13.09.2022 | Klima, miljø og energi
SIG NEJ TRE GANGE, FØR DU SIGER JA
Indhold fra partner Hvad er dette?
Genveje til en ansvarlig og bæredygtig produktion findes ikke! Det eneste, der virker, er en søgen efter hele tiden at gøre det lidt bedre. Derfor siger Blåkläder i runde tal nej tre gange, før vi siger ja til et nyt tiltag, der peger i en grøn retning.
Blåkläder er siden 1959 gået fra en lokal produktion af arbejdstøj i Svennljunga i Sverige til i dag at være verdens største producent af ansvarligt produceret arbejdstøj - og siden 2020, ortopædiske sikkerhedssko, der gennem hele levetiden mindsker belastningen i løbet af de 80 millioner skridt, en håndværker typisk tager gennem et helt arbejdsliv.
Så lille et miljøaftryk som muligt
Blåkläder er en familieejet virksomhed, hvor hensynet til de ansatte ligger os meget på sinde. Som i én stor familie. Sådan har det været i tre generationer, og en af vores grundsten i organisationen har altid været et meget stærkt ønske om at gøre en forskel og sætte så lille et miljøaftryk på verden som overhovedet muligt. På samme måde rækker vores sociale ansvarlighed et godt stykke ud over det normale, eksempelvis for de mange medarbejdere, vi beskæftiger på vores egne fabrikker i Sri Lanka og Myanmar.
En ansvarlig virksomhed er ikke noget, man bare er. Det er en løbende proces, hvor det, vi gjorde i går, måske ikke er det rigtige at gøre i morgen. Det betyder også, at vi indimellem tager en række meget svære beslutninger og hårde fravalg – ene og alene fordi vi hele tiden bliver klogere på, hvordan vi skal producere, udvælge nye materialer, behandle vores medarbejdere, fragte varer og genbruge brugt arbejdstøj.
Fortalere for så lidt arbejdstøj som muligt
Blåkläder er vokset eksponentielt og har vundet store andele af markedet for arbejdstøj og sikkerhedssko. Væksten har en pris. Det er vi meget bevidste om. For der følger et stort ansvar med. Derfor er vi kæmpe fortalere at sælge så lidt arbejdstøj som muligt. Til gengæld ønsker vi at sælge arbejdstøj, der har et langt liv foran sig. Det betyder nemlig, at vores kunder har glæde af tøjet i længere tid og derfor ikke bliver en del af køb og smid væk-kulturen. Det kan måske lyde en lille smule fromt. Men det er ikke desto mindre det, der driver os.
Utvivlsomt klogere næste år
Vi har tidligere i år offentliggjort en meget omfattende CSR-rapport, der uddyber alt, hvad vi overhovedet kan komme i tanke om, når det gælder dokumentationen af vores bestræbelser på at producere, transportere og genbruge ansvarligt. Vi er meget bevidste om, at den formentlig vil være forældet næste år, hvor vi utvivlsomt er blevet klogere og endnu dygtigere til vores arbejde. Indtil da håber vi dog, at vi kan være med til at inspirere til, hvordan en industriel produktion af arbejdstøj også kan se ud.
Du kan læse mere om Blåkläders arbejde med bæredygtighed her.
GOD LÆSELYST
__________________________________
For yderligere information, kontakt venligst:
René Christiansen, country manager, Blåkläder Workwear Danmark, tlf. 21 77 02 94 / Rene.Christiansen@blaklader.com
Presseservice og billeder: Jacob Lange, Lange PR, tlf. 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk
Om Blåkläder
Blåkläder, der blev grundlagt i Sverige i 1959, udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedssko til alle faggrupper med høje krav til funktionalitet, kvalitet og design. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og det danske hovedkontor ligger i Støvring syd for Aalborg. Blåkläder producerer godt tre millioner stykker arbejdstøj på Sri Lanka og i Myanmar om året og lægger meget stor vægt på bæredygtighed – ikke blot i valget af materialer, men hele vejen rundt i forsyningskæden fra produktion til slutkunde. Med 15 datterselskaber i Europa og USA, agenter i Japan, Schweiz og Island og en årlig omsætning på 190 mio. € (2021) er Blåkläder en af verdens førende producenter og det største brand inden for arbejdstøj i Norden. Læs mere på www.blaklader.com.
Klima, miljø og energi

Slidstyrke er blevet det nye mantra i tøjindustrien
DEBATINDSPARK: I en verden, hvor alle virksomheder, men især tekstilvirksomheder, skal gøre en ekstra indsats for miljøet, er vi nået frem til ét element, der har allerstørst betydning i det grønne regnskab; slidstyrke
Indhold fra partner
Supply chain

Blåkläder Workwear træder et skridt tilbage og åbner ny hypermoderne skofabrik på Sri Lanka
Blåkläder Workwear løftede i 2020 sløret for en helt ny serie af sikkerhedsfodtøj. Virksomheden har nu valgt at træde et enkelt skridt tilbage og insource produktionen på en helt ny srilankansk Blåkläder-fabrik, som er dedikeret til sikkerhedsfodtøj.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Livstidsgaranti på arbejdstøj er en gamechanger
Du har garanteret aldrig talt, hvor mange sømme der er i dit arbejdstøj. Men prøv lige. Antallet af sømme er nemlig helt afgørende for hvor stor slidstyrke, arbejdstøjet har. Resultatet deraf kan du måle på den økonomiske – og den GRØNNE – bundlinje.
Indhold fra partner
Samfund

Ny hypermoderne skofabrik bringer nordiske ledelsesværdier til Sri Lanka
Utraditionelt for Sri Lanka bygger Blåkläders nye skofabrik på nordiske ledelsesprincipper. Det gør den i et forsøg på at introducere de srilankanske ansatte for en alternativ arbejdsgivermodel, der blandt andet skal sikre en lav medarbejderomsætning
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Volvo og Blåkläder Workwear går sammen om ekstraordinært miljøinitiativ
Blåkläder Workwear, en af verdens førende producenter af arbejdstøj og sikkerhedsfodtøj, er gået sammen med Volvo i et grønt projekt med store perspektiver. Projektet involverer en af verdens første full-size elektriske lastbiler. Læs med!
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Du må godt være besværlig
Når man som virksomhed stiller krav til sine underleverandører, vil man nok uvægerligt blive opfattet som en lille smule besværlig. Vores bud er dog, at det i sidste ende godt kan betale sig af hensyn til miljøet. Udforsk vores bæredygtighedsrapport 2021.
Indhold fra partner