The Body Shop-salg kan være vendepunkt for ansvarlig forretning

Kosmetikkæden The Body Shop er blevet solgt til det brasilianske skønhedsbrand Natura i en handel, der ifølge førstnævntes CSR-chef kan repræsentere et skifte i retning af mere etisk drift og en retur til selskabets ”aktivistiske rødder”.

The Body Shops godt 3000 butikker på verdensplan kommer nu ind under paraplyen hos Natura..

03.10.2017

CSR.dk

I starten af september kunne L’Oreal annoncere, at man havde færdiggjort salget af The Body Shop til den brasilianske kosmetikgigant Natura Cosméticos SA. Dermed er godt 10 års fransk ejerskab af brandet, der blev grundlagt i Sydengland i 1976, slut, og det har skabt glæde på direktionsgangen.

Læs også: Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Det siger koncernens CSR-chef, Director of International Corporate Responsibility and Campaigns, Christopher Davis, i et interview med Ethical Corporation, der har snakket med Davis om betydningen af handlen, som mediet i øvrigt værdisætter til 1 mia. euro (7,5 mia. kr.).

CSR.dk mødte selv Davis på sidste års Sustainable Brands-konference i København til en snak om den ambitiøse strategi The Body Shop lancerede i februar 2016, og som vi tidligere har både omtalt og uddybet her på sitet.

Det er netop på den baggrund at han ser skiftet i ejerskab som mere end ’bare’ en handel mellem to mastodonter på det internationale kosmetikmarked. Davis peger således på bl.a. Naturas målsætninger omkring bæredygtig udvikling som noget, der er ”tættere på The Body Shops DNA”.

”Jeg blev ansat under Anita (Roddick, The Body Shops grundlægger, red.) for over 14 år siden, og jeg har set mange forandringer, men helt oprigtigt har jeg ikke set eller følt den mængde glæde og spænding, som fylder stedet i dag. Det føles fantastisk”, siger Davis til Ethical Corporation, og fremhæver fornemmelsen blandt de ansatte af, at brandet vil være i stand til at vende tilbage til sine ”aktivistiske rødder” efter 10 ”udfordrende” år under L’Oreals vinger.

Øget prioritering af ansvarlig adfærd
I såvel skønhedsindustrien som i den internationale forretningsverden generelt, håber og tror Chris Davis, at handlen kan være begyndelsen på et fundamentalt skifte i retning af, at virksomhedsledelser prioriterer ansvarlig adfærd og ditto forretningsmodeller højere end kortsigtede økonomiske gevinster.

”Det her kan være et vigtigt vendepunkt i forhold til, hvordan vi ser behovet for at virksomheder opfører sig ordentligt. Folk har altid udfordret idéen om selskaber vokser med det gode for øje, og når et selskab kommer ud og siger at vil være gode, dedikerede omkring det og se på den langsigtede indtjening, så bliver man altid lidt skeptisk”, siger han til edie.net.

Davis erkender selv at det var begyndt at gå ned ad bakke for The Body Shop under det franske ejerskab, med et faldende salg, der til dels kan tilskrives en udvanding af selskabets miljøvenlige image. På den baggrund understreger han også, at han sammen med sine nye kolleger er ivrig for at skabe en ny CSR-strategi, der kan underbygge stærke finansielle resultater.

Læs også: The Body Shop vil bygge biobroer

Natura ejer i forvejen det australske skønhedsmærke Aesop, og sammen driver de tre brands virksomhed i 69 lande, har mere end 17.000 ansatte, 3200 butikker, et omfattende netværk af franchisetagere, og en salgsstyrke på 1,8 millioner uafhængige repræsentanter.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus