Skønhedsproducenter lancerer ansvarligt skønhedsinitiativ
Med lanceringen af Responsible Beauty Initiative håber fire skønhedsproducenter på at styrke bæredygtigheden i hele skønhedsbranchens forsyningskæde.
Skønhedsbranchen bør styrke sin forsyningskæde ved at fremskynde forbedringer af de etiske, sociale og miljømæssige præstationer.
Sådan lyder anbefalingen fra de øverste chefer fra Clarins, Coty, Groupe Rocher og L'Oréal, der i samarbejde med producenterne af en platform for CSR-vurdering af globale forsyningskæder, EcoVadis, har lanceret initiativet 'Responsible Beauty Initiative (RBI)’.
Formålet med initiativet er at bringe den globale skønhedsindustri sammen for i en fælles indsats at styrke bæredygtige metoder samt at forbedre både det miljømæssige og sociale fodaftryk.
Derudover skal virksomheder på tværs af branchen blive bedre til at dele processer med hinanden og gøre brug af fælles værktøjer til at skabe effektivitet og fordele for leverandører.
Læs også: AI kan styrke bæredygtighed i supply chains
Vil inddrage leverandører
Skønhedsinitiativet RBI er bygget på en CSR-platform, der drives af virksomheden EcoVadis, og kan bruges til leverandørbedømmelse og interaktion.
Platformen giver mulighed for at inddrage leverandører via en uafhængig ekspert og tilbyder samtidig benchmarks af leverandørernes CSR-præstationer på tværs af fire temaer: miljø, socialitet, etik og forsyningskæde.
Vurderingerne er baseret på en metode, der analyserer og dokumenter input fra interessenter samt internationale standarder som Global Reporting Index (GRI), ISO 26000 og Global Compact-principperne.
Læs også: The Body Shop-salg kan være vendepunkt for ansvarlig forretning
Med Responsible Beauty Initiative vil de stiftende medlemmer også forsøge at tage fat på muligheder og udfordringer i skønhedsindustriens globale forsyningskæder og samtidig sigte mod at skabe en løbende forbedring af bæredygtigheden.
- EL