23.01.2020 | Strategi & ledelse
Skandinavisk projekt skal sætte gang i grønnere transportkæder
Danmark, Norge og Sverige er gået sammen i et nyt projekt, der skal finde teknologiske og bæredygtige forbedringsmuligheder for transportkæderne i Øresund-Kattegat-Skagerrak-området.
Ved anvendelse af nye teknologier og logistik- og transportsystemer, skal Value2Sea finde måder at forbedre Øresund-Kattegat-Skagerrak-området på bæredygtig vis. Foto: Fjordline/Espen Gees
Flere aktører i Skandinavien har siden slutningen af 2019 været en del af projektet ”Value2Sea”, der skal forsøge at finde løsninger på mere bæredygtige og effektive løsninger på den transport, der foregår på tværs af landegrænserne.
”Projektet handler om at skabe sammenhæng mellem aktører i logistikkæden og udarbejde en miljømæssig vej til at transportere varer på tværs af grænserne. Lastbiler er fleksible, billige og hurtige, men de skaber trængsel på veje og i byer, og det er det, vi gerne vil undgå via søvejene, som er mere miljøvenlige”, siger Kenn Steger-Jensen og Hans-Henrik Hvolby, der begge er professorer fra Aalborg Universitet, som har taget initiativ til og leder projektet.
Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner
Jens Kirketerp Jensen ser Value2Sea som et spændende projekt og regner med, at Hirtshals Havn kan bruge resultaterne til øget positionering i fremtiden. Foto: Hirtshals Havn.
Projektet strækker sig over tre år og skal også se på en mere omfattende digitalisering af logistik- og transportsystemerne, samt på mulighederne for elektrificering af havne og autonom skibsfart.
Forventningerne til projektets udfald er høje, da flere af deltagerne mener, at det kan få en betydelig effekt på dem fremtidige godslogistik i Norden. Det gælder blandt andet Hirtshals Havn.
”Value2Sea vil skabe grundlaget for at optimere godstransport i Skandinavien ved modernisering af de transportmønstre, der gennem årtier er blevet brugt, fordi de ligger på rygmarven. Med Value2Sea bliver der skabt udgangspunkt for at tænke nyt og innovativt, så der i fremtiden kan tages beslutninger baseret på reel viden om parametre som økonomi, klimabelastning og transporttider”, siger Jens Kirketerp Jensen, administrerende direktør på Hirtshals Havn og fortsætter:
Partnere i Value2Sea
Danmark: Aalborg Universitet, Hirtshals Havn, Fjordline, Vendelbo Spedition A/S, Arctic Group A/S, Integrate og MARCOD.
Norge: Universitetet i Sørøst-Norge, Moss Havn, Borg Havn, Larvik Havn, Grenland Havn, Kristianssand Havn samt Arendal Havn, Vestfold Fylkeskommune, ASKO og organisationen Norske Havne.
Sverige: Chalmers Tekniska Høgskole, SSPA og Jula.
Læs også: Værktøj vil måle CO2 fra shipping og gøre de klimavenlige valg lettere
”Value2Sea vil give godstransportsektoren et nyt og fremadrettet ståsted, der udnytter multimodale transportløsninger til gavn for samfundet, industrien og transportvirksomhederne. Der er ingen tvivl om, at Value2Sea-perioden vil blive udfordrende, og resultatet bliver utroligt spændende”.
De resultater, der kommer ud af Value2Sea, skal videregives til offentlige institutioner, private virksomheder og vidensinstitutioner. Dette skal blandt andet bidrage til at fastsætte Øresund-Kattegat-Skagerrak-området som en vigtig transportkorridor i Skandinavien.
- HCL
Denne artikel er en del af temaet I fokus: transport
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Strategi & ledelse

Byggecentre kan få hjælp til at gøre kunderne klogere på bæredygtighed
Tre ud af fire danskere har lidt eller ingen viden om bæredygtige byggematerialer. Det vil Videncentret Bolius, foreningen Realdania og Danske Byggecentre lave om på, og derfor inviterer partnerne landets byggecentre til at søge midler til bæredygtige idéer og aktiviteter.
Strategi & ledelse

First-mover i en branche uden bæredygtighedsfokus
Lubech Living laver mere bæredygtig brugskunst og interiør i en branche, hvor opmærksomheden på det emne er forsvindende lille. CSR.dk tegner et portræt.
Klima, miljø og energi

Hver anden borger er villig til at ændre adfærd for klimaet
De fleste danskere ønsker at leve mere bæredygtigt. Men det er blot hver femte, der faktisk gør det, viser ny rapport.
Samfund

Lynlad din elbil mens du køber ind
Dem med elbil kan se frem til nye lademuligheder når de handler i Meny eller Spar.
Samfund

Fem lande er klimaskyld i udviklingslandes tab af 6.000 mia. dollars
Forskere har lavet en model, der viser, hvor store økonomiske tab de største klimasyndere forårsager i andre lande. Håb og frygt i lige mål for, at det kan gøre erstatningssøgsmål mulige.
Supply chain

Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører
Ørsted bliver det første energiselskab i verden, der stiller krav til alle sine leverandører om, at de skal anvende 100 % vedvarende energi i 2025.