Sexisme-debatten spreder sig i C25
Den seneste tids sexisme-debat i mediebranchen er nu begyndt at sprede sig til andre brancher. »Jeg tror desværre ikke, at der findes nogen arbejdspladser, der kan sige sig fri for, at den slags er foregået«, siger Tanja Frederiksen, kommunikationschef i Tryg.
På baggrund af den florerende debat om sexisme og sexchikane har Finans foretaget en rundspørge iblandt Danmarks børsnoterede eliteselskaber. I mindst 13 af de 25 adspurgte virksomheder har der været sager om sexisme eller sexchikane indenfor de seneste fem år.
Otte ud af de adspurgte virksomheder har sat øget fokus på emnet som f.eks. A.P. Møller-Mærsks direketør Søren Skou, der for nyligt sendte en e-mail ud til samtlige medarbejdere og opfordrede alle til at indberette enhver krænkende adfærd på arbejdspladsen. Det samme har gjort sig gældende i Pandora, Tryg og Chr. Hansen.
Læs også: Sådan håndterer du sexchikane
Alle virksomheder i undersøgelsen svarer, at de har en politik på området. Mange virksomheder øger fokus på området netop nu, men flere af de adspurgte virksomheder erkender også, at mange sager ikke ser dagens lys.
»Jeg tror desværre ikke, at der findes nogen arbejdspladser, der kan sige sig fri for, at den slags er foregået. Særligt ikke når man som vores virksomhed har eksisteret i omkring 300 år og tæller 4.500 ansatte,« siger Tanja Frederiksen, der er kommunikationschef i Tryg.
Hos Dansk Industri værdsætter man debatten og ser den som en oplagt mulighed for virksomhederne for få emnet taget op, som forhåbentlig kan have en forebyggende effekt på problemet.
Artiklen hos Finans indeholder en oversigt med input fra de enkelte selskaber. Heraf fremgår det, at der er stor forskel på åbenheden om emnet.
- MT