23.01.2020  |  Strategi & ledelse

Skandinavisk projekt skal sætte gang i grønnere transportkæder

Danmark, Norge og Sverige er gået sammen i et nyt projekt, der skal finde teknologiske og bæredygtige forbedringsmuligheder for transportkæderne i Øresund-Kattegat-Skagerrak-området.

Flere aktører i Skandinavien har siden slutningen af 2019 været en del af projektet ”Value2Sea”, der skal forsøge at finde løsninger på mere bæredygtige og effektive løsninger på den transport, der foregår på tværs af landegrænserne.

”Projektet handler om at skabe sammenhæng mellem aktører i logistikkæden og udarbejde en miljømæssig vej til at transportere varer på tværs af grænserne. Lastbiler er fleksible, billige og hurtige, men de skaber trængsel på veje og i byer, og det er det, vi gerne vil undgå via søvejene, som er mere miljøvenlige”, siger Kenn Steger-Jensen og Hans-Henrik Hvolby, der begge er professorer fra Aalborg Universitet, som har taget initiativ til og leder projektet.

Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner

Projektet strækker sig over tre år og skal også se på en mere omfattende digitalisering af logistik- og transportsystemerne, samt på mulighederne for elektrificering af havne og autonom skibsfart.

Forventningerne til projektets udfald er høje, da flere af deltagerne mener, at det kan få en betydelig effekt på dem fremtidige godslogistik i Norden. Det gælder blandt andet Hirtshals Havn.

”Value2Sea vil skabe grundlaget for at optimere godstransport i Skandinavien ved modernisering af de transportmønstre, der gennem årtier er blevet brugt, fordi de ligger på rygmarven. Med Value2Sea bliver der skabt udgangspunkt for at tænke nyt og innovativt, så der i fremtiden kan tages beslutninger baseret på reel viden om parametre som økonomi, klimabelastning og transporttider”, siger Jens Kirketerp Jensen, administrerende direktør på Hirtshals Havn og fortsætter:

Partnere i Value2Sea

Danmark: Aalborg Universitet, Hirtshals Havn, Fjordline, Vendelbo Spedition A/S, Arctic Group A/S, Integrate og MARCOD.

Norge: Universitetet i Sørøst-Norge, Moss Havn, Borg Havn, Larvik Havn, Grenland Havn, Kristianssand Havn samt Arendal Havn, Vestfold Fylkeskommune, ASKO og organisationen Norske Havne.

Sverige: Chalmers Tekniska Høgskole, SSPA og Jula.

Læs også: Værktøj vil måle CO2 fra shipping og gøre de klimavenlige valg lettere

”Value2Sea vil give godstransportsektoren et nyt og fremadrettet ståsted, der udnytter multimodale transportløsninger til gavn for samfundet, industrien og transportvirksomhederne. Der er ingen tvivl om, at Value2Sea-perioden vil blive udfordrende, og resultatet bliver utroligt spændende”.

De resultater, der kommer ud af Value2Sea, skal videregives til offentlige institutioner, private virksomheder og vidensinstitutioner. Dette skal blandt andet bidrage til at fastsætte Øresund-Kattegat-Skagerrak-området som en vigtig transportkorridor i Skandinavien.

- HCL

Denne artikel er en del af temaet I fokus: transport

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere