARK Group er der brug for at sikre, at ESG data har samme kvalitet som den finansielle rapportering for yderligere at styrke koblingen mellem ESG og finans.
Indhold fra partner
Kommunikation

Feltet indsnævret: 15 rapporteringer i opløb til CSR Prisen 2022
Rapporter fra 15 navngivne virksomheder vurderes nærmere af CSR Prisens dommerpanel for at afgøre, hvem der skal nomineres til CSR Prisen 2022. Vi uddeler prisen d. 11. oktober til #CSRDag22 på Børsen i København - tilmeld dig konferencen allerede nu.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR Prisen 2022: A.P. Møller – Mærsk og STARK Group er best-in-class
A.P. Møller Mærsk og STARK Group kunne i dag lade sig hylde, da de fik overrakt CSR Prisen 2022 på Børsen af H.K.H. Kronprinsessen. Den prestigefyldte og traditionsrige pris uddeles til de bedste rapporteringer inden for bæredygtighed, samfund og ESG.
Indhold fra partner
Kommunikation

44 rapporteringer om bæredygtighed er med i opløbet til CSR Prisen 2022
CSR Prisen 2022 sætter fokus på best-in-class rapportering om bæredygtighed, og barren ligger højt i år. Den indledende screening af årets pulje på 112 virksomheder sender 44 virksomheders rapportering videre til nærmere faglig kvalificering.
Indhold fra partner